Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Berija koeficienta pielietošana transfertcenu noteikšanā un pamatošanā 3/32/23

Vienā no iepriekšējiem MindLink rakstiem izvērtējām transfertcenu (TC) noteikšanas izaicinājumus starptautiskas grupas izplatītājiem un iespējas pielietot Berija koeficientus, lai izvērtētu kontrolēto darījumu vērtības atbilstību tirgus cenai (vērtībai). Šajā rakstā aplūkosim Berija koeficientu pielietošanas praktisku piemēru, kā arī prasības un nosacījumus, kas jāievēro finanšu datu segmentēšanā.

Berija koeficienta izmantošanas nosacījumi

Vispirms jāsaprot, kādos gadījumos Berija koeficientu var izmantot saistīto personu darījumu atlīdzības pamatošanai. Saskaņā ar ESAO vadlīnijām (2022. gada janvāra redakcijā) un ANO transfertcenu rokasgrāmatu, jāievēro šādi kritēriji:

  1. veikto funkciju vērtība, kas radīta kontrolētā darījuma ietvaros, ir proporcionāla pamatdarbības izmaksām;
  2. izplatītās produkcijas vērtība būtiski neietekmē veikto funkciju vērtību, t.i., tā nav proporcionāla pārdošanas apjomam;
  3. nodokļu maksātājs analizētā kontrolētā darījuma ietvaros neveic citu būtisku funkciju (piemēram, ražošanu), kas būtu jāatlīdzina, izmantojot citu TC metodi vai finanšu rādītāju.

Praktisks piemērs

Aplūkosim Berija koeficienta piemērošanu Latvijas vairumtirgotājam TC pamatošanas ietvaros.

Latvijā reģistrēts Uzņēmums A veic grupas ražoto preču vairumtirdzniecību nesaistītiem izplatītājiem vietējā tirgū. Uzņēmums iepērk preces no grupas saistītiem ražotājiem ASV, Turcijā un Ķīnā.

Ņemot vērā Uzņēmuma A ģeogrāfisko atrašanās vietu, tika pieņemts stratēģisks lēmums tam veikt centralizētas preču iegādes Baltijas valstu ietvaros un pārdot tās tālāk saistītiem uzņēmumiem Igaunijā un Lietuvā, tādējādi samazinot saistīto uzņēmumu (gan grupas ražotāju, gan Lietuvas un Igaunijas vairumtirgotāju) administratīvo slogu.

1. attēls. Uzņēmumu grupas ģeogrāfiskais izvietojums

1. tabulā attēlots Uzņēmuma A peļņas vai zaudējumu aprēķins (PZA) par 2022. finanšu gadu:

1. tabula

 

2022.g.

(EUR)

Neto apgrozījums (1)

100 000

Pārdotās produkcijas ražošanas izmaksas

(61 500)

Bruto peļņa

38 500

Pārdošanas izmaksas

(17 000)

Administrācijas izmaksas, t.sk.

(11 500)

vadības pakalpojumi no grupas HQ

(4500)

Pārējās saimnieciskās darbības izmaksas

(2000)

Pamatdarbības peļņa (2)

8000

Tīrās peļņas norma (2/1)

8,00%

Lai saprastu, vai Uzņēmuma A kontrolētā darījuma veida noteiktā cena (vērtība) atbilst tirgus cenas principam, vispirms tika veikta finanšu datu segmentācija.

Finanšu datu segmentācija

Kopējie PZA finanšu dati nedod pilnīgu priekšstatu par Uzņēmuma A saistīto personu darījuma veida ietvaros gūto rentabilitāti, tādēļ jānošķir pārdošanas segments nesaistītiem klientiem vietējā tirgū un pārdošanas segments saistītiem uzņēmumiem Lietuvā un Igaunijā.

2. tabula. Segmentētie finanšu dati

Rādītājs

Gada pārskata dati

Preču pārdošana

Nesaistītām pusēm

Saistītiem ārvalstu uzņēmumiem

SIA A

SIA B

SIA C

LT

EE

Neto apgrozījums (1)

100 000

21 000

38 500

10 500

20 000

10 000

Pārdotās produkcijas ražošanas izmaksas

(61 500)

(12 250)

(23 500)

(6 000)

(13 050)

(6 700)

Bruto peļņa (3)

38 500

8 750

15 000

4 500

6 950

3 300

Pārdošanas izmaksas

(17 000)

(3 570)

(6 545)

(1 785)

(3 400)

(1 700)

Administrācijas izmaksas, t.sk.

(11 500)

(2 820)

(5 170)

(1 410)

(1 400)

(700)

Vadības pakalpojumi no Grupas HQ

(4 500)

(1 350)

(2 475)

(675)

-

-

Parējās saimnieciskās darbības izmaksas

(2 000)

(420)

(770)

(210)

(400)

(200)

Pamatdarbības peļņa (2)

8 000

1 940

2 515

1 095

1 750

700

Pamatdarbības izmaksas (4)

(30 500)

(6 810)

(12 485)

(3 405)

(5 200)

(2 600)

Peļņas norma (2/1)

8.00%

9.24%

6.53%

10.43%

8.75%

7.00%

Berija koeficients (3/4)

 

 

 

 

1.34

1.27

Svarīgi pieminēt, ka Berija koeficienta aprēķinā no pamatdarbības izmaksām jānošķir citas kontrolētas izmaksas, kuras var ietekmēt rezultātu (piemēram, grupas vadības pakalpojumu izmaksas vai maksājums par grupas izsniegtajām licencēm). Attiecīgi šīs finanšu datu segmentācijas ietvaros vadības pakalpojumu izmaksas tika iekļautas pārdošanas segmentā nesaistītām pusēm.

No segmentācijas redzams, ka kontrolētā darījuma veida ietvaros Uzņēmums A, pārdodot no grupas ražotājiem iegādātās preces saistītiem uzņēmumiem Lietuvā un Igaunijā, sasniedz Berija koeficienta rezultātus 1,34 un 1,27.

Lai pārliecinātos, ka kontrolētā darījuma veida vērtība (t.i., Berija koeficients) atbilst tirgus cenas principam, tika veikts arī salīdzināmo datu pētījums. 3. tabulā apkopoti tā analīzes rezultāti:

3. tabula. Berija koeficienta tirgus diapazons 2022. gadam

Tirgus diapazons

Berija koeficients

2022.g.

Minimālā vērtība

0,76

Apakšējā kvartile

1,03

Mediāna

1,34

Augšējā kvartile

1,68

Maksimālā vērtība

2,47

Salīdzināmo uzņēmumu skaits

6

No Uzņēmuma A segmentēto finanšu rezultātu salīdzinājuma ar Berija koeficientu tirgus diapazonu izriet, ka Berija koeficients Uzņēmuma A darījumā ar Lietuvas un Igaunijas saistītiem uzņēmumiem atbilst tirgus cenas principam.

Novērojumi no prakses un secinājumi

Berija koeficienta izmantošana TC noteikšanā mēdz būt atbilstošāka un ticamāka pieeja starptautisko grupu vairumtirgotājiem, kuru ieņēmumus un izmaksas ietekmē kontrolēti iegādes un pārdošanas darījumi. Jautājums varētu rasties par bruto līmeņa finanšu datu pieejamību. Tomēr praksē novērojam, ka bruto līmeņa finanšu dati ir pieejami komerciālajās datubāzēs par Latvijas un Lietuvas uzņēmumiem, tātad ir iespējams atlasīt salīdzināmus uzņēmumus un veikt ticamus Berija koeficientu aprēķinus.

Vērts arī pieminēt, ka no publicēto starptautisko TC tiesu lietu vērtējuma izriet, ka vēl nav izveidojusies tiesu prakse attiecībā uz Berija koeficienta nepamatotu piemērošanu TC noteikšanā. Tātad ticamas analīzes rezultātā Berija koeficienta pielietošana nerada būtiskus riskus nodokļu maksātājiem.

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu