Šā gada 24. septembrī stājās spēkā steidzamības kārtā pieņemtie grozījumi Imigrācijas likumā, kuri būtiski ierobežo Krievijas un Baltkrievijas pilsoņu iespējas iegūt termiņuzturēšanās atļauju (TUA) Latvijā, tostarp uz nodarbinātības vai komercdarbības veikšanas pamata. Kas sagaida šo valstu pilsoņus, kas jau iepriekš ir ieguvuši TUA un šobrīd strādā kādā Latvijas uzņēmumā vai vada to? Šajā rakstā tiekam skaidrībā ar grozījumu saturu, kas skar darba tirgu, kā arī atbildam uz jautājumiem, vai šiem darbiniekiem un komersantiem ir pamats satraukties un kas sagaidāms, ja iepriekš izsniegtās TUA termiņš tuvojas beigām.
Iepriekš Imigrācijas likums jebkuram ārzemniekam neatkarīgi no pilsonības piedāvāja plašas iespējas iegūt TUA uz laiku līdz pieciem gadiem saistībā ar nodarbinātību vai komercdarbību, piemēram, pamatojoties uz to, ka persona ir komercreģistrā reģistrēts individuālais komersants, komercreģistrā reģistrēts valdes, padomes loceklis, prokūrists, administrators, likvidators, personālsabiedrības biedrs, darbinieks Latvijā reģistrētā uzņēmumā vai uzņēmuma ietvaros pārceltais darbinieks.
Pieņemtie grozījumi ir būtiski sašaurinājuši primāri Krievijas pilsoņu iespējas iegūt pirmreizējās vai atkārtotās TUA Latvijā, kā arī pārskatījuši Baltkrievijas pilsoņu tiesības pretendēt uz TUA.
Imigrācijas likumā ir saglabāta iespēja iekšlietu ministram lemt par uzturēšanās atļaujas piešķiršanu Krievijas un Baltkrievijas pilsoņiem, ja tas atbilst Latvijas valsts interesēm vai starptautiskajām tiesību normām vai ir saistīts ar humāniem apsvērumiem. Likums nesatur īpašus nosacījumus vai kritērijus iekšlietu ministra lēmumam, tādēļ katrs konkrētais gadījums ir izvērtējams individuāli. Tiesības pretendēt uz TUA ir arī tādam Krievijas vai Baltkrievijas pilsonim, kas atzīts par cilvēku tirdzniecības upuri. Papildus tiesības pieprasīt TUA ir saglabātas Krievijas un Baltkrievijas pilsoņiem, kuri, nelikumīgi uzturoties Latvijā, ir tikuši nelikumīgi nodarbināti īpaši ekspluatējošos darba apstākļos.
Attiecībā uz pārējiem izņēmumiem Imigrācijas likums nodala tos pamatus uzturēšanās atļaujas piešķiršanai, kas būtu attiecināmi uz Krievijas pilsoņiem, no tiem, kas būtu piemērojami Baltkrievijas pilsoņiem, atstājot vien dažus pirmajiem un saglabājot pietiekami plašus otrajiem.
Turpmāk Krievijas pilsonis saistībā ar nodarbinātību būs tiesīgs iegūt uzturēšanās atļauju tikai:
Kā redzams, uzskaitījums ir visai skops, un jebkurš no šiem pamatiem dod tiesības iegūt TUA tikai uz gadu. Turklāt Krievijas pilsoņiem vairs nav tiesību pieprasīt TUA saistībā ar komercdarbību vai uzņēmuma vadību.
Turpretī Baltkrievijas pilsoņiem pamatu uzskaitījums ir krietni plašāks. Baltkrievijas pilsonim ir tiesības pieprasīt uzturēšanās atļauju saistībā ar darbu vai komercdarbību:
Ja tiesības uz nodarbinātību un komercdarbību ir iegūtas, pirms Imigrācijas likuma jaunā redakcija ir stājusies spēkā, tad uzturēšanās atļauja ir derīga visu periodu, uz kuru tā izsniegta. Grozījumi neparedz iespēju anulēt TUA pirms termiņa beigām tikai uz tā pamata, ka saņēmējs ir Krievijas vai Baltkrievijas pilsonis.
1. piemērs
Krievijas pilsonis 2021. gadā ir saņēmis uzturēšanās atļauju uz pieciem gadiem (līdz 2026. gadam) kā uzņēmuma X darbinieks. Tā netiks anulēta un ir spēkā līdz 2026. gadam, kā norādīts Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes lēmumā par uzturēšanās atļaujas piešķiršanu. TUA parastajā kārtībā ir reģistrējama katru gadu uz nākamo, apliecinot, ka nodarbinātības pamats joprojām pastāv.
Tuvojoties TUA termiņa beigām, atkārtoti uz to pretendēt Krievijas vai Baltkrievijas pilsonis varēs, jau ņemot vērā jaunos Imigrācijas likuma noteikumus.
2. piemērs
Krievijas pilsonis 2018. gadā ir ieguvis uzturēšanās atļauju kā uzņēmuma X darbinieks. Tā ir derīga līdz 2023. gadam. Tā kā nodarbinātība uzņēmumā X turpinās, 2023. gadā viņš ir tiesīgs pieprasīt atkārtotu atļauju, bet tikai uz vienu gadu. Izskatot dokumentus atkārtotās TUA pieprasīšanai, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde atsevišķi pārbaudīs, vai uzņēmums X par šo darbinieku ir maksājis IIN.
3. piemērs
Baltkrievijas pilsonis ir ieguvis uzturēšanās atļauju līdz 2022. gadam kā uzņēmuma Y valdes loceklis. Tā kā viņš turpina pildīt valdes locekļa pienākumus, pēc atļaujas termiņa beigām viņš ir tiesīgs pieprasīt atkārtotu atļauju. Ja šis valdes loceklis būtu Krievijas pilsonis, tad situācija būtu citāda – pēc atļaujas termiņa beigām viņš nevarēs saņemt atkārtotu atļauju kā uzņēmuma Y valdes loceklis, jo likums vairs neparedz šādas tiesības.
Ja jums rodas neskaidrības vai raizes par jūsu uzņēmuma darbinieku, valdes locekļu, padomes locekļu esošo vai turpmāko situāciju, PwC Legal sniedz vispusīgas konsultācijas un palīdzību imigrācijas jautājumos.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuSaskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (“Likums”) 18.2 panta pirmo daļu juridiskajai personai ir pienākums paziņot Uzņēmumu reģistram (UR) par tās patieso labuma guvēju (PLG) un par PLG īstenotās kontroles ceļu.
Likumā noteiktajos gadījumos nodokļu maksātājam (NM) ir pienākums sagatavot un iesniegt VID transfertcenu (TC) dokumentāciju. TC dokumentācijas pārbaude palīdz VID kontrolēt uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) samaksas pareizību, jo kontrolēto darījumu vērtības un tirgus cenas starpība, kas radusies darījumos ar saistītiem uzņēmumiem, jāiekļauj ar UIN apliekamajā bāzē saskaņā ar UIN likumu. Ja NM nepilda pienākumu attiecībā uz TC dokumentācijas sagatavošanu un iesniegšanu, tad papildus iespējai ierosināt auditu un vērtēt UIN aprēķina pamatotību VID ir tiesīgs ierosināt datu izvērtējumu nodokļu ieņēmumu risku jomā un, konstatējot pārkāpumu, sodīt atbildīgo uzņēmumu ar pamatīgu naudas sodu. Šajā rakstā – par kādiem pārkāpumiem sakarā ar TC dokumentāciju ir pieļaujama NM sodīšana ārpus audita un kādā veidā VID jāizvērtē un jāpamato soda apmērs.
Attiecībā uz fizisko personu datu apstrādi, politiskās partijas nav nekāds izņēmums, un tām šo datu apstrādē jāievēro tās pašas Vispārīgās datu aizsardzības regulas (VDAR) prasības, kas noteiktas jebkuram citam datu pārzinim. Zīmīgi, ka Datu valsts inspekcija nesen publicējusi jaunas vadlīnijas par fizisko personu datu apstrādi priekšvēlēšanu laikā. Vai tas varētu liecināt, ka uzraudzības iestāde pastiprināti vērtēs partiju atbilstību VDAR prasībām? Šajā rakstā – par to, kādi pasākumi veicami partijai, lai nodrošinātu VDAR atbilstošu datu apstrādi.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).