Īsi pirms Ziemassvētkiem ESAO publicēja ilgi gaidītos globālos noteikumus nodokļu bāzes erozijas novēršanai (GloBE). Šajā rakstā – par jaunās sistēmas galvenajiem principiem un nodokļu saistību aprēķināšanu.
Jaunie noteikumi paredz koordinētu nodokļu piemērošanas sistēmu, kuras mērķis ir likt lielām starptautiskajām uzņēmumu grupām maksāt minimālu nodokli par katrā darbības valstī gūtajiem ienākumiem. Tas tiks panākts, konkrētā valstī gūtajai peļņai uzliekot papildnodokli, ja šajā valstī spēkā esošā faktiskā nodokļa likme ir zemāka par minimālo likmi.
GloBE noteikumi attiecas uz starptautiskā grupā ietilpstošiem uzņēmumiem, ja galvenā mātesuzņēmuma konsolidētajos finanšu pārskatos uzrādītais apgrozījums vismaz divos no četriem pirmstaksācijas gadiem sasniedz vai pārsniedz 750 miljonus eiro.
Starptautiskā grupā ietilpstoši uzņēmumi var būt pastāvīgās pārstāvniecības un juridiskas personas, kas dibinātas valstīs, kuras nav galvenā mātesuzņēmuma valsts. Valsts kapitālsabiedrības, pensiju fondi un ieguldījumu fondi, kas ir starptautiskas uzņēmumu grupas mātesuzņēmumi, nav apliekami un uz tiem 2. pīlāra režīms neattiecas.
Apliekamais ienākums, kam piemēro GloBE, vai zaudējumi tiek noteikti atbilstoši starptautiskajā grupā ietilpstoša uzņēmuma finanšu grāmatvedības neto ienākumiem (pirms konsolidācijas korekcijām, kas izslēdz iekšgrupas darījumus) un tiek koriģēti par:
Tiek noteikts pienākums veikt korekcijas par grupas uzņēmumu savstarpējiem darījumiem, kas neatbilst transfertcenu principiem un abu uzņēmumu finanšu pārskatos nav uzrādīti vienādā apmērā. Specifiski noteikumi attieksies uz aktīviem, kam piemēro patiesās vērtības vai vērtības samazinājuma uzskaiti, kā arī uz t.s. caurplūdes uzņēmumiem, pastāvīgajām pārstāvniecībām un starptautiskās kuģniecības ienākumiem.
Iekļauto nodokļu aprēķinā ietilpst:
Starptautiskas uzņēmumu grupas faktiskā nodokļa likme konkrētā valstī ir vienāda ar katra šajā valstī esošā uzņēmuma iekļauto nodokļu (skat. iepriekš) summu, kas dalīta ar šīs valsts taksācijas gada neto GloBE ienākumiem (ja tas ir pozitīvs skaitlis).
Ja faktiskā nodokļa likme ir zemāka par minimālo likmi, tad starpība veido papildnodokļa likmi, ko piemēro konkrētajā valstī gūtajam ienākumam, lai noteiktu papildnodokļa kopsummu. Papildnodokli sadala proporcionāli starp šajā valstī esošajiem uzņēmumiem un aprēķina summu katram uzņēmumam, kam jāmaksā papildnodoklis.
Taksācijas gada papildnodokļa likme konkrētā valstī ir pozitīva procentpunktu starpība (ja tāda ir), ko aprēķina šādi:
papildnodokļa likme = minimālā likme – faktiskā nodokļa likme
Eiropas Komisija 2021. gada 22. decembrī ierosināja pieņemt direktīvu, ar kuru lielām starptautiskām uzņēmumu grupām, kas darbojas ES, piemēros globālo minimālo nodokļa likmi 15% apmērā.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuEkonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (“ESAO”) šā gada jūlijā publicēja Latvijas salīdzinošā izvērtējuma 2. posma ziņojuma rezultātus, kas iegūti, vērtējot BEPS 14. aktivitātes minimālā standarta ieviešanas gaitu nodokļu strīdu izšķiršanas mehānismu uzlabošanai. Salīdzinošā izvērtējuma 2. posma nolūks ir uzraudzīt no Latvijas salīdzinošā izvērtējuma 1. posma ziņojuma izrietošo ieteikumu ieviešanu. Kopumā 2. posma ziņojumā secināts, ka Latvija ir novērsusi lielāko daļu 1. posma ziņojumā konstatēto trūkumu.
Nesen jau rakstījām par ESAO Iekļaujošā satvara projektu “Digitalizētās ekonomikas aplikšana ar nodokļiem,” kas ļaus dalībvalstīm rast kopēju pamatu, lai vienotos par visām ESAO dalībvalstīm un jurisdikcijām pieņemamu nodokļu piemērošanu globālajiem uzņēmumiem. Kaut arī iesaistīto dalībnieku skaits ir liels (139 dalībvalstis un jurisdikcijas, kas uztur atšķirīgas intereses un pārstāv dažāda mēroga ekonomiku), visas iesaistītās puses izprot jautājuma būtiskumu un ir ieinteresētas pēc iespējas ātrāk vienoties par akūtajiem jautājumiem un ieviest vienoto digitalizētās ekonomikas aplikšanu ar nodokļiem. Šajā rakstā – par šīs vienošanās ambiciozajiem mērķiem un vēl ambiciozākajiem noslēgšanas un ieviešanas termiņiem.
Ja persona vienlaikus tiek uzskatīta par nodokļu rezidentu divās nodokļu konvencijas valstīs (piemēram, Latvijā un Lietuvā) saskaņā ar to nacionālajām tiesību normām, tad strīds par personas nodokļu rezidenta statusu būs izšķirams atbilstoši konvencijas 4. panta ceturtajai daļai, kura paredz secīgi izvērtēt šādus kritērijus:
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).