14.05.2019. un 21.05.2019. Īsziņās aplūkojām apgrozāmā kapitāla nozīmi uzņēmuma darbībā. Šajā rakstā aplūkosim, kad un kāpēc jāvērtē apgrozāmais kapitāls, veicot transfertcenu analīzi.
Ikviena uzņēmuma rīcībā jābūt pietiekamiem finanšu resursiem, lai noteiktajos maksāšanas termiņos spētu segt personā ESAO “Transfertcenu noteikšanas vadlīnijas daudznacionāliem uzņēmumiem un nodokļu administrācijām.la izmaksas, nodokļus un parādsaistības pret piegādātājiem, tostarp izmaksas, kas radušās darījumos ar saistītām pusēm.
Uzņēmuma spēju segt saistības, kas radušās saimnieciskās darbības laikā, atspoguļo tā apgrozāmais kapitāls (“AK”), kuru aprēķina kā apgrozāmo līdzekļu un īstermiņa saistību starpību. Efektīva AK izmantošana tieši ietekmē gan uzņēmuma peļņu, gan naudas plūsmu.
Ikviens uzņēmums plāno sava AK aprites ciklu – dienu skaitu no krājumu pasūtīšanas līdz naudas līdzekļu par pārdošanu saņemšanai. Jo lielāks šis laikposms, jo vairāk uzņēmumam jāpelna, lai finansētu savus krājumus un citas saimnieciskās darbības izmaksas. Tas ir saistīts ar naudai piemītošo laika vērtību, ko raksturo dažādi faktori, piemēram:
Attiecīgi, jo vēlāk tiek saņemta nauda par pārdoto preci/pakalpojumu un jo agrāk tiek veikti maksājumi piegādātājiem, jo vairāk līdzekļu jāiegulda AK finansēšanā. Tātad saimnieciskai darbībai nepieciešamā AK lielums, pieejamība un finansēšana tieši ietekmē uzņēmuma peļņu. Un tas arī ir brīdis, kurā AK varētu ietekmēt transfertcenu analīzi, jo, pārbaudot Latvijas uzņēmuma saistīto pušu darījumos piemēroto cenu atbilstību tirgus cenai, bieži vien tiek vērtēts šī uzņēmuma (turpmāk – “pārbaudāmais uzņēmums”) darījumos ar saistītām pusēm gūtais peļņas līmenis (rentabilitāte). Transfertcenu analīzes ietvaros pārbaudāmā uzņēmuma rentabilitāti salīdzina ar salīdzināmu neatkarīgu uzņēmumu rentabilitāti, kura veido tirgus intervālu. Ja pārbaudāmā uzņēmuma rentabilitāte iekļaujas tirgus intervālā, tiek secināts, ka darījums ar saistīto pusi ir veikts atbilstoši tirgus cenas principam.
Ja pārbaudāmā uzņēmuma darbība ir pietiekami līdzīga atlasītu neatkarīgu uzņēmumu darbībai, parasti nerodas jautājums par AK, jo arī tam būtu jābūt salīdzināmam ar citiem uzņēmumiem. Tomēr ir arī citādi gadījumi:
Ja pārbaudāmā uzņēmuma kontrolētajos darījumos veiktā saimnieciskā darbība būtiski atšķiras no salīdzināmo uzņēmumu darbības, jāaplūko jautājums, vai šī atšķirība atspoguļojas AK aprites ciklā. Ja atbilde ir pozitīva, jāapsver nepieciešamība veikt tirgus intervāla AK korekciju.
Lai novērtētu laika atšķirības starp pārbaudāmā uzņēmuma rentabilitāti kontrolētos darījumos un nesaistītu salīdzināmas darbības veicēju rentabilitāti, kā arī lai noteiktu atbilstošu atlīdzību par preču/pakalpojumu finansēšanu, AK korekciju iesaka arī ESAO “Transfertcenu noteikšanas vadlīnijas daudznacionāliem uzņēmumiem un nodokļu administrācijām.”1 Šī rekomendācija balstās uz pieņēmumu, ka laika atšķirībām jāatspoguļojas peļņā, jo uzņēmumam ir nepieciešams finansējums, lai nosegtu laika starpību starp naudas ieguldīšanu (t.i., samaksu piegādātājiem) un naudas atgūšanu (t.i., maksājumu saņemšanu no pircējiem). Šo laika starpību aprēķina pēc šādas formulas:
ESAO vadlīnijas apraksta AK korekcijas aprēķinu šādos soļos:
________
1ESAO vadlīniju 3.49. punkts un Pielikums III sadaļai: AK korekcijas piemērs
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuVeicot transfertcenas (TC) analīzi un nosakot tirgus vērtību, ir svarīgi iegūt kvalitatīvus salīdzināmos datus. Viens no būtiskiem faktoriem šajā procesā ir veikt pamatotu izvēli par datu kopas lielumu, t.i., izmantot viena gada vai vairāku gadu salīdzināmo uzņēmumu finanšu rādītājus. Šajā rakstā – par to, kādi ir galvenie riski un faktori, kas jāņem vērā, nosakot darījumu tirgus vērtību, ja tiek izmantoti salīdzināmie dati par vienu vai vairākiem gadiem. Rakstā atsauksimies gan uz vietējās likumvides vispārīgo regulējumu, gan ESAO TC noteikšanas vadlīniju norādēm, kā arī apskatīsim piemēru no tiesu prakses.
Algas nodokļu plaisai ir tendence lēnām, taču pastāvīgi samazināties jau kopš 2016. gada, liecina Valsts ieņēmumu dienesta (“VID”) nesen veiktais valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (“VSAOI”) un iedzīvotāju ienākuma nodokļa (“IIN”) plaisas novērtējums par 2020. gadu.
Valsts ieņēmumu dienesta (“VID”) tiesības precizēt nodokļu maksājumu apmēru primāri ir noteiktas likuma “Par nodokļiem un nodevām” 23. panta pirmajā daļā. Pārbaudāmais periods ir ierobežots – trīs gadi, un ir pieņemts uzskatīt, ka ārpus šī perioda personas nodokļu slogs nevar tikt pārskatīts. Taču VID pieturas pie viedokļa, ka personas pienākums samaksāt nodokļus nav ierobežots laikā un tam īsti nav noilguma. Iepriekš ir nācies saskarties ar praksi, kad, konstatējot nepareizu nodokļu samaksu par periodu, kas ir ārpus šiem trim gadiem, personai tika piedāvāts labprātīgi iesniegt attiecīgās deklarācijas un samaksāt papildu nodokļus. Šīs labprātīgās rīcības stimulēšanai persona tika brīdināta, ka VID varētu nodot savā rīcībā esošo informāciju Finanšu policijai, lai lemtu par kriminālprocesa ierosināšanu. Šobrīd šī prakse attīstās tādējādi, ka arī nodokļu maksātāja (“NM”) kļūda, iesniedzot deklarācijas par senākiem periodiem, ir iztulkota kā labprātīga sava pienākuma izpilde un nelabojama rīcība.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).