Kontroles pasākumu ietvaros dažādos posmos VID ir tiesīgs piemērot sava iespējamā lēmuma izpildes nodrošinājuma līdzekļus. Pirms gada VID tiesības šajā jautājumā tika paplašinātas, un šādas paplašināšanas ietekmi aktīvi jūt tie uzņēmēji un privātpersonas, kurus VID pārbauda šobrīd. Vienlaikus ir pamats secināt, ka jauniegūto tiesību izmantošana kļūst formāla un nepamatoti ierobežo nodokļu maksātāju tiesības.
Attālinātais darbs jeb darbs no mājām kļūst arvien populārāks, ļaujot darbiniekam daudz brīvāk plānot savu laiku un veiksmīgāk apvienot darbu ar ģimenes dzīvi. Lai gan šķiet, ka darbs no mājām nozīmē, ka darbinieks organizē un plāno savu darbu pēc sirds patikas ar nosacījumu, ka darbs ir izdarīts un darba līgumā paredzētās stundas nostrādātas, jāatceras, ka Darba likumā iekļautie darba laika nosacījumi tomēr netiek atcelti.
Kredītiestādes Latvijā piedāvā klientiem iespēju iesaistīties grupas kontā (cash pool), taču tā izveide un uzturēšana ietver nodokļu un juridiskos riskus, kā arī rada neskaidrības, kas var atturēt personas no izdevumu mazināšanas un naudas līdzekļu efektīvas pārvaldīšanas. Šis rakstu sērijas apskats analizē grupkonta juridiskos riskus un sekas. Daži no grupkonta izveides un pārvaldības aspektiem būs atkarīgi no tā, vai tas izveidots uzņēmumu grupas ietvaros vai arī apvieno savstarpēji nesaistītu sabiedrību naudas līdzekļus. Šajā rakstā – par abu grupkonta variantu juridiskajām sekām.
ES reģistrētie uzņēmumi arvien biežāk un aktīvāk uzsāk uzņēmējdarbību citās dalībvalstīs, dibinot filiāles vai meitassabiedrības vai arī reģistrējot pārstāvniecības nodokļu vajadzībām. Pārrobežu uzņēmējdarbība ir brīvā tirgus ekonomikas rezultāts, kurš rada pozitīvu efektu sabiedrībā – uzņēmumu konkurētspēju, nodarbinātību, inovāciju un vispārīgu ekonomisko izaugsmi. Taču gadījumā, ja uzņēmuma finanšu rādītāji liecina par finanšu grūtībām, aktuāls kļūst jautājums par maksātnespējas procesa uzsākšanu. Pārrobežu uzņēmuma maksātnespējas gadījumā rodas virkne neskaidrību gan par tiesas piekritību izskatīt maksātnespējas procesa pieteikumu, gan par piemērojamo likumu. Šajā rakstā aplūkosim pārrobežu maksātnespējas procesa uzsākšanas būtiskos aspektus.
Šā gada 29. jūnijā ir stājušies spēkā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas (NILL) un terorisma finansēšanas novēršanas likuma grozījumi, ko Saeima trešajā lasījumā atbalstīja 13. maijā. Likuma nosaukums turpmāk būs NILL un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums.
Ja nodokļu maksātājam ir ierosināts audits, viņa paskaidrojumi kļūst par svarīgu informācijas avotu. Praksē ir novērotas tipiskas kļūdas, ko pieļauj persona, sniedzot nodokļu administrācijai paskaidrojumus. Bieži vien kļūdīties gadās procesa neizpratnes vai nezināšanas dēļ. Šajā rakstā – par to, kas jāņem vērā, komunicējot ar nodokļu administrāciju audita ietvaros.
Uzņēmums nevēlas uzkrāt neizmantotos atvaļinājumus, tāpēc norīko darbiniekus tos izmantot. Kā rīkoties, ja darbinieks nāk uz darbu atvaļinājuma laikā un atsakās to izmantot? Vai darba devējam ir pienākums atsaukt rīkojumu par atvaļinājumu un maksāt darba algu, ja jau darbinieks strādā?
Uzņēmums saņem VID informācijas pieprasījumu, kaut arī nodokļu audits vai cits kontroles pasākums attiecībā uz uzņēmumu nav uzsākts. Nodokļu maksātāji bieži ir neizpratnē, ko tas nozīmē un kā pareizi rīkoties. Šajā rakstā – par informācijas pieprasījuma iemeslu un nodokļu maksātāja iespējamiem rīcības variantiem.
Saskaņā ar Ceturto direktīvu katrai ES dalībvalstij ir pienākums izveidot centralizētu patieso labuma guvēju (PLG) reģistru un nodrošināt, lai to teritorijā reģistrētās juridiskās personas iesniedz un uztur atbilstošu, pareizu un visjaunāko informāciju par sevi kā faktiskajiem īpašniekiem. Katrai dalībvalstij jānodrošina šādas informācijas uzglabāšana savā centralizētajā reģistrā.
Izņemot Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā noteiktos gadījumus, katram saimnieciskās darbības veicējam ir pienākums maksāt UIN, taču uz biedrībām attiecas izņēmumi. Atsevišķās situācijās VID var pārskatīt biedrības saimniecisko darbību, neatzīt tās atbilstību likuma prasībām un aprēķināt UIN.
Vienā no iepriekšējiem rakstiem skaidrojām, kāpēc publiskā iepirkuma pasūtītājs nav tiesīgs pārsūdzēt Iepirkumu uzraudzības biroja lēmumu, un uzsvērām, ka šādas tiesības ir tikai iepirkuma procedūras pretendentiem. Taču arī šim postulātam ir izņēmums, jo ir gadījumi, kuros pretendents nevar vērsties administratīvajā tiesā ar pieteikumu par iepirkuma komisijas lēmumu, ar ko noteikts uzvarētājs iepirkuma procedūrā.