Igaunijas Finanšu ministrija ir iesniegusi Ienākuma nodokļa likuma grozījumu projektu, lai ar 2019. gada 1. janvāri savos nacionālajos tiesību aktos transponētu Nodokļu apiešanas novēršanas direktīvas (ES) 2016/1164 normas. Šajā rakstā – par normām, kuras plānots iekļaut Ienākuma nodokļa likuma jaunajā pantā.
Transfertcenu (TC) atbilstības noteikšana un administrēšana bieži vien ir sarežģīta, laikietilpīga un dārga. “Drošības zonas” (safe harbour) regulējums, ko piemēro atbilstošos apstākļos, var atvieglot dažus no šiem slogiem un nodrošināt lielāku noteiktību nodokļu maksātājiem.
Noslēdzot iepriekšēju vienošanos ar VID par cenas noteikšanu darījumā starp saistītiem uzņēmumiem (Advance Pricing Agreement jeb APA), nodokļu maksātājs gūst zināmas priekšrocības. Šajā rakstā – sīkāk par šīm priekšrocībām, kā arī par APA procedūras noteikumiem atsevišķās valstīs.
Šajā rakstā sniegta vispārīga informācija par salīdzināmu tirgus datu iegūšanas alternatīvām, par atvieglotām prasībām transfertcenu (TC) pamatošanai un ESAO vadlīnijās ieteiktajiem risinājumiem, tostarp “drošības zonām” (safe harbours), kā arī par praksi valstīs, kas ir jau ieviesušas šādu regulējumu TC analīzei.
Starptautiski uzņēmumi arvien biežāk pieņem lēmumu noslēgt iepriekšēju vienošanos ar nodokļu administrāciju par cenas (vērtības) noteikšanu darījumā starp saistītiem uzņēmumiem (advance pricing agreement jeb APA). Šajā rakstā – par APA slēgšanas praksi Latvijā.
Līdz šā gada 1. jūnijam likumā noteiktajos gadījumos uzņēmumiem vai fiziskām personām ir pienākums informēt VID par fiziskām personām 2017. gadā izsniegto aizdevumu statusu. Šajā rakstā – par to, kādos gadījumos ir jāiesniedz informatīvā deklarācija un kādu informāciju tajā norādīt.
Pirms neilga laika VID paziņoja, ka, ņemot vērā Slovākijas, Maltas, Portugāles un Lietuvas pieredzi nodokļu maksāšanas kultūras uzlabošanā un cīņā ar ēnu ekonomiku, arī Latvijā ir paredzēta čeku spēles organizēšana. Šajā sakarā Finanšu ministrija kopā ar VID ir sagatavojusi un iesniegusi Ministru kabinetā Čeku spēles likumprojektu. Šajā rakstā – par likumprojekta galvenajiem aspektiem.
Viens no UIN reformas jaunievedumiem, kas pievērsis darba devēju lielāko uzmanību, ir personāla ilgtspējas pasākumu izdevumi. UIN likumā ir definētas izdevumu kategorijas, ko var klasificēt kā personāla ilgtspējas pasākumus, taču rodas jautājumi par likumā neminētām izdevumu kategorijām, kas palīdz motivēt darbiniekus un pēc būtības ir klasificējamas kā personāla ilgtspējas pasākumi. VID savā mājaslapā ir apkopojis atbildes uz darba devēju biežāk uzdotajiem jautājumiem par šo tēmu. Šajā rakstā – VID atbildes un mūsu secinājumi par divām izdevumu kategorijām, kas varētu būt aktuālas vairumam darba devēju – kafija un tēja darba vietā un kolektīvie pasākumi.
Iepriekš publiski pieejamā rakstā šā gada 12. janvārī izklāstījām gan mūsu, gan VID viedokli par to, kā jāpiemēro IIN ienākumam no kriptovalūtas. Tobrīd VID uzskatīja, ka ienākums no kriptovalūtas ir cita veida ienākums (neatskaitot izdevumus), kam piemēro pamatlikmi, t.i., 2018. gadā progresīvo IIN likmi. Šobrīd VID ir mainījis savu viedokli.
Šā gada 3. maijā ir publicēti Eiropas Savienības Tiesas (EST) ģenerāladvokāta Maceja Špunara secinājumi Volkswagen Financial Services (UK) Ltd lietā C-153/17. Lieta attiecas uz atskaitāmā priekšnodokļa daļas noteikšanu saistībā ar vispārējām izmaksām uzņēmumos, kas gūst ieņēmumus no nomas pirkuma darījumiem. Šajā rakstā – sīkāk par ģenerāladvokāta secinājumiem, kuri, ja tiesa tos atbalstīs, var atstāt būtisku ietekmi uz šo darījumu izvērtējumu un priekšnodokļa atskaitīšanas kārtību.
Vispārīgās datu aizsardzības regulas piemērošana tiks uzsākta pēc desmit dienām, un tieši tik dienu ir atlicis līdz brīdim, kad katram uzņēmumam, kas apstrādā personas datus, ir jāievieš nepieciešamās izmaiņas, lai apstrādi veiktu atbilstoši jaunās regulas prasībām un izvairītos no sankcijām par tās noteikumu neievērošanu. Atgādinām, ka ES regulu noteikumus piemēro tieši, t.i., dalībvalstīm nav jāiestrādā to normas savos nacionālajos tiesību aktos. Šajā rakstā piedāvājam apkopojošu “stresa testu,” kura rezultāti palīdzēs jums izvērtēt uzņēmuma gatavību ievērot jaunās regulas noteikumus un pildīt tās prasības.
Turpinot rakstu sēriju par UIN piemērošanu pastāvīgajām pārstāvniecībām (PP), šajā rakstā – par peļņas sadales brīža noteikšanas praksi Igaunijā un PP ikmēneša UIN deklarācijās norādāmo informāciju.
Ir iespējama situācija, kurā VID pieņem lēmumu izbeigt juridiskās personas darbību un atbrīvot valdi, taču persona uzreiz netiek likvidēta un izslēgta no komercreģistra. Šī raksta mērķis ir saprast, vai šādā situācijā personas kreditori ir tiesīgi iesniegt tiesā maksātnespējas procesa pieteikumu.