Saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (“Likums”) 18.2 panta pirmo daļu juridiskajai personai ir pienākums paziņot Uzņēmumu reģistram (UR) par tās patieso labuma guvēju (PLG) un par PLG īstenotās kontroles ceļu.
Likumā ir paredzēti izņēmumi, kad var neiesniegt informāciju par juridiskās personas PLG.
Viens no šādiem gadījumiem noteikts 18.2 panta sestajā daļā, proti, ja PLG ir akcionārs tādā akciju sabiedrībā (AS), kuras akcijas ir iekļautas regulētajā tirgū, un veids, kādā tiek īstenota kontrole pār juridisko personu, izriet tikai no akcionāra statusa. Citiem vārdiem sakot, ja uzņēmuma dalībnieks vai kāda no uzņēmuma dalībnieku struktūrā ietilpstošajām sabiedrībām ir kotēta biržā, tad līdz šim pastāvēja iespēja neiesniegt informāciju par uzņēmuma PLG, pierādot, ka uzņēmuma dalībnieku struktūrā ietilpst AS, kuras akcijas atrodas publiskajā apgrozībā.
Taču UR ir mainījis savu praksi attiecībā uz šī izņēmuma piemērošanu. Proti, to var piemērot tikai tad, ja akcijas ir kotētas ES vai EEZ dalībvalsts biržā. Ja tās ir kotētas tādas valsts biržā, kura nav ES vai EEZ dalībvalsts, tad uzņēmumam ir pienākums paziņot informāciju par PLG.
UR ir mainījis praksi, lai nodrošinātu vienādu interpretāciju tiesību normām, kuras regulē PLG reģistrāciju (gan dalībvalsts, gan ES līmenī). Proti, šī izņēmuma būtība nav attiecināma uz gadījumiem, kad objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noskaidrot PLG. Tas attiecas uz gadījumiem, kad informācija par PLG jau ir atklāta atbilstoši regulētā tirgus prasībām. Tādēļ šī izņēmuma piemērošana ir ierobežota, jo nav iespējams pārliecināties par visu pasaulē pastāvošo regulēto tirgu prasībām attiecībā uz PLG identificēšanu un paziņošanu vai to atbilstību ES vienotajai praksei.
Tas nozīmē, ka uzņēmumiem, kuri iepriekš nav iesnieguši informāciju par PLG, piemērojot šo izņēmumu, ir pienākums atjaunot un iesniegt informāciju UR. Ja tas netiek izdarīts, iesniedzot pieteikumu par izmaiņām attiecībā uz uzņēmumu (piemēram, izmaiņām valdes sastāvā), tad UR var noteikt papildu termiņu trūkumu labošanai, lūdzot aktualizēt informāciju par PLG.
Piesakot informāciju par PLG uzņēmumā, kura dalībnieku struktūrā atrodas šāda AS, ir divi varianti:
Abos gadījumos jāiesniedz dokumenti, kas pierāda sniegtās informācijas atbilstību faktiskajiem apstākļiem (izziņas par struktūrā ietilpstošajiem uzņēmumiem, kas atspoguļo dalībnieku/akcionāru sarakstus).
Nereti tieši otrais variants attieksies uz uzņēmumiem, kuru dalībnieku struktūrā ir AS, kuras akcijas ir kotētas biržā, jo šādām AS ir raksturīga sadrumstalota akcionāru struktūra. Proti, šādā AS bieži vien nebūs identificējama fiziska persona, kurai pieder vai kura kontrolē vairāk nekā 25% akciju. Tas nozīmē, ka uzņēmumam jāpierāda, ka AS nav nevienas fiziskās personas, kurai pieder vairāk nekā 25% pamatkapitāla.
Bieži vien pasaules mēroga uzņēmumu grupā ietilpstošo sabiedrību akcijas atrodas publiskajā apgrozībā ASV biržā. Praksē ir novērojami sarežģījumi attiecībā uz pamatojošās dokumentācijas nodrošināšanu, jo atsevišķos ASV štatos netiek izsniegtas ierastās izziņas par uzņēmumu, kur tiek atspoguļots dalībnieku sastāvs. Tādā gadījumā pastāv iespēja iesniegt apliecinājumu no “ķēdes” galā esošās sabiedrības, sniedzot pilnīgu informāciju par dalībnieku struktūru, kā arī iesniegt apliecinājumus, ko izsnieguši ASV uzņēmumu apliecinājumu sekretāri (Attesting Secretaries).
Apkopojot iepriekš minēto, uzņēmumiem, kuri līdz šim piemērojuši šo izņēmumu, bet vairs neatbilst tā piemērošanas kritērijiem, būtu jāveic izmaiņas attiecībā uz paziņoto informāciju par uzņēmuma PLG (ja tas nav izdarīts līdz šim). Tas nepieciešams, lai paziņotā informācija atbilstu faktiskajai situācijai un lai nākotnē nerastos grūtības veikt citas komercreģistrā ierakstāmas izmaiņas.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuLikumā noteiktajos gadījumos nodokļu maksātājam (NM) ir pienākums sagatavot un iesniegt VID transfertcenu (TC) dokumentāciju. TC dokumentācijas pārbaude palīdz VID kontrolēt uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) samaksas pareizību, jo kontrolēto darījumu vērtības un tirgus cenas starpība, kas radusies darījumos ar saistītiem uzņēmumiem, jāiekļauj ar UIN apliekamajā bāzē saskaņā ar UIN likumu. Ja NM nepilda pienākumu attiecībā uz TC dokumentācijas sagatavošanu un iesniegšanu, tad papildus iespējai ierosināt auditu un vērtēt UIN aprēķina pamatotību VID ir tiesīgs ierosināt datu izvērtējumu nodokļu ieņēmumu risku jomā un, konstatējot pārkāpumu, sodīt atbildīgo uzņēmumu ar pamatīgu naudas sodu. Šajā rakstā – par kādiem pārkāpumiem sakarā ar TC dokumentāciju ir pieļaujama NM sodīšana ārpus audita un kādā veidā VID jāizvērtē un jāpamato soda apmērs.
Attiecībā uz fizisko personu datu apstrādi, politiskās partijas nav nekāds izņēmums, un tām šo datu apstrādē jāievēro tās pašas Vispārīgās datu aizsardzības regulas (VDAR) prasības, kas noteiktas jebkuram citam datu pārzinim. Zīmīgi, ka Datu valsts inspekcija nesen publicējusi jaunas vadlīnijas par fizisko personu datu apstrādi priekšvēlēšanu laikā. Vai tas varētu liecināt, ka uzraudzības iestāde pastiprināti vērtēs partiju atbilstību VDAR prasībām? Šajā rakstā – par to, kādi pasākumi veicami partijai, lai nodrošinātu VDAR atbilstošu datu apstrādi.
Tiesvedības process rada izmaksas. Papildus nodevām, ko nākas apmaksāt līdz ar prasības pieteikuma iesniegšanu, prasītājiem, kuri vēlas aizsargāt savas tiesības un intereses tiesā, nākas segt arī juridiskās palīdzības izmaksas, piemēram, atlīdzību advokātam par pārstāvību tiesas sēdēs.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).