Šā gada 11. jūnijā Lietuvas nodokļu administrācija sadarbībā ar finanšu ministriju ir publicējusi oficiālas vadlīnijas par nodokļu piemērošanu ienākumam, kas gūts no kriptovalūtām. Šajā rakstā piedāvājam šo vadlīniju apkopojumu.
Pirmās UIN deklarācijas iesniegšana ir uzrādījusi jaunās UIN sistēmas neskaidrības, likumvides redakcionālas nepilnības un tehniskas kļūdas deklarācijas elektroniskajā formā. Šajā rakstā – par dažām problēmām, ko esam identificējuši UIN piemērošanā vispārīgiem uzkrājumiem.
Šā gada 12. jūnija Īsziņās jau rakstījām par Nodokļu apiešanas novēršanas direktīvas (2016/1164) normām, kuras Igaunija plāno transponēt savā Ienākuma nodokļa likumā. Izstrādājot jauno UIN likumu, Latvija ņēma vērā nepieciešamību tajā ieviest direktīvas normas, tāpēc tās jau ir spēkā ar 2018. gada 1. janvāri. Šajā rakstā – īsi par UIN likumā ieviestajām direktīvas normām.
Igaunijas Finanšu ministrija ir iesniegusi Ienākuma nodokļa likuma grozījumu projektu, lai ar 2019. gada 1. janvāri savos nacionālajos tiesību aktos transponētu Nodokļu apiešanas novēršanas direktīvas (ES) 2016/1164 normas. Šajā rakstā – par normām, kuras plānots iekļaut Ienākuma nodokļa likuma jaunajā pantā.
Šajā rakstā ir sniegta Uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) likuma interpretācija, saskaņā ar kuru, norakstot šaubīgos parādus, kas izveidojušies līdz 01.01.2018 un par kuriem samazina ar nodokli apliekamo ienākumu, ir jāievēro UIN likuma 9. panta prasības. Turpretī šīs prasības nepiemēro, norakstot šaubīgos parādus, kas izveidojušies līdz 01.01.2018 bez apliekamās bāzes samazināšanas.
Turpinot rakstu sēriju par UIN piemērošanu pastāvīgajām pārstāvniecībām (PP), šajā rakstā – par peļņas sadales brīža noteikšanas praksi Igaunijā un PP ikmēneša UIN deklarācijās norādāmo informāciju.
Turpinot rakstu sēriju, kurā aplūkojam, kā nodokļa piemērošanu pastāvīgajām pārstāvniecībām (PP) ar šā gada 1. janvāri regulē jaunais Uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) likums, šajā rakstā – par dažām praktiskām problēmām peļņas sadales brīža noteikšanā un būtiskiem grāmatvedības aspektiem.
Šajā rakstā aplūkojam, kā nodokļa piemērošanu pastāvīgajām pārstāvniecībām (PP) Latvijā regulē jaunais Uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) likums, kas ir spēkā ar 2018. gada 1. janvāri. Jaunais UIN režīms balstās uz nodokļa piemērošanu sadalītajai peļņai, bet nesadalīto peļņu ar nodokli neapliek. Rodas jautājums, kas ir nerezidentu PP vai filiāļu sadalītā peļņa, ņemot vērā to, ka tās nevar izmaksāt dividendes.
Komisionāra struktūra ir pasaulē pazīstams darbības modelis, kurš Latvijā gan nav tik izplatīts, tādēļ rodas daudzi jautājumi par grāmatvedību, nodokļa piemērošanu un transfertcenām (TC). Šajā rakstā aplūkosim TC aspektus un uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) piemērošanu komisionāra darbības modelim un ar to saistītos riskus.
Kamēr daudzi uzņēmumi vēl aktīvi strādā pie 2017. gada pārskata sagatavošanas, ar nepacietību tiek gaidīta jaunā UIN deklarācijas veidlapa, kas būs jāiesniedz par 2018. gada pirmajiem sešiem mēnešiem un turpmāk ik mēnesi. Šajā rakstā sniedzam pārskatu par jaunās deklarācijas saturu un praktiskus ieteikumus pirms tās sastādīšanas.
Viena no svarīgākajām izmaiņām jaunajā Uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) likumā ir nosacīti sadalītā peļņa, kurā ietilpst arī ar saimniecisko darbību nesaistīti izdevumi. Šie izdevumi ietver jaunu posteni – reprezentācijas un personāla ilgtspējas pasākumu izdevumi virs 5% no uzņēmuma iepriekšējā pārskata gada kopējās darba ņēmējiem aprēķinātās bruto darba samaksas, par ko budžetā samaksāts iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. Šajā rakstā – par to, vai priekšnodoklis par reprezentācijas un personāla ilgtspējas izdevumiem ir atskaitāms pilnībā.
Nesen informējām MindLink.lv abonentus par atliktā nodokļa uzskaites izmaiņām un skaidrojām, ka jaunais UIN likums ar šā gada 1. janvāri likvidē visas pagaidu atšķirības starp aktīvu un saistību bāzi finanšu uzskaitē un bāzi UIN aprēķināšanas vajadzībām, tādēļ vairs nenotiks atliktā nodokļa aktīvu realizācija vai atliktā nodokļa saistību izpilde. Tas nozīmē, ka vispārīgā gadījumā 2017. gada 31. decembra bilancē vairs netiks atzīts atliktā nodokļa aktīvs vai saistības.
Pēc jaunā Uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) likuma stāšanās spēkā ir īpašs regulējums maksājumiem uz zemu nodokļu un beznodokļu valstīm un teritorijām (“ārzonām”). Šajā rakstā – par izmaiņām un būtiskiem aspektiem UIN ieturēšanā no šādiem maksājumiem.