Šā gada 31. maijā Eiropas Savienības Tiesa (EST) ir pasludinājusi spriedumu apvienotās lietās C-660/16 un C-661/16 par priekšnodokļa atskaitīšanu, ja avanss samaksāts par preci, ko pārdevējs nav piegādājis. Šajā rakstā – par EST un ģenerāladvokāta atziņām šajā lietā.
Esam jau informējuši MindLink abonentus par Eiropas Komisijas (EK) iebildumiem pret Latvijas lēmumu piemērot PVN apgrieztās maksāšanas kārtību (reversu) sadzīves elektronisko iekārtu un sadzīves elektriskās aparatūras piegādēm iekšzemē. Šā gada 7. jūnijā EK pieņēma lēmumu nosūtīt Latvijai oficiālu paziņojumu par tās pienākuma neizpildi attiecībā uz valstī ieviesto PVN reversu būvizstrādājumu, plaša patēriņa elektronikas un sadzīves elektrotehnikas piegādēm.
Šā gada 12. jūnija Īsziņās jau rakstījām par Nodokļu apiešanas novēršanas direktīvas (2016/1164) normām, kuras Igaunija plāno transponēt savā Ienākuma nodokļa likumā. Izstrādājot jauno UIN likumu, Latvija ņēma vērā nepieciešamību tajā ieviest direktīvas normas, tāpēc tās jau ir spēkā ar 2018. gada 1. janvāri. Šajā rakstā – īsi par UIN likumā ieviestajām direktīvas normām.
Šajā rakstā ir sniegta Uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) likuma interpretācija, saskaņā ar kuru, norakstot šaubīgos parādus, kas izveidojušies līdz 01.01.2018 un par kuriem samazina ar nodokli apliekamo ienākumu, ir jāievēro UIN likuma 9. panta prasības. Turpretī šīs prasības nepiemēro, norakstot šaubīgos parādus, kas izveidojušies līdz 01.01.2018 bez apliekamās bāzes samazināšanas.
Igaunijas Finanšu ministrija ir iesniegusi Ienākuma nodokļa likuma grozījumu projektu, lai ar 2019. gada 1. janvāri savos nacionālajos tiesību aktos transponētu Nodokļu apiešanas novēršanas direktīvas (ES) 2016/1164 normas. Šajā rakstā – par normām, kuras plānots iekļaut Ienākuma nodokļa likuma jaunajā pantā.
Transfertcenu (TC) atbilstības noteikšana un administrēšana bieži vien ir sarežģīta, laikietilpīga un dārga. “Drošības zonas” (safe harbour) regulējums, ko piemēro atbilstošos apstākļos, var atvieglot dažus no šiem slogiem un nodrošināt lielāku noteiktību nodokļu maksātājiem.
Noslēdzot iepriekšēju vienošanos ar VID par cenas noteikšanu darījumā starp saistītiem uzņēmumiem (Advance Pricing Agreement jeb APA), nodokļu maksātājs gūst zināmas priekšrocības. Šajā rakstā – sīkāk par šīm priekšrocībām, kā arī par APA procedūras noteikumiem atsevišķās valstīs.
Šajā rakstā sniegta vispārīga informācija par salīdzināmu tirgus datu iegūšanas alternatīvām, par atvieglotām prasībām transfertcenu (TC) pamatošanai un ESAO vadlīnijās ieteiktajiem risinājumiem, tostarp “drošības zonām” (safe harbours), kā arī par praksi valstīs, kas ir jau ieviesušas šādu regulējumu TC analīzei.
Starptautiski uzņēmumi arvien biežāk pieņem lēmumu noslēgt iepriekšēju vienošanos ar nodokļu administrāciju par cenas (vērtības) noteikšanu darījumā starp saistītiem uzņēmumiem (advance pricing agreement jeb APA). Šajā rakstā – par APA slēgšanas praksi Latvijā.
Līdz šā gada 1. jūnijam likumā noteiktajos gadījumos uzņēmumiem vai fiziskām personām ir pienākums informēt VID par fiziskām personām 2017. gadā izsniegto aizdevumu statusu. Šajā rakstā – par to, kādos gadījumos ir jāiesniedz informatīvā deklarācija un kādu informāciju tajā norādīt.
Pirms neilga laika VID paziņoja, ka, ņemot vērā Slovākijas, Maltas, Portugāles un Lietuvas pieredzi nodokļu maksāšanas kultūras uzlabošanā un cīņā ar ēnu ekonomiku, arī Latvijā ir paredzēta čeku spēles organizēšana. Šajā sakarā Finanšu ministrija kopā ar VID ir sagatavojusi un iesniegusi Ministru kabinetā Čeku spēles likumprojektu. Šajā rakstā – par likumprojekta galvenajiem aspektiem.
Viens no UIN reformas jaunievedumiem, kas pievērsis darba devēju lielāko uzmanību, ir personāla ilgtspējas pasākumu izdevumi. UIN likumā ir definētas izdevumu kategorijas, ko var klasificēt kā personāla ilgtspējas pasākumus, taču rodas jautājumi par likumā neminētām izdevumu kategorijām, kas palīdz motivēt darbiniekus un pēc būtības ir klasificējamas kā personāla ilgtspējas pasākumi. VID savā mājaslapā ir apkopojis atbildes uz darba devēju biežāk uzdotajiem jautājumiem par šo tēmu. Šajā rakstā – VID atbildes un mūsu secinājumi par divām izdevumu kategorijām, kas varētu būt aktuālas vairumam darba devēju – kafija un tēja darba vietā un kolektīvie pasākumi.