Nesen jau rakstījām par ESAO Iekļaujošā satvara projektu “Digitalizētās ekonomikas aplikšana ar nodokļiem,” kas ļaus dalībvalstīm rast kopēju pamatu, lai vienotos par visām ESAO dalībvalstīm un jurisdikcijām pieņemamu nodokļu piemērošanu globālajiem uzņēmumiem. Kaut arī iesaistīto dalībnieku skaits ir liels (139 dalībvalstis un jurisdikcijas, kas uztur atšķirīgas intereses un pārstāv dažāda mēroga ekonomiku), visas iesaistītās puses izprot jautājuma būtiskumu un ir ieinteresētas pēc iespējas ātrāk vienoties par akūtajiem jautājumiem un ieviest vienoto digitalizētās ekonomikas aplikšanu ar nodokļiem. Šajā rakstā – par šīs vienošanās ambiciozajiem mērķiem un vēl ambiciozākajiem noslēgšanas un ieviešanas termiņiem.
Kaut arī vienošanās izstrādes sākumposmā starp ESAO dalībvalstīm valdīja būtiskas viedokļu nesakritības un pat domstarpības, aizvien darbojoties pie projekta izstrādes un pilnveidošanas, lielākā un būtiskā daļa no dalībvalstīm ir piekritušas pievienoties plānotajai reformai digitalizētās ekonomikas aplikšanā ar nodokļiem. Pēc aizvadītās ESAO Iekļaujošā satvara sanāksmes šā gada jūnija beigās un G20 valstu finanšu ministru sanāksmes jūlijā par pievienošanos plānotajam projektam pēc 9. jūlija bija pievienojušās jau 132 dalībvalstis no 139, kas kopā veido vairāk nekā 90% no globālā IKP. Šī vienošanās starptautiskajai nodokļu reformai nodrošinās jaunu ietvaru, un dalībvalstu vidū, kas jau ir iesaistījušās, ir arī Latvija un pārējās Baltijas valstis. Neliela dalībvalstu grupa vēl nav pievienojusies – tās ir septiņas valstis, kas visticamāk pievienosies pēc vēl atlikušo jautājumu apspriešanas un papildu kompromisu rašanas. Būtiski uzsvērt, ka starp valstīm, kas vēl nav pievienojušās, nav nevienas G7 sektora valsts, tātad visticamāk vēl nepievienojušās dalībvalstis būtiski nebremzēs plānoto projekta virzību. Atlikušie jautājumi un elementi, par kuriem jāvienojas dalībvalstīm, tostarp starptautiskās nodokļu reformas ieviešanas plāns, jāizstrādā un jāapstiprina līdz šā gada oktobrim.
Kā iepriekš jau esam rakstījuši, ESAO Iekļaujošā satvara projekts “Digitalizētās ekonomikas aplikšana ar nodokļiem” sastāv no diviem pīlāriem. Neieslīgstot detaļās, atgādinām abu pīlāru būtību:
Papildus plānots, ka 1. un 2. pīlārs spēs sniegt nepieciešamos nodokļu ieņēmumus. Paredzams, ka 1. pīlāra ietvaros tiks rasta iespēja aplikt ar nodokļiem uzņēmumu peļņu virs 100 miljardiem USD, kas ik gadu tiks pārdalīti atbilstoši tirgus jurisdikcijām. Attiecībā uz 2. pīlāru prognozē, ka tā ietvaros noteiktā globālā minimālā 15% UIN likme visā pasaulē ik gadu ģenerēs 150 miljardu USD nodokļu ieņēmumus.
Kaut arī vairākums ESAO dalībvalstu jau ir pievienojušās divu pīlāru “risinājumam,” jāsagaida arī atlikušo valstu pievienošanās un jāvienojas par atlikušajiem būtiskajiem jautājumiem saistībā ar 1. un 2. pīlāra plāna izstrādi un ieviešanu. Paredzams, ka turpinājumā tiks pabeigts ESAO Iekļaujošā satvara projekts (šā gada oktobrī), tiks izstrādāts tā ieviešanas plāns ar regulējumu un vadlīnijām (2022. gadā), un ar 2023. gadu sāksies projekta ieviešana, apliekot ar nodokļiem globālo uzņēmumu peļņu, ko tie gūs ar 2023. gadu.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuAttīstoties nodokļu sistēmai, mainās uzraugošo iestāžu prioritātes attiecībā uz transfertcenu riskiem, un pēdējo gadu laikā uzmanība biežāk tiek pievērsta arvien sarežģītākiem gadījumiem. Arī nemateriālo aktīvu transfertcenu aspekti kļūst arvien aktuālāki, tāpēc dažu rakstu ietvaros skaidrosim tādu saistīto pušu darījumu būtiskumu, kas ietver nemateriālo aktīvu izmantošanu, aplūkosim ar tiem saistītās transfertcenu tendences un visbiežāk sastopamos riskus, kā arī pievērsīsimies tiesu praksei.
G7 finanšu ministri 5. jūnijā izsludināja vienošanos, ar kuru grupas dalībvalstis apņemas ieviest jaunas nodokļu uzlikšanas tiesības, kas tām ļaus daļu no lielo starptautisko uzņēmumu gūtās peļņas novirzīt uz tirgiem (t.i., apgrozījuma rašanās vietām – “1. pīlārs”), un globāli ieviest vismaz 15% minimālo nodokļa likmi (“2. pīlārs”). Šī sanāksme centās noskaidrot, vai ASV nostāja attiecībā uz ESAO Iekļaujošā satvara projektu “Digitalizētās ekonomikas aplikšana ar nodokļiem” palīdzēs dalībvalstīm rast kopēju pamatu vienošanās panākšanai.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).