Pēc šā gada 23. februārī Krievijas Federācijas pieņemtajiem lēmumiem par Doneckas un Luhanskas Republiku neatkarības atzīšanu, kam sekoja 24. februāra iebrukums Ukrainā, Lielbritānija, ES, ASV un Kanāda, kā arī citas valstis ir ieviesušas plaša mēroga sankcijas ar mērķi panākt uzvedības maiņu, novēršot esošos draudus Ukrainā un Eiropas reģionā. Jaunākās sankcijas vēršas pret vairāk nekā 700 fiziskām personām un uzņēmumiem, kas saistīti ar Krievijas valdošo politisko režīmu un tam pietuvinātajiem oligarhiem.
Šā gada sākumā personas datu speciālisti intensīvi apsprieda ziņas par to, ka pērn decembrī Austrijas datu uzraudzības iestāde pieņēma lēmumu, ar kuru tā faktiski atzina, ka Google Analytics izmantošana ir pretrunā Vispārīgajai datu aizsardzības regulai (VDAR). Šā gada februārī līdzīgu lēmumu pieņēma arī Francijas datu uzraugs. Šajā rakstā pamodelēsim, kādas sekas šie lēmumi var atstāt uz pakalpojuma izmantotājiem – arī Latvijā.
Uzņēmumi mēdz pirkt un pārdot īpašumus, pamatlīdzekļus un mantu, nodot saistības, pārstrukturēt aktīvus un veikt citus komercdarbības uzlabošanai nepieciešamus darījumus. Šādā gadījumā ir svarīgi izvērtēt, vai neveidojas uzņēmuma pāreja (UP), jo tā rada noteiktas sekas, kas var ietekmēt gan uzņēmuma atdevēju, gan ieguvēju.
Konstatējot faktu, ka uzņēmums ir pakļauts Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) likumam (“Likums), uzņēmumam ir divas prioritāri veicamas darbības: reģistrēties kā Likuma subjektam, norādot kādu no Likumam pakļautajiem darbības veidiem, un iecelt par Likuma prasību izpildi atbildīgo darbinieku saskaņā ar Likuma 10. pantu, paziņojot par to attiecīgajai uzraudzības un kontroles institūcijai, piemēram, VID vai Finanšu un kapitāla tirgus komisijai.
2021. gada nogalē valdība izskatīja un apstiprināja Tieslietu ministrijas ierosinātos Komerclikuma grozījumus (turpmāk – “likumprojekts”). Lai gan grozījumi vēl nav apstiprināti Saeimā, tie varētu stāties spēkā 2023. gada 1. jūlijā. Likumprojekta svarīgākie ierosinājumi skar prasības par informācijas atklāšanu attiecībā uz akciju sabiedrību (AS) akcionāriem.
Uzņēmuma līgumu slēgšana ir neizbēgama uzņēmējdarbības sastāvdaļa, taču šādu procesu nevar veikt, pilnībā neizvērtējot riskus. Gadu gaitā ir izveidojusies pietiekama tiesu prakse, kas ļauj izdarīt secinājumus par tiesas pieeju situāciju risināšanai, kurās jāvērtē tiesisko attiecību raksturs, nosakot, vai slēgts uzņēmuma līgums vai darba līgums. Šajā rakstā – par tiesu praksi, kas nosaka rīcības ietvaru, slēdzot vienu vai otru līgumu.
Advokātam, kas darbojas tiesvedības un strīdu risināšanas jomā, bieži nākas saskarties ar klienta pozīciju nestrīdēties ar iestādi cerībā nesabojāt turpmākās attiecības vai izpildīt uzlikto pienākumu, kaut arī tam nav nekāda juridiska pamatojuma. No stratēģijas viedokļa dažreiz ir labi piekāpties mazā lietā, lai panāktu lielāku ieguvumu – laiku, lietas virzību utt. Arī sūdzību rakstīšana pa labi un pa kreisi bez pamatota iemesla nav labs stils. Taču nevajag baidīties iebilst tur, kur tas ir nepieciešams, un uzturēt jēgpilnu diskusiju ar iestādi tad, kad tas ir pamatoti. Valsts pārvalde nav mazs bērns, kas apvainosies un meklēs iespēju atriebties pie pirmās izdevības. Šis būs stāsts par veiksmīgu komunikāciju ar divām pietiekami birokrātiskām valsts pārvaldes iestādēm – Valsts ieņēmumu dienestu (VID) un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (PMLP).
Daļas uzcenojums (share premium) ir maksājums papildus daļas nominālvērtībai, ko neieskaita uzņēmuma pamatkapitālā. Daļas nominālvērtība reti pati par sevi atspoguļo daļas patieso vērtību, tādēļ daļas uzcenojums (DU) palīdz gan noteikt taisnīgu samaksu par uzņēmuma kapitāla daļām, gan atspoguļot to patieso vērtību dažādos ar tām saistītos darījumos.
Uzņēmuma pastāvēšanas laikā nereti rodas nepieciešamība pielāgot savu darbību jauniem apstākļiem, kas rodas uzņēmuma iekšējo vai ārējo pārmaiņu (piemēram, likumvides grozījumu) dēļ. Dzirdot vārdu “reorganizācija,” uzreiz prātā nāk pārmaiņas, kaut kas citāds, kaut kas pārveidojams, no jauna izveidots, uzlabots. Tā tas arī ir, jo reorganizācija nozīmē būtiskas izmaiņas uzņēmumā, kas bieži tiek veiktas, lai vienkāršotu vai mainītu uzņēmumu grupas struktūru, paplašinātu biznesu vai – gluži pretēji – sadalītu uzņēmējdarbības jomas.
Līdz ar pieaugošu asociāciju lomu sabiedrībā un atsevišķās nozarēs aktuāli kļūst jautājumi par asociāciju darbībā un savstarpējā komunikācijā izmantotajiem datiem, kas nereti tiek iegūti no to biedriem. Nevajadzētu aizmirst, ka arī asociācija ir Konkurences likuma subjekts un ka uz asociācijām un to biedriem – tāpat kā uz jebkuru tirgus dalībnieku – attiecas šī likuma prasības, kuras iekļauj arī ierobežojumus komerciāli sensitīvas informācijas nodošanai, apkopošanai un pieejamībai asociāciju biedriem. Kādi noteikumi jāņem vērā biedriem, iesniedzot finanšu datus savai asociācijai?
Nodarbinātības pārkāpumu biežākās sekas ir administratīvais sods, taču darba devējiem, kuri praksē nav saskārušies ar Valsts darba inspekcijas pārkāpuma procedūru, ne vienmēr ir skaidrs priekšstats par soda noteikšanas procesu un tā galvenajiem principiem. Šajā rakstā – par soda noteikšanas galvenajiem posmiem un apstrīdēšanas iespējām.
Jau labu laiku Latvijā ir iespējams pieteikties termiņuzturēšanās atļaujai (TUA) apmaiņā pret investīciju veikšanu. Vairākiem uzņēmējiem un investoriem tas šķita pievilcīgi, jo ļāva sekmīgi uzsākt vai turpināt savu uzņēmējdarbību Latvijā ar iespēju brīvi ceļot pa visu Eiropu. Tomēr, kā jau bieži gadās, velns slēpjas detaļās. Nodokļu jautājums var sabojāt izplānoto darbību un kļūt par pamatu TUA anulēšanai.
Bieži optimizācijas nolūkos grupas uzņēmumi savstarpēji sniedz dažādus pakalpojumus. Tādēļ šādu uzņēmumu pakļautība Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumam (“Likums”) ir vienmēr bijis aktuāls jautājums, kuru padziļināti pētīja un izvērtēja. Šā gada 12. jūlijā stājās spēkā grozījumi, kas papildina Likuma 3. pantu ar sesto daļu, kura nosaka izņēmumus, ļauj personām nekvalificēties kā Likuma subjektiem un, iespējams, precizē atbildes uz grupas uzņēmumu jautājumiem, izvērtējot to pakļautību Likumam. Šajā rakstā – īsumā par to, kad grupas ietvaros sniegtie pakalpojumi ietilpst Likumā paredzētajos izņēmumos.
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (“ESAO”) šā gada jūlijā publicēja Latvijas salīdzinošā izvērtējuma 2. posma ziņojuma rezultātus, kas iegūti, vērtējot BEPS 14. aktivitātes minimālā standarta ieviešanas gaitu nodokļu strīdu izšķiršanas mehānismu uzlabošanai. Salīdzinošā izvērtējuma 2. posma nolūks ir uzraudzīt no Latvijas salīdzinošā izvērtējuma 1. posma ziņojuma izrietošo ieteikumu ieviešanu. Kopumā 2. posma ziņojumā secināts, ka Latvija ir novērsusi lielāko daļu 1. posma ziņojumā konstatēto trūkumu.