Īsziņas piedāvā jaunāko informāciju par aktuāliem nodokļu, grāmatvedības, juridiskajiem un citiem uzņēmējdarbības jautājumiem.
Tuvojas brīdis, kad saskaņā ar PVN likumu būtu jādeklarē ilgstošie iekšzemes darījumi, kas veikti pēdējo sešu mēnešu laikā. PVN taksācijas perioda deklarācijā būtu jāuzrāda kalendāra gada ietvaros ilgstošā periodā veiktās preču piegādes vai sniegtie pakalpojumi, par kuriem saskaņā ar savstarpējo vienošanos gada pirmo mēnešu laikā nav izrakstīti nodokļa rēķini un nav veikti maksājumi. Deklarēšanas brīdis ir saistošs arī tad, ja nav pienākuma izrakstīt nodokļa rēķinu (piemēram, par atbrīvotiem finanšu pakalpojumiem).
Vispārīgā datu aizsardzības regula ir spēkā jau vairāk nekā mēnesi. Liela daļa uzņēmēju turpina ieviest visus nepieciešamos organizatoriskos pasākumus, meklējot finansiāli izdevīgākos risinājumus, lai ieviestu visas regulas prasības. Regula citstarp uzliek datu pārzinim pienākumu īstenot atbilstošus tehniskos un organizatoriskos pasākumus, taču nepiedāvā tiem detalizētu aprakstu, tāpēc praksē uzņēmēji saskaras ar būtiski atšķirīgām prasībām, kas vienam ir pieņemamas, bet citam – nesamērīgas, dārgas un liekas. Kā pārliecināties, vai ieviestie drošības pasākumi ir pietiekami un vai sadarbības partneru izvirzītās prasības ir tiešām nepieciešamas?
Šā gada 9. maijā VID savā mājaslapā ir publicējis uzziņu par nodokļu piemērošanu uzņēmuma izdevumiem par ēkas remontu un telpu labiekārtošanu, nomājot nekustamo īpašumu (NĪ) no uzņēmuma īpašnieka. Šajā rakstā – par uzziņā pausto viedokli, kā arī par nodokļu piemērošanas niansēm, kas uzziņā nav ietvertas, taču būtu jāņem vērā.
Iepriekšējās nedēļas rakstā informējām par MOSS režīma būtību, administratīvajiem atvieglojumiem un reģistrācijas kārtību. Šajā rakstā – par grāmatvedības, datu glabāšanas, PVN rēķinu izrakstīšanas un PVN deklarāciju iesniegšanas prasībām uzņēmumiem, kas reģistrējušies MOSS režīmam.
Šā gada 31. maijā Eiropas Savienības Tiesa (EST) ir pasludinājusi spriedumu apvienotās lietās C-660/16 un C-661/16 par priekšnodokļa atskaitīšanu, ja avanss samaksāts par preci, ko pārdevējs nav piegādājis. Šajā rakstā – par EST un ģenerāladvokāta atziņām šajā lietā.
Šā gada 12. jūnija Īsziņās jau rakstījām par Nodokļu apiešanas novēršanas direktīvas (2016/1164) normām, kuras Igaunija plāno transponēt savā Ienākuma nodokļa likumā. Izstrādājot jauno UIN likumu, Latvija ņēma vērā nepieciešamību tajā ieviest direktīvas normas, tāpēc tās jau ir spēkā ar 2018. gada 1. janvāri. Šajā rakstā – īsi par UIN likumā ieviestajām direktīvas normām.
Esam jau informējuši MindLink abonentus par Eiropas Komisijas (EK) iebildumiem pret Latvijas lēmumu piemērot PVN apgrieztās maksāšanas kārtību (reversu) sadzīves elektronisko iekārtu un sadzīves elektriskās aparatūras piegādēm iekšzemē. Šā gada 7. jūnijā EK pieņēma lēmumu nosūtīt Latvijai oficiālu paziņojumu par tās pienākuma neizpildi attiecībā uz valstī ieviesto PVN reversu būvizstrādājumu, plaša patēriņa elektronikas un sadzīves elektrotehnikas piegādēm.
Igaunijas Finanšu ministrija ir iesniegusi Ienākuma nodokļa likuma grozījumu projektu, lai ar 2019. gada 1. janvāri savos nacionālajos tiesību aktos transponētu Nodokļu apiešanas novēršanas direktīvas (ES) 2016/1164 normas. Šajā rakstā – par normām, kuras plānots iekļaut Ienākuma nodokļa likuma jaunajā pantā.
Šajā rakstā ir sniegta Uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) likuma interpretācija, saskaņā ar kuru, norakstot šaubīgos parādus, kas izveidojušies līdz 01.01.2018 un par kuriem samazina ar nodokli apliekamo ienākumu, ir jāievēro UIN likuma 9. panta prasības. Turpretī šīs prasības nepiemēro, norakstot šaubīgos parādus, kas izveidojušies līdz 01.01.2018 bez apliekamās bāzes samazināšanas.
Transfertcenu (TC) atbilstības noteikšana un administrēšana bieži vien ir sarežģīta, laikietilpīga un dārga. “Drošības zonas” (safe harbour) regulējums, ko piemēro atbilstošos apstākļos, var atvieglot dažus no šiem slogiem un nodrošināt lielāku noteiktību nodokļu maksātājiem.
Noslēdzot iepriekšēju vienošanos ar VID par cenas noteikšanu darījumā starp saistītiem uzņēmumiem (Advance Pricing Agreement jeb APA), nodokļu maksātājs gūst zināmas priekšrocības. Šajā rakstā – sīkāk par šīm priekšrocībām, kā arī par APA procedūras noteikumiem atsevišķās valstīs.
Starptautiski uzņēmumi arvien biežāk pieņem lēmumu noslēgt iepriekšēju vienošanos ar nodokļu administrāciju par cenas (vērtības) noteikšanu darījumā starp saistītiem uzņēmumiem (advance pricing agreement jeb APA). Šajā rakstā – par APA slēgšanas praksi Latvijā.
Šajā rakstā sniegta vispārīga informācija par salīdzināmu tirgus datu iegūšanas alternatīvām, par atvieglotām prasībām transfertcenu (TC) pamatošanai un ESAO vadlīnijās ieteiktajiem risinājumiem, tostarp “drošības zonām” (safe harbours), kā arī par praksi valstīs, kas ir jau ieviesušas šādu regulējumu TC analīzei.
Pirms neilga laika VID paziņoja, ka, ņemot vērā Slovākijas, Maltas, Portugāles un Lietuvas pieredzi nodokļu maksāšanas kultūras uzlabošanā un cīņā ar ēnu ekonomiku, arī Latvijā ir paredzēta čeku spēles organizēšana. Šajā sakarā Finanšu ministrija kopā ar VID ir sagatavojusi un iesniegusi Ministru kabinetā Čeku spēles likumprojektu. Šajā rakstā – par likumprojekta galvenajiem aspektiem.
Līdz šā gada 1. jūnijam likumā noteiktajos gadījumos uzņēmumiem vai fiziskām personām ir pienākums informēt VID par fiziskām personām 2017. gadā izsniegto aizdevumu statusu. Šajā rakstā – par to, kādos gadījumos ir jāiesniedz informatīvā deklarācija un kādu informāciju tajā norādīt.
Šā gada 3. maijā ir publicēti Eiropas Savienības Tiesas (EST) ģenerāladvokāta Maceja Špunara secinājumi Volkswagen Financial Services (UK) Ltd lietā C-153/17. Lieta attiecas uz atskaitāmā priekšnodokļa daļas noteikšanu saistībā ar vispārējām izmaksām uzņēmumos, kas gūst ieņēmumus no nomas pirkuma darījumiem. Šajā rakstā – sīkāk par ģenerāladvokāta secinājumiem, kuri, ja tiesa tos atbalstīs, var atstāt būtisku ietekmi uz šo darījumu izvērtējumu un priekšnodokļa atskaitīšanas kārtību.
Iepriekš publiski pieejamā rakstā šā gada 12. janvārī izklāstījām gan mūsu, gan VID viedokli par to, kā jāpiemēro IIN ienākumam no kriptovalūtas. Tobrīd VID uzskatīja, ka ienākums no kriptovalūtas ir cita veida ienākums (neatskaitot izdevumus), kam piemēro pamatlikmi, t.i., 2018. gadā progresīvo IIN likmi. Šobrīd VID ir mainījis savu viedokli.
Viens no UIN reformas jaunievedumiem, kas pievērsis darba devēju lielāko uzmanību, ir personāla ilgtspējas pasākumu izdevumi. UIN likumā ir definētas izdevumu kategorijas, ko var klasificēt kā personāla ilgtspējas pasākumus, taču rodas jautājumi par likumā neminētām izdevumu kategorijām, kas palīdz motivēt darbiniekus un pēc būtības ir klasificējamas kā personāla ilgtspējas pasākumi. VID savā mājaslapā ir apkopojis atbildes uz darba devēju biežāk uzdotajiem jautājumiem par šo tēmu. Šajā rakstā – VID atbildes un mūsu secinājumi par divām izdevumu kategorijām, kas varētu būt aktuālas vairumam darba devēju – kafija un tēja darba vietā un kolektīvie pasākumi.
Vispārīgās datu aizsardzības regulas piemērošana tiks uzsākta pēc desmit dienām, un tieši tik dienu ir atlicis līdz brīdim, kad katram uzņēmumam, kas apstrādā personas datus, ir jāievieš nepieciešamās izmaiņas, lai apstrādi veiktu atbilstoši jaunās regulas prasībām un izvairītos no sankcijām par tās noteikumu neievērošanu. Atgādinām, ka ES regulu noteikumus piemēro tieši, t.i., dalībvalstīm nav jāiestrādā to normas savos nacionālajos tiesību aktos. Šajā rakstā piedāvājam apkopojošu “stresa testu,” kura rezultāti palīdzēs jums izvērtēt uzņēmuma gatavību ievērot jaunās regulas noteikumus un pildīt tās prasības.
Turpinot rakstu sēriju par UIN piemērošanu pastāvīgajām pārstāvniecībām (PP), šajā rakstā – par peļņas sadales brīža noteikšanas praksi Igaunijā un PP ikmēneša UIN deklarācijās norādāmo informāciju.
Turpinot rakstu sēriju, kurā aplūkojam, kā nodokļa piemērošanu pastāvīgajām pārstāvniecībām (PP) ar šā gada 1. janvāri regulē jaunais Uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) likums, šajā rakstā – par dažām praktiskām problēmām peļņas sadales brīža noteikšanā un būtiskiem grāmatvedības aspektiem.
Ir iespējama situācija, kurā VID pieņem lēmumu izbeigt juridiskās personas darbību un atbrīvot valdi, taču persona uzreiz netiek likvidēta un izslēgta no komercreģistra. Šī raksta mērķis ir saprast, vai šādā situācijā personas kreditori ir tiesīgi iesniegt tiesā maksātnespējas procesa pieteikumu.
Šā gada 12. aprīlī Valsts Sekretāru sapulcē ir izsludināts noteikumu projekts “Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktus maksājumus un novirza tos saistību segšanai.” Šajā rakstā – projekta apkopojums.