Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Uzziņas pieprasīšana VID (2/18/19)

Kad nav skaidrs, kā piemērot nodokļu normatīvo aktu normas, personai ir dažādas iespējas iegūt VID viedokli: gan telefoniski, gan rakstiski. Viens no rakstiskiem veidiem ir pieprasīt uzziņu. Šajā rakstā – par uzziņas būtību, pieprasīšanu un tiesiskajām sekām.

 

Uzziņas būtība
 
Uzziņa ir dokuments, kurā pēc personas lūguma iestāde sniedz viedokli par personas tiesībām un pienākumiem konkrētā tiesiskajā situācijā. Ar uzziņu personai dara zināmu, kā šo situāciju no tiesību viedokļa vērtē iestāde. Atšķirībā no skaidrojuma, kuru persona arī var lūgt, uzziņai ir juridisks spēks. Šo aspektu persona var ņemt vērā, izvēloties lūgt skaidrojumu vai uzziņu no VID par interesējošo jautājumu.
 
Uzziņas pieprasīšanas un izsniegšanas kārtība ir noteikta Administratīvā procesa likuma 9. nodaļā.
 
Uzziņas pieprasījums
 
Lai saņemtu VID uzziņu, personai jāiesniedz rakstveida iesniegums. No VID personai ir tiesības saņemt uzziņu par VID kompetencē esošiem jautājumiem, t.i., par nodokļu normatīvo aktu piemērošanu.
 
Iesniegumā jāietver –
  • faktu apraksts;
  • no šiem faktiem izrietošs jautājums, uz kuru atbilde ir atkarīga no juridiska vērtējuma;
  • paskaidrojums, kādēļ uzziņa nepieciešama;
  • juridiski apsvērumi pēc personas ieskatiem.
Informācija par situāciju jāsniedz pēc iespējas precīzi un vispusīgi, kā arī jāpievieno faktus apliecinoši dokumenti, lai VID varētu gūt skaidru priekšstatu par situāciju un uzziņā paustais viedoklis VID būtu saistošs. Ja faktu apraksts būs vispārīgs, tad VID atbildēs, ka tas nav pietiekams tiesiskās situācijas izvērtēšanai un uzziņas sniegšanai.
 
Uzziņas sniegšana
 
Izvērtējot personas iesniegumu, VID sniedz uzziņu viena mēneša laikā no pieprasījuma iesniegšanas dienas. Objektīvu iemeslu dēļ šo termiņu var pagarināt līdz četriem mēnešiem. Ja faktu izvērtēšanai un uzziņas sniegšanai ir nepieciešams ilgāks laiks, tad termiņu var pagarināt pat līdz gadam, kas praksē tā arī notiek.
 
Termiņa pagarināšana parasti ir saistīta ar to, ka VID lūdz personai sniegt papildu ziņas par tās apstākļiem vai lūdz citu iestāžu palīdzību saistībā ar konkrētu tiesību normu piemērošanu. Praksē VID visbiežāk lūdz tiesisku palīdzību uzziņas sagatavošanā Finanšu ministrijai.
 
Ar šā gada 1. janvāri darbojas Padziļinātās sadarbības programma, kuras dalībnieku viena no priekšrocībām ir ātrāka atbildes saņemšana no VID: zelta līmeņa dalībnieki atbildi var saņemt piecu darbdienu laikā, savukārt sudraba līmeņa dalībnieki – septiņās darbdienās.
 
Uzziņas tiesiskās sekas
 
Uzziņa tās adresātam nav saistoša. To izdod VID ģenerāldirektors, un VID sniegto uzziņu apstrīdēšanā nav augstākas iestādes, tādēļ uzziņa nav nedz apstrīdama, nedz pārsūdzama tiesā. Ja persona nepiekrīt paustajam viedoklim, tā pati var izlemt, vai sekot tam savā tiesiskajā situācijā.
 
Turpretī pašam VID uzziņa ir saistoša. Proti, ja persona būs rīkojusies atbilstoši uzziņā norādītajam, iestādes vēlāk izdots administratīvs akts, kas attiecas uz jautājumu, par kuru uzziņa sniegta, nevar būt personai nelabvēlīgāks arī tad, ja vēlāk VID konstatētu, ka uzziņa nav bijusi pareiza.
 
Tātad uzziņa var noderēt, ja persona plāno veikt kādu darbību, bet nav pārliecināta par savām tiesībām un pienākumiem šīs darbības rezultātā.
 
VID publiskotās uzziņas
 
Dažas no personām izsniegtajām uzziņām VID publisko savā mājaslapā www.vid.gov.lv sadaļā “Tiesību akti” pie katra attiecīgā nodokļa veida. Taču, lai saglabātu konfidencialitāti, no publiskoto uzziņu faktu apraksta tiek izslēgti fakti, kas var skaidri raksturot uzziņas pieprasītāju. Tādējādi trešajām personām šāda publiskota uzziņa var kalpot tikai kā informācijas avots tiesību normu interpretēšanā, savukārt VID tā ir saistoša tikai pret savu adresātu.
 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu