Uzņēmējiem joprojām ir jautājumi par sankciju noteiktajiem ierobežojumiem un to ietekmi uz turpmāko sadarbību ar esošajiem un jauniem klientiem. Kopš Krievijas šā gada 24. februārī veiktā iebrukuma Ukrainā ES ir noteikusi vairākas sankciju paketes. Šajā rakstā – par 6. oktobrī pieņemto astoto paketi.
Tā papildina jau esošo sankcionēto personu sarakstu, iekļaujot tajā vēl 30 fiziskās personas un septiņas vienības, kuras atbalsta Krievijas veikto iebrukumu un ir atbildīgas par darbībām, ar ko tiek apdraudēta Ukrainas suverenitāte un neatkarība.
Lai ierobežotu Krievijas ekonomikas attīstību, ES astotajā sankciju paketē iekļautais preču un pakalpojumu klāsts ir plašāks, nosakot, piemēram, šādus aizliegumus un ierobežojumus:
Aizliegts sadarboties ar Krievijas valstij piederošo uzņēmumu Russian Maritime Register of Shipping un tam piekļūt ostām un slūžām ES teritorijā, attiecinot to arī uz kuģiem, ko sertificējis šis Krievijas uzņēmums. |
|
Aizliegts iesaistīties jebkādos darījumos ar sankciju sarakstā iekļautajiem uzņēmumiem, kas pieder Krievijas valstij vai atrodas tās kontrolē, un ES pilsoņiem ieņemt tajos amatus. Būtiski ir arī izvērtēt, vai netiek īstenota sankcionētās personas kontrole pār esošo vai potenciālo klientu. | |
Spēkā ir cenu griesti, atbilstoši kuriem ES operatoriem būs iespējams transportēt Krievijas naftu uz trešajām valstīm tikai tad, ja tās cena būs zem šiem griestiem, tādējādi nodrošinot enerģētikas cenu stabilitāti un vājinot Krievijas ekonomiku. | |
Aizliegts importēt tērauda izstrādājumus, kuru izcelsme ir Krievijā vai kuri tiek eksportēti no Krievijas. Tātad īpaša uzmanība jāpievērš preču loģistikai un tranzītam. Aizliegts importēt arī tādas preces kā koksnes celulozi un papīru, dažas juvelierizstrādājumu rūpniecībā izmantotas sastāvdaļas (piemēram, akmeņus un dārgmetālus), noteiktus mehānismus un ķīmiskās preces, cigaretes, plastmasu un gatavus ķīmiskos produktus (piemēram, kosmētikas līdzekļus), kuru izcelsme ir Krievijā vai kuri tiek eksportēti no Krievijas.1 |
|
Aizliegts preču eksports, preču sarakstam pievienojot aviācijas nozarē izmantotu papildu preču pārdošanu, piegādāšanu, nodošanu vai eksportu.2 |
|
Aizliegts sniegt IT konsultāciju pakalpojumus Krievijas valdībai vai Krievijā dibinātām juridiskām personām, vienībām vai struktūrām, t.sk. konsultāciju pakalpojumus, kas saistīti ar datortehnikas uzstādīšanu, arī palīdzību klientiem datortehnikas un datortīklu uzstādīšanā un programmatūras ieviešanas pakalpojumus, tostarp visus pakalpojumus, kas ietver konsultācijas par programmatūru, tās izstrādi un ieviešanu. | |
Atcelts iepriekš noteiktais 10 000 EUR slieksnis kriptoaktīvu pakalpojumiem, aizliedzot visus kriptoaktīvu maku, kontu vai glabāšanas pakalpojumus Krievijas valstspiederīgajiem vai fiziskām personām, kas uzturas Krievijā, vai jebkurai Krievijā dibinātai juridiskai personai, vienībai vai struktūrai, neatkarīgi no maka apjoma. | |
Aizliegts sniegt juridiskos pakalpojumus Krievijas valdībai vai Krievijā dibinātām juridiskām personām, vienībām vai struktūrām bezstrīdus jautājumos, tostarp komercdarījumos, kas ietver tiesību aktu piemērošanu vai interpretāciju, piedalīšanos kopā ar klientiem vai viņu vārdā komercdarījumu slēgšanā, sarunās un citos darījumos ar trešajām personām, kā arī juridisko dokumentu sagatavošanā, izpildē un pārbaudē. Taču ES ir paredzējusi izņēmumus, norādot, kurus juridiskos pakalpojumus var sniegt. Aizliegums neattiecas uz juridiskajiem konsultāciju pakalpojumiem, kuri ietver pārstāvību, konsultācijas, dokumentu sagatavošanu un pārbaudi saistībā ar juridiskās pārstāvības pakalpojumiem, proti, lietās vai tiesvedībās, kas tiek skatītas administratīvajās aģentūrās, tiesās un citās noteiktā kārtībā izveidotās oficiālās tiesās un šķīrējtiesas un mediācijas procesos. |
|
Ierobežojumi arhitektūras un inženiertehnisko pakalpojumu sniegšanā Krievijas valdībai vai Krievijā dibinātām juridiskām personām, vienībām vai struktūrām, kur arhitektūras un inženiertehniskie pakalpojumi ietver arī integrētus inženiertehniskos pakalpojumus, pilsētplānošanas un ainavu arhitektūras pakalpojumus un ar inženieriju saistītu zinātnisko un tehnisko konsultāciju pakalpojumus. |
Sankciju pārkāpumi
Ierobežojumu un aizliegumu skaitam pieaugot, praksē tiek regulāri identificēti sankciju pārkāpumi, taču ne visos gadījumos tie ir apzināti. Lai gan uzraugošās iestādes, pildot savas funkcijas, sniedz konsultācijas, vada seminārus un publisko informatīvus materiālus par ierobežojumu un aizliegumu ietekmi uz turpmāko sadarbību ar klientiem, uzņēmēji mēdz apmaldīties plašajā aizliegumu klāstā un to piemērošanā.
Praksē visbiežāk konstatētās problēmas ir saistītas ar sankcionētas personas kontroles īstenošanas veidiem, tostarp īpašumtiesību apmēra, netiešās kontroles un klienta saistības ar sankcionēto personu noteikšanu, kas bieži vien var tikt identificēta no publiski pieejamās informācijas, kā arī neinformētību par preces vai pakalpojuma pakļautību sankcijām.
Pastāv neskaitāmi veidi, kā uzņēmums var tikt pakļauts neapzinātai iesaistei sankciju apiešanā, piemēram:
Jānorāda, ka apzināta sankciju pārkāpuma gadījumā sankciju sarakstā var tikt iekļauta jebkura fiziskā vai juridiskā persona, kura ir iesaistīta vai sniedz atbalstu sankciju apiešanā.
Aplūkojot nesenus pārkāpumus, jāatzīmē kāds gadījums, kad Nīderlandē dzīvojoša persona tika arestēta par sankciju apiešanu, jo Eiropola un Nīderlandes Fiskālās izmeklēšanas dienesta veiktā izmeklēšana atklāja, ka persona starp citām precēm Krievijas uzņēmumam tirgojusi arī mikroshēmas, kas izmantojamas ieroču izgatavošanā. Eiropola sniegtais paziņojums norāda, ka persona šīs darbības veikusi apzināti.
Latvijā regulāri identificē gan apzinātus, gan neapzinātus sankciju apiešanas mēģinājumus. Viens no pēdējiem publicētajiem ir VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes augustā uzsāktais kriminālprocess par divu uzņēmumu amatpersonu iespējamu ES sankciju pārkāpšanu, importējot koksnes un tērauda izstrādājumus no Baltkrievijas.
Arī starptautiskā mērogā tiek apzināti potenciālie mēģinājumi apiet sankcijas. Piemēram, ES reģistrētas lidsabiedrības un Apvienoto Arābu Emirātu (AAE) lidsabiedrības kopuzņēmums, kurā ES lidsabiedrības līdzdalība ir 49%, bet AAE lidsabiedrībai – 51%, darbojoties atbilstoši AAE normatīvajiem aktiem un tām saistošajām sankcijām, plānoja atsākt lidojumus no Abū Dabī uz Maskavu. Pēc lidsabiedrības paziņojuma tika saņemts plašs sabiedrības nosodījums par ES lidsabiedrības iespējamo dalību sankciju apiešanas mēģinājumā, sniedzot avio pakalpojumus Krievijas gaisa telpā. Šobrīd kopuzņēmums ir apturējis savus plānus.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuPirms kāda laika jau informējām MindLink.lv abonentus, ka VID arvien biežāk izmanto likumā noteiktās tiesības prasīt nokavēto nodokļu maksājumu atlīdzināšanu no uzņēmuma valdes locekļa gadījumā, ja no paša uzņēmuma nodokļu parādu piedzīt nav iespējams. Šajā rakstā – par veiksmīgu lietas atrisināšanu tiesā, atbrīvojot kāda būvniecības uzņēmuma bijušo vadītāju (mūsu klientu) no uzņēmuma nodokļu parāda gandrīz 150 000 EUR apmērā.
Kā minēts šā raksta pirmās daļas izskaņā, ārvalstu tirgos ir dažādi tiesvedības finansēšanas modeļi. Papildus iepriekš analizētajam modelim, kur prasītāja tiesvedību finansē institucionāls tiesvedības finansētājs – investīciju fonds, kas specializējas tiesvedību finansēšanā, šā raksta ietvaros apskatīsim pieejamās minētā finansējuma avota alternatīvas. Apskats aptvers dažus no mazāk apzinātiem un dažkārt neordināriem tiesvedības finansējuma avotiem, kuru veiksmīga apgūšana mazinātu to gadījumu skaitu, kad tiesvedības dalībnieka iespējas aizsargāt savas tiesības tiesā ierobežo finansējuma trūkums.
Šā gada 24. septembrī stājās spēkā steidzamības kārtā pieņemtie grozījumi Imigrācijas likumā, kuri būtiski ierobežo Krievijas un Baltkrievijas pilsoņu iespējas iegūt termiņuzturēšanās atļauju (TUA) Latvijā, tostarp uz nodarbinātības vai komercdarbības veikšanas pamata. Kas sagaida šo valstu pilsoņus, kas jau iepriekš ir ieguvuši TUA un šobrīd strādā kādā Latvijas uzņēmumā vai vada to? Šajā rakstā tiekam skaidrībā ar grozījumu saturu, kas skar darba tirgu, kā arī atbildam uz jautājumiem, vai šiem darbiniekiem un komersantiem ir pamats satraukties un kas sagaidāms, ja iepriekš izsniegtās TUA termiņš tuvojas beigām.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).