Ja persona vienlaikus tiek uzskatīta par nodokļu rezidentu divās nodokļu konvencijas valstīs (piemēram, Latvijā un Lietuvā) saskaņā ar to nacionālajām tiesību normām, tad strīds par personas nodokļu rezidenta statusu būs izšķirams atbilstoši konvencijas 4. panta ceturtajai daļai, kura paredz secīgi izvērtēt šādus kritērijus:
Vērtējot “pastāvīgo dzīvesvietu” kā konvencijas pirmo kritēriju, jāņem vērā ESAO komentāri. ESAO komentāri par konvencijas 4. panta otrās daļas a) apakšpunktu nosaka, ka valstī rodas pastāvīga dzīvesvieta, ja persona to patur un saglabā savai pastāvīgai lietošanai, nevis vienkārši palikšanai noteiktā vietā, kur situācijas apstākļi skaidri norāda, ka tā ir īslaicīga.
Papildus jāņem vērā, ka ESAO komentāri par konvencijas 4. pantu nosaka, ka, lai noskaidrotu, ar kuru no abām valstīm personas personīgās un ekonomiskās saites ir ciešākas (vitālo interešu centrs), jāvērtē personas ģimenes saites, aktivitātes attiecīgās valsts sabiedrībā, nodarbošanās un profesija, politiskās un kultūras darbības, uzņēmējdarbības vieta, īpašumi un citi apstākļi. Turklāt visi šie kritēriji vērtējami kā apstākļu kopums, nevis katrs atsevišķi. Ja ar tiem nav iespējams noteikt personas nodokļu rezidences valsti, tad kā nākamais jāvērtē “ierastās mītnes zemes” kritērijs.
ESAO Covid-19 vadlīnijas savukārt skaidro, ka rezidences noteikšana Covid-19 apstākļos var būt apgrūtināta vairāku iemeslu dēļ, tāpēc kā noteicošais kritērijs ārkārtējās situācijas laikā būtu vērtējama “ierastā mītnes zeme,” ja to nav iespējams izdarīt ar pastāvīgās dzīvesvietas pieejamības konkrētā valstī vai vitālo interešu centra kritērijiem.
Saskaņā ar ESAO komentāriem ierastā mītnes zeme konvenciju izpratnē ir termins un tests, ar ko nosaka valsti, kurā persona uzturas biežāk, ilgāk un regulārāk un kura ir daļa no personas ierastā režīma. Taču vienlaikus ESAO komentāri nosaka, ka ierastā mītnes zeme nenozīmē valsti, kurā persona pavada lielāku dienu skaitu.
Šajā sakarā likumdevējs ir norādījis, ka, vērtējot situāciju saistībā ar Covid-19 dēļ noteiktajiem ierobežojumiem, būtu jāvadās, piemēram, pēc šādiem nosacījumiem:
Lai gan ne Valsts ieņēmumu dienests, ne Finanšu ministrija publiski nav pauduši savu nostāju attiecībā uz ESAO Covid-19 vadlīniju piemērošanu, PwC ir saņēmis viedokli, ka Latvija kā ESAO dalībvalsts piemēro konvenciju regulējumu, kā arī starptautiskās ESAO vadlīnijas par konvenciju normu piemērošanu pandēmijas apstākļos.
ESAO Covid-19 vadlīnijās ir skaidrots, kā lasāmi un piemērojami ESAO komentāri attiecībā uz konvenciju 4. pantu par nodokļu rezidences noteikšanu Covid-19 ārkārtējās situācijas kontekstā. Proti, ESAO Covid-19 vadlīnijas nosaka, ka vairumā situāciju, kur varētu mainīties fizisku personu nodokļu rezidences valsts, jāņem vērā pandēmijas seku ārkārtējais un īslaicīgais nepārvaramas varas raksturs. Tādējādi ESAO Covid-19 vadlīnijās pausts viedoklis, ka ar pandēmiju saistīti apstākļi nevar mainīt personas nodokļu rezidences valsti.
Vēršam uzmanību, ka ESAO Covid-19 vadlīnijas nesniedz jaunas rekomendācijas konvenciju normu piemērošanā, bet norāda, kā šīs normas piemērojamas un interpretējamas nepārvaramas varas apstākļos, balstoties uz ESAO iepriekš publicētajiem komentāriem.
Nodokļu administrācija savā atbildē uzsver, ka, izvērtējot situācijas un konkrētos gadījumus, ko ietekmējuši pandēmijas ierobežošanas pasākumi, kā nepārvaramas varas apstākļi ir īpaši jāņem vērā Latvijas un citu valstu noteiktie ceļošanas un cita veida ierobežojumi un to ietekme.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuMēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).