Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

PVN piemērošanas jaunumi (1) (1/30/19)

Vasaras sākumā ir pieņemti ilgi gaidītie grozījumi PVN likumā1 un grozījumi 2013. gada 3. janvāra MK noteikumos Nr. 17 “PVN likuma normu piemērošanas kārtība un atsevišķas prasības PVN maksāšanai un administrēšanai.”2 Šajā un nākamajos rakstos – par būtiskajām izmaiņām PVN piemērošanā.

 

Grozījumi administratīvā sloga mazināšanai
 
Ar 2021. gada 1. janvāri ieviesīs vienoto nodokļu kontu, kurā vairākus nodokļu maksājumus varēs ieskaitīt vienā maksājumā, turklāt nodoklis būs iemaksājams valsts budžetā 23 (iepriekš 20) dienu laikā pēc taksācijas perioda beigām. Nodokļa maksātājiem, kam PVN maksāšanas saistības rodas saistībā ar PVN likuma 140.1 pantā noteikto īpašo PVN aprēķināšanas un maksāšanas kārtību par elektronisko sakaru, apraides un elektroniski sniegtiem pakalpojumiem personai, kura nav PVN maksātājs, saglabājas iepriekšējais nodokļa maksāšanas termiņš – 20 dienu laikā pēc taksācijas perioda beigām.
 
Grozījumi saistībā ar ES tiesību aktu ieviešanu vaučeru darījumiem
 
Saskaņā ar grozījumiem, kas stājās spēkā šā gada 1. jūlijā, turpmāk ir noteikta vienota pieeja dažādiem instrumentiem (dāvanu kartēm, priekšapmaksas kartēm u.c.), apmaiņā pret kuriem pastāv iespēja saņemt preces vai pakalpojumus. Šiem instrumentiem ir ieviests jauns termins – vaučers, izšķirot viena mērķa vaučeru un vairāku mērķu vaučeru.
 
Katrai vaučeru grupai paredzēta atšķirīga PVN piemērošana. Proti, izsniedzot viena mērķa vaučeru, t.i., vaučeru, kura izdošanas brīdī ir zināma to preču piegādes (pakalpojuma sniegšanas) vieta, uz kurām vaučers attiecas, kā arī ir zināma piemērojamā PVN likme, nodoklis vaučera izsniegšanai un tālākai piegādei piemērojams līdzīgi kā avansa saņemšanai par preču piegādi vai pakalpojumu sniegšanu. Tātad, saņemot atlīdzību par izsniegto viena mērķa vaučeru, PVN vajadzībām uzskata, ka šajā brīdī ir notikusi vaučerā paredzētā preču piegāde vai pakalpojumu sniegšana, un PVN par šo vaučeru jānorāda tā taksācijas perioda deklarācijā, kurā atlīdzība par vaučeru saņemta. Viena mērķa vaučera apmaiņa pret preci nav darījums PVN vajadzībām.
 
Pilnīgi pretēja PVN piemērošanas kārtība paredzēta vairāku mērķu vaučeriem. Šādu vaučeru izdošana vai tālāka nodošana nav apliekams darījums. Apliekama būs tikai preču nodošana vai pakalpojumu sniegšana apmaiņā pret vaučeri. Tāpat atbilstoši likumam uzskata, ka PVN jau iekļauts vaučera vērtībā.
 
Tā kā ES 2016. gada 27. jūnija Direktīva 2016/1065, ar ko ieviesta PVN piemērošana vaučeriem, nenoteica rīcību situācijā, kad galapatērētājs neizmanto vairāku mērķu vaučeru tā derīguma termiņa laikā, un atlīdzība par vaučeru paliek tirgotājam, diemžēl arī nacionālajā likumdošanā šis jautājums palicis neskarts, atstājot vietu dažādām interpretācijām.
 
Grozījumi PVN likuma 27. pantā saistībā ar ES tiesību aktu ieviešanu e-komercijā (2017. gada 5. decembra Direktīva 2017/2455)
 
Lai mazinātu administratīvo slogu uzņēmumiem un veicinātu mazo un vidējo uzņēmumu iesaisti pārrobežu e-komercijas darījumos, ar šā gada 1. jūliju ir ieviests slieksnis elektroniskiem pakalpojumiem (elektronisko sakaru, apraides un elektroniski sniegtiem pakalpojumiem) 10 000 eiro apmērā (kopējā pārrobežu darījumu vērtība bez PVN), kuru nepārsniedzot, pakalpojuma sniedzējs var izvēlēties, vai sniegšanas vieta paliek sniedzēja dalībvalstī vai arī pāriet uz saņēmēja valsti, kā tas notika līdz šim. Turklāt, ja nodokļa maksātājs brīvprātīgi izvēlējies nepiemērot noteikto slieksni, pie kura mainās pakalpojuma sniegšanas vieta, un to nosaka kā līdz šim pēc pakalpojuma saņēmēja vietas, tad šāda kārtība izmantojama vismaz divus kalendāra gadus. Precizējumi un ierobežojumi sliekšņa piemērošanai noteikti PVN likuma 27. panta jaunajās daļās (3., 4., 5. daļa).
 
Grozījumi veikti arī PVN likuma 128. pantā, kurš paredz uzņēmumiem, kas sniedz elektronisko sakaru, apraides un elektroniski sniegtus pakalpojumus, PVN rēķina izrakstīšanai piemērot identifikācijas valsts noteikumus (identifikācijas valsti nosaka saskaņā ar PVN likuma 140.1 panta 1. daļas 2. punkta nosacījumiem).
 
Arī turpmāk uzņēmumi, kas sniedz elektronisko sakaru, apraides un elektroniski sniegtus pakalpojumus, varēs nereģistrēties katrā dalībvalstī PVN vajadzībām, ja tie izvēlējušies izmantot īpašu režīmu PVN deklarēšanai un maksāšanai – vienas pieturas miniaģentūru (Mini One Stop Shop jeb MOSS).
 
Grozījumi apgrieztajā PVN piemērošanā metālizstrādājumu piegādēm un ar tām saistītiem pakalpojumiem, lai saskaņotu PVN likuma 143.4 panta normas tvērumu ar Direktīvas 2006/112/EK 199.a panta 1. punkta “j” apakšpunktā minēto, ierobežojot darījumu kategorijas, kam piemērojama apgrieztās PVN maksāšanas kārtība
 
Ar šā gada 1. jūliju apgrieztās PVN maksāšanas kārtība piemērojama tikai MK noteikumos Nr. 17 noteiktajām melno un krāsaino metālu pusfabrikātu piegādēm, turklāt apgrieztās PVN maksāšanas kārtība vairs nav piemērojama nekādiem ar šo preču piegādēm saistītiem pakalpojumiem. MK noteikumos Nr. 17 jau ir veikti atbilstoši grozījumi (jauns 7. pielikums “Melno un krāsaino metālu pusfabrikāti, kuru piegādēm piemēro īpašo PVN režīmu).
 
Grozījumi apgrieztajā PVN piemērošanā būvizstrādājumu, sadzīves elektronisko iekārtu un sadzīves elektriskās aparatūras piegādēm, ievērojot to, ka Eiropas Komisija nav piešķīrusi atļauju Latvijai ieviest apgrieztās PVN maksāšanas kārtību šo preču piegādēm iekšzemē (PVN likuma 142. un 143.5 pants)
 
Ar 2020. gada 1. janvāri apgrieztā PVN maksāšanas kārtība vairs nebūs piemērojama būvizstrādājumu, sadzīves elektronisko iekārtu un sadzīves elektriskās aparatūras piegādēm iekšzemē.
 
(turpmāk vēl)

________________________________________

1 Kopumā trīs likumi, kas pieņemti šā gada 23. un 30. maijā, kā arī 20. jūnijā
2 Pieņemti Ministru kabinetā šā gada 2. jūlijā

 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu