Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

UIN piemērošana uzkrājumiem, kas izveidoti līdz 2017. gada beigām (3/31/18)

Pirmās UIN deklarācijas iesniegšana ir uzrādījusi jaunās UIN sistēmas neskaidrības, likumvides redakcionālas nepilnības un tehniskas kļūdas deklarācijas elektroniskajā formā. Šajā rakstā – par dažām problēmām, ko esam identificējuši UIN piemērošanā vispārīgiem uzkrājumiem.

 

Likumvide
 
Iepriekšējos rakstos par UIN jau informējām MindLink abonentus par šo jautājumu (Jaunais UIN likums – vispārīgie uzkrājumi). Jūsu ērtībai esam apkopojuši likumvidi attiecībā uz UIN piemērošanu uzkrājumu samazinājumam atkarībā no samazināto uzkrājumu izveidošanas perioda:
 

UIN piemērošana uzkrājumiem, kas izveidoti līdz 31/12/2017

UIN piemērošana uzkrājumiem, kas izveidoti ar 01/01/2018

 

  1. Uzkrājumu summa nepārsniedz 2016. pārskata gadā izveidoto uzkrājumu summu.

Var samazināt nodokļa bāzi par dividendēm un nosacīti sadalīto peļņu, uzkrājumu summai piemērojot koeficientu 0,75, ja –

  • ar 01/01/2018 tos uzskaita dalīti, un
  • izveidošanas periodā tie bija iekļauti apliekamajā ienākumā (UIN deklarācijas 1.3. tabula un 19. rinda – 1.3. tabulas 3. ailes summa).
  1. Uzkrājumu summa pārsniedz 2016. pārskata gadā izveidoto uzkrājumu summu.

Par pārsniegumu var samazināt nodokļa bāzi tikai par dividendēm, uzkrājumu summai piemērojot koeficientu 0,75 (UIN deklarācijas 16. rindas tabula un 16. rinda).

Nav noteikts ierobežojums, cik ilgā laikā iepriekšējo gadu uzkrājumus var norakstīt.

 

Neietekmē apliekamo ienākumu.

 
Identificētās problēmas
 
1. problēma
 
Izskatot VID metodiskā materiāla 25. piemēru, mēs saprotam, ka, lai identificētu 2017. gada uzkrājumu pārsniegumu pār 2016. gada uzkrājumiem, vispārīgie uzkrājumi ir jāanalizē pa uzkrājumu veidiem. Šāda pieeja atšķiras no Finanšu ministrijas sākotnēji izteiktā viedokļa.
 
Piedāvājam savu piemēru atvieglojuma piemērošanai, ja uzkrājumu analīzei piemēro VID 25. piemērā izmantoto pieeju.
 
PwC piemērs
 
Uzņēmuma 2017. gadā izveidotie uzkrājumi ir 98 500, savukārt 2016. gadā – 96 000, tostarp vienam uzkrājuma veidam (B) 2017. gadā ir pārsniegums (3 000) pār 2016. gada uzkrājumu (73 000 – 70 000).
 
Uzņēmums samazina kopējo uzkrājumu summu 2018. gada pirmajā pusgadā par 15 000. Attiecīgajā periodā uzņēmumam nerodas nodokļa bāze no dividendēm, taču tam ir pietiekoša nodokļa bāze no nosacīti sadalītās peļņas, lai pilnībā izmantotu uzkrājumu samazinājumu:
 

 

Uzkrājumi

Izmaiņas

Uzkrājumi

Izmaiņas

Uzkrājumi

 

31.12.2016

2017.g.

31.12.2017

2018.g. 1.pusgads

30.06.2018

Uzkrājumi A

       9 000

– 500

       8 500

-

    8 500

Uzkrājumi B

    70 000

     3 000

     73 000

– 13 000

  60 000

Uzkrājumi C

    17 000

          -

     17 000

– 2 000

  15 000

Kopā

    96 000

 2 500

98 500

– 15 000

  83 500

 
Aprēķinot UIN, uzņēmums attiecībā uz uzkrājumu samazinājumu (15 000) veic šādas darbības:
  • Starpību 3 000 apmērā (73 000 – 70 000) sedz, ja attiecīgajā periodā ir nodokļa bāze no dividendēm. Neizmantoto uzkrājumu samazinājumu (2 250) uzņēmums attiecina uz nākamajiem taksācijas periodiem, aizpildot UIN deklarācijas 16. rindas tabulu:

Nr.

p.k.

Bilancē uz 31.12.2017 uzrādītā uzkrājumu summas daļa, kas pārsniedz 2016. pārskata gada bilancē uzrādīto uzkrājumu summu

Uzkrājumu summa, par ko samazina nodokļa bāzi taksācijas periodā

Uzkrājumu samazinājuma summa, kas attiecināma uz nākamajiem taksācijas periodiem

(2–3)

1

2

3

4

1

2,250

(3 000 x 0,75)

-

2,250

 

Kopā:

 

 

  • Par pārējo samazinājumu (9 000 = (15 000 – 3 000) x 0,75) samazina kopējo nodokļa bāzi deklarācijas 19. rindā. Skaitlis 12 000 rodas, uzkrājumu samazinājumu (15 000) samazinot par 3 000, kas ir starpība starp 2017. un 2016. gadā izveidotajiem uzkrājumiem (73 000 – 70 000).

Deklarācijas 1.3. rindas tabulā norāda:

1.3. Uzkrājumi, kas izveidoti līdz 2017. gada 31. decembrim

Nr.

p.k.

 

Bilancē uzrādītais uzkrājumu atlikums uz 31.12.2017 x 0,75

Uzkrājumu summa, par ko samazina nodokļa bāzi taksācijas periodā

Uzkrājumu summa, kas attiecināma uz nākamajiem taksācijas periodiem

(2–3) ≥0

1

2

3

4

1

71 625

((8 500 + 70 000 + 17 000) x 0,75)

9 000

(12 000 x 0,75)

62 625

 

Kopā:

 

 

Summa no 3. ailes ielasās 19. rindā automātiski.

Deklarācijas 19. rindas tabulā norāda:

19. Uzkrājumu samazinājuma summa, ja uzkrājumi izveidoti līdz 31.12.2017 un samazināti ar 01.01.2018 (pārejas noteikumu 17. un 19. punkts; 1.3. tabulas 3. ailes summa, bet ne vairāk kā (17. r. + 7. r.))

19

 

9 000

 
Jāatzīmē, ka, analizējot uzkrājumus kopā, UIN aprēķina rezultāts atšķirsies. Deklarācijas 16. rindā būtu norādāma mazāka summa – EUR 1 875 (2 500 x 0,75), turpretī uzkrājumu atlikums, par ko uzņēmums varētu samazināt nodokļa bāzi no dividendēm un nosacīti sadalītās peļņas (1.3. tabula), būtu lielāks – 72 000 (96 000 x 0,75). Diemžēl ne UIN likums, ne MK noteikumi Nr. 677 nepaskaidro pieeju uzkrājumu analīzei. To nevarēja paskaidrot arī VID pārstāvji seminārā par UIN deklarācijas aizpildīšanas kārtību.
 
2. problēma
 
UIN likumvide nepaskaidro, kādu principu piemērot uzkrājumu iekļaušanai UIN deklarācijā, ja uzņēmumam taksācijas periodā ir konstatēts uzkrājumu samazinājums, ir aprēķinātas dividendes un ir nosacīti sadalītās peļņas apliekamie objekti, kā arī gan uzkrājumu atlikums, gan uzkrājumu pārsnieguma atlikums par 2016. gadu. Pēc kāda principa uzņēmumam ir jādala uzkrājumu samazinājums, aizpildot 1.3. un 16. tabulu, ja uzkrājumu samazinājums pilnībā nesedz abas nodokļa bāzes?
 
3. problēma
 
VID metodiskajā materiālā ir iekļauts Uzņēmumu gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 32. pants, kurš nosaka, ka uzkrājumus nedrīkst izmantot aktīvu vērtības koriģēšanai. Tas potenciāli samazina iekļaujamo uzkrājumu nodokļa bāzes samazināšanai. No šīs definīcijas izriet, ka par uzkrājumiem neuzskata uzkrājumus lēnas aprites krājumiem. Savukārt UIN likums izvirza tikai divas prasības atvieglojuma piemērošanai: (1) uzkrājumiem ar 01/01/2018 ir jābūt uzskaitītiem dalīti un (2) tiem izveidošanas periodā ir jābūt iekļautiem apliekamajā ienākumā. UIN likuma pārejas noteikumu 17. punkts neprecizē uzkrājumu definīciju. Savukārt iepriekšējā UIN režīma ietvaros nodokļa maksātājiem bija jāpalielina apliekamais ienākums arī par šāda veida uzkrājumiem. Līdz ar to, mūsuprāt, VID metodiskā materiāla piedāvātais risinājums ir pretrunā tiesību normu interpretācijai, vadoties no to jēgas un mērķa – atļauja atskaitīt no nodokļa bāzes atbilstoši jaunajam UIN likumam diskriminē tos nodokļa maksātājus, kas iepriekšējos taksācijas periodos ir palielinājuši savu apliekamo ienākumu par uzkrājumiem, ko izmanto aktīvu vērtības koriģēšanai, tostarp lēnas aprites krājumiem.
 
Lūdzam informēt mūs, ja šie jautājumi par UIN piemērošanu uzkrājumiem ir aktuāli arī jums.

 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu