Komunikācija ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID) noteikti ir drošākais veids, kā pārliecināties par ikdienas praksē izmantoto likuma pantu interpretācijas atbilstību tam oriģināli paredzētajai formai.
Lielākajā daļā gadījumu VID informatīvajos un metodiskajos materiālos sniegtās nostādnes visnotaļ saprotami definē likuma prasību piemērošanu. Taču VID 2019. gadā publicētajā transfertcenu (TC) dokumentācijas metodiskajā materiālā (“metodika”) piedāvātā darījuma summas aprēķināšanas formula pārskata gadā veiktam kontrolētam kredītlīnijas vai grupas konta darījumam sniedz krietni vairāk vietas nodokļu maksātāja (NM) interpretācijai, un kārtējo reizi VID piedāvātā alternatīvā aprēķināšanas formula kļuva par sarunu tematu TC speciālistu nesenajā saziņā ar VID.
Atbilstoši VID metodikai kontrolētā darījuma summu (KDS) aizdevuma (arī kredītlīnijas darījuma) gadījumā aprēķina no pārskata periodā saņemtās vai aizdotās summas un atzītajiem procentu maksājumiem, savukārt kredītlīnijas un grupas konta darījumā ir pieļaujama KDS alternatīvā formula.
VID piedāvātās alternatīvās formulas izveide skaidrota ar katra atsevišķa līguma specifiku, t.i., līguma faktiem, apstākļiem, lielu darījumu skaitu gan saņemot, gan atdodot aizdevumu, kas neļauj pietiekami objektīvi attēlot patieso iekšgrupas finansēšanas darījuma vērtību.
Šo apsvērumu dēļ un norādot uz kontrolēto atjaunojamo kredītlīnijas un grupas konta darījumu atšķirību no parastiem aizdevuma darījumiem, VID metodikā piedāvā NM kredītlīnijas un grupas konta KDS noteikšanā iespēju tulkot likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15.2 pantā, kurš nosaka NM pienākumu sagatavot un iesniegt TC dokumentāciju, ietvertos vārdus “darījumu summa attiecīgajā pārskata gadā” matemātiskā izteiksmē:
Atbilstoši VID alternatīvajai formulai šajā teorētiskajā piemērā, ja NM dienu pirms pārskata gada beigām atdod aizņemtos naudas līdzekļus un darījuma saldo uz pārskata gada pēdējo dienu ir EUR 0, tad KDS pārskata gadā ir tieši EUR 0. Tas liek šaubīties, vai VID piedāvātā alternatīvā formula sniedz patiesu un skaidru priekšstatu par kontrolēto finansēšanas darījumu un KDS attiecīgajā pārskata gadā.
Šāds kredītlīnijas darījuma KDS tulkojums, protams, ir pretimnākošāks NM. Taču uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācijas 6.5.1. un 6.5.2. rindu par veikto kontrolēto darījumu un KDS attiecīgi ar saistītiem nerezidentiem un rezidentiem aizpilda tikai pēdējā taksācijas perioda deklarācijā, tādēļ šis tulkojums paver vietu visnotaļ plašām tulkošanas iespējām:
Šā gada jūnijā aktīvākie TC speciālisti saziņā ar VID atkārtoti aktualizēja alternatīvās formulas jautājumu un uzdeva VID pārstāvjiem šādus jautājumus:
No VID tika saņemta politkorekta atbilde, ka šī KDS aprēķināšanas pieeja konkrētajiem finansēšanas (kredītlīnijas, grupas konta) darījumiem ir saskaņota ar Finanšu ministriju un ka šāda pieeja tika izvēlēta un šāda formula izveidota, lai atvieglotu NM administratīvo slogu.
Uz šo jautājumu VID atbildēja, ka nekādi ieteikumi attiecībā uz kredītlīnijas un grupas konta darījumu KDS aprēķināšanu attiecīgajā pārskata gadā nav paredzēti.
No VID atbildes secināms, ka kredītlīnijas un grupas konta KDS aprēķināšanas alternatīvā formula paliek spēkā un tās pielietošanas gadījumi joprojām ir galvenokārt atkarīgi no NM interpretācijas. NM subjektīvi lemj gan par to, kādiem jābūt darījuma faktiem un apstākļiem, gan par to, kas ir klasificējams kā pietiekami liels darījumu skaits, lai izmantotu šo alternatīvo formulu.
Par šo jautājumu kā potenciālu tematu atkārtotām diskusijām mūsu kolēģi informēja jau 2019. gadā, tomēr redzam, ka šis temats savu aktualitāti ir saglabājis un parādīsies arī turpmākajā saziņā ar VID.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuIr noslēdzies pirmais revīzijas gads, kopš apdrošināšanas un pārapdrošināšanas sabiedrību un ārvalstu apdrošinātāju filiāļu gada pārskata un konsolidētā gada pārskata sagatavošanā piemērots starptautiskais finanšu pārskatu standarts Nr. 17 “Apdrošināšanas līgumi” (17. SFPS) ar būtiskiem grozījumiem. Jaunā vērtēšanas pieeja ienākumiem no apdrošināšanas līgumiem ir pārveidojusi nodokļu maksātāju (NM) uzskaiti, ietekmējot arī transfertcenu (TC) politiku. Tā kā 2023. finanšu gada TC dokumentācijas obligātās iesniegšanas termiņš vairs nav aiz kalniem, ir laiks izvērtēt 17. SFPS ietekmi uz apdrošinātāju darījumiem ar saistītām personām.
Attīstoties tehnoloģijām, pēdējā laikā nereti dzirdam par jauniem mākslīgā intelekta, biznesa inteliģences, datu apstrādes, analīzes vai vizualizācijas rīkiem un iespējām, ko tie sniedz. Šie tehnoloģiskie risinājumi potenciāli ļauj uzņēmumiem nodrošināt gan ātru un efektīvu lēmumu pieņemšanu, gan pārskatāmu procesu pārvaldību. Arī transfertcenas (TC) šajā ziņā nestāv uz vietas. Izmantojot dažādu tehnoloģisko rīku sniegtās iespējas, uzņēmumi var standartizēt, automatizēt un racionalizēt procesus, kas saistīti ar TC atbilstības, pārraudzības un noteikšanas jautājumiem. To sauc par operacionālo transfertcenu noteikšanu (OTC). Šajā rakstā apskatīsim jaunā jēdziena nozīmi un sniegtās iespējas.
Pērn 22. novembra Īsziņā informējām, ka tad, ja Latvijas uzņēmums veic darījumus ar nesaistītiem darījuma partneriem, kas atrodas, ir izveidoti vai nodibināti zemu nodokļu vai beznodokļu valstīs un teritorijās (“ārzonās”), kuru sarakstā ar 2023. gada 1. jūliju ietilpst arī Krievija, Latvijas uzņēmumam var rasties pienākums sagatavot un iesniegt Valsts ieņēmumu dienestam (VID) vietējo un globālo dokumentāciju, kas apraksta Latvijas uzņēmuma un grupas veiktajos kontrolētajos darījumos piemēroto transfertcenu (TC) noteikšanas metodoloģiju. Latvijas nodokļu maksātāji (NM), kam rodas šāds pienākums, saskaras ar vairākām grūtībām, gatavojot TC dokumentāciju, jo veikto darījumu TC analīzi ierobežo informācijas trūkums par nesaistīto darījuma partneri. Šajā rakstā – sīkāk par šīm grūtībām un iespējamiem risinājumiem.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).