Ir noslēdzies pirmais revīzijas gads, kopš apdrošināšanas un pārapdrošināšanas sabiedrību un ārvalstu apdrošinātāju filiāļu gada pārskata un konsolidētā gada pārskata sagatavošanā piemērots starptautiskais finanšu pārskatu standarts Nr. 17 “Apdrošināšanas līgumi” (17. SFPS) ar būtiskiem grozījumiem. Jaunā vērtēšanas pieeja ienākumiem no apdrošināšanas līgumiem ir pārveidojusi nodokļu maksātāju (NM) uzskaiti, ietekmējot arī transfertcenu (TC) politiku. Tā kā 2023. finanšu gada TC dokumentācijas obligātās iesniegšanas termiņš vairs nav aiz kalniem, ir laiks izvērtēt 17. SFPS ietekmi uz apdrošinātāju darījumiem ar saistītām personām.
Jaunais standarts attiecas uz pārskata periodiem, sākot ar 2023. gada 1. janvāri, un kardināli maina apdrošinātāju aktīvu un pasīvu vērtēšanas kārtību, kā arī pieeju ieņēmumu atzīšanai. Jaunā standarta pamatā ir princips, ka peļņu atzīst tikai tad, kad pakalpojums ir faktiski sniegts.
Lai gan 17. SFPS nemaina kopējo no apdrošināšanas līgumiem atvasināto rentabilitāti, tā piemērošana var izraisīt neparedzētas kapitāla un ieņēmumu svārstības. Apdrošinātājs, kas veic darījumus ar saistītām personām, var neprecīzi novērtēt pamatdarbības peļņas normu vai uzcenojuma līmeni, jo:
Šis jautājums kļūst īpaši aktuāls dzīvības apdrošināšanas pakalpojumu sniedzējiem, kuru piedāvātie produkti izceļas ar ilgāku ieņēmumu ģenerēšanas laikposmu salīdzinājumā ar nedzīvības apdrošināšanas produktiem.
Tādējādi jaunais standarts, kas apvieno nākotnes naudas plūsmas tagadējās vērtības noteikšanu (diskontēšanu) ar ieņēmumu atzīšanu pakalpojumu sniegšanas periodā, rada nepieciešamību koriģēt testējamās puses vai salīdzināmu uzņēmumu finanšu datus. Korekcija nodrošina to, ka pirms 17. SFPS ieviešanas auditētie finanšu dati ir salīdzināmi ar tiem grāmatvedības datiem, ko atspoguļo atbilstoši spēkā esošajam standartam.
TC analīzes pamatuzdevums ir noteikt, vai saistīti uzņēmumi savstarpēji vienojas par tādiem līguma nosacījumiem un cenām, par kurām būtu vienojušies nesaistīti līdzēji, ja piekristu slēgt identisku vai salīdzināmu darījumu.
Gadījumos, kad 17. SFPS iespaido kapitāla vai ienākuma atzīšanu, NM jāapsver, vai kontrolētā pārapdrošināšanas darījuma puses joprojām būtu gatavas turpināt līgumattiecības uz iepriekšējo nosacījumu pamata. Ja līdzēji saskaras ar iespējamām kapitāla vai rentabilitātes svārstībām, kā arī papildu rezerves prasībām, tad jebkurš līdzējs var apsvērt citas iespējas (piemēram, noguldījumu struktūras pārveidi, apdrošinātāju komisijas maksas atgūšanu vai piemērojamo procentu likmju pārskatīšanu, lai atspoguļotu kapitāla un rezervju prasību izmaiņas). Var tikt ieviestas arī jaunas pārapdrošināšanas struktūras un retrospektīvi pārapdrošināšanas pasākumi, lai aizstātu esošos pārapdrošināšanas līgumus, tādējādi TC analīzei svarīgi restrukturēšanas apsvērumi var kļūt īpaši aktuāli.
Arī ESAO vadlīnijas1 apraksta gadījumu, kurā apdrošināšanas līgumu pārdod nesaistītam uzņēmumam. Noteiktos apstākļos tas izraisa augstāku peļņas normu, salīdzinot ar līdzīgiem darījumiem. Šādā situācijā salīdzināmības analīzē jāņem vērā apstākļi, kas rada paaugstinātu peļņas līmeni, piemēram, alternatīvu pieejamība.
Tā kā strauji tuvojas 2023. finanšu gada TC dokumentācijas iesniegšanas termiņš, apdrošinātājiem ir lietderīgi pārskatīt iekšgrupas pārapdrošināšanas līgumus un apsvērt, vai nebūtu papildus jāanalizē saistītām personām reāli pieejamās pārstrukturēšanas iespējas. Jāuzsver, ka šī analīze būs retrospektīva, jo attiecas uz iespējām, kas bija pieejamas 2023. finanšu gadā.
Jaunā standarta iespējamā ietekme uz TC atspoguļojas arī iekšgrupas vadības un atbalsta pakalpojumu nodrošināšanā. Parasti apdrošinātāji izmanto iepriekšējā gada finanšu datus (piemēram, bruto parakstītās prēmijas), lai attiecinātu noteiktas izmaksas, kas pakalpojuma sniedzējam radušās attiecībā uz saistītu personu, kas gūst labumu no pakalpojuma.
Šos datus var atspoguļot citādi, nekā šobrīd paredz 17. SFPS, liekot NM:
Tas var būt īpaši svarīgi, ja NM turpina sagatavot vietējos finanšu pārskatus saskaņā ar vietējiem vispārpieņemtajiem grāmatvedības principiem, kurus vēlāk vērtē uzņēmumu ienākuma nodokļa un TC atbilstības nolūkos.
Jaunais standarts piedāvā šādas pieejas finanšu datu pārejai:
Tā kā TC analīzes ietvaros veicamā salīdzināmo datu analīze parasti balstās uz pēdējiem pieejamiem datiem, varētu būt nepieciešams pielāgot salīdzināmu neatkarīgu uzņēmumu finanšu datus (pirms 17. SFPS ieviešanas) testējamās puses finanšu datiem (pēc 17. SFPS piemērošanas) un otrādi, lai pēc iespējas samazinātu TC neatbilstības riskus.
Aicinām sazināties ar PwC transfertcenu komandu vai iesūtīt jautājumus e-pastā, lai noskaidrotu Jūsu pienākumus, kas izriet no spēkā esošo normatīvo aktu prasībām nodokļu un TC jomā.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuAttīstoties tehnoloģijām, pēdējā laikā nereti dzirdam par jauniem mākslīgā intelekta, biznesa inteliģences, datu apstrādes, analīzes vai vizualizācijas rīkiem un iespējām, ko tie sniedz. Šie tehnoloģiskie risinājumi potenciāli ļauj uzņēmumiem nodrošināt gan ātru un efektīvu lēmumu pieņemšanu, gan pārskatāmu procesu pārvaldību. Arī transfertcenas (TC) šajā ziņā nestāv uz vietas. Izmantojot dažādu tehnoloģisko rīku sniegtās iespējas, uzņēmumi var standartizēt, automatizēt un racionalizēt procesus, kas saistīti ar TC atbilstības, pārraudzības un noteikšanas jautājumiem. To sauc par operacionālo transfertcenu noteikšanu (OTC). Šajā rakstā apskatīsim jaunā jēdziena nozīmi un sniegtās iespējas.
Pērn 22. novembra Īsziņā informējām, ka tad, ja Latvijas uzņēmums veic darījumus ar nesaistītiem darījuma partneriem, kas atrodas, ir izveidoti vai nodibināti zemu nodokļu vai beznodokļu valstīs un teritorijās (“ārzonās”), kuru sarakstā ar 2023. gada 1. jūliju ietilpst arī Krievija, Latvijas uzņēmumam var rasties pienākums sagatavot un iesniegt Valsts ieņēmumu dienestam (VID) vietējo un globālo dokumentāciju, kas apraksta Latvijas uzņēmuma un grupas veiktajos kontrolētajos darījumos piemēroto transfertcenu (TC) noteikšanas metodoloģiju. Latvijas nodokļu maksātāji (NM), kam rodas šāds pienākums, saskaras ar vairākām grūtībām, gatavojot TC dokumentāciju, jo veikto darījumu TC analīzi ierobežo informācijas trūkums par nesaistīto darījuma partneri. Šajā rakstā – sīkāk par šīm grūtībām un iespējamiem risinājumiem.
Ikdienā novērots, ka, noslēdzot pārskata gadu, nodokļu maksātājam (NM) dažkārt rodas saimnieciskās darbības zaudējumi. Valsts ieņēmumu dienests (VID) to uztver kā vienu no būtiskiem riskiem, kas dod pamatu uzsākt kontroles pasākumu, īpaši tādiem NM, kas ietilpst starptautiskā uzņēmumu grupā, kā galveno zaudējumu rašanās iemeslu norādot transfertcenu (TC) ietekmi uz rentabilitāti. Šajā rakstā – par to, ka zaudējumiem var būt objektīvs ekonomiskais pamatojums un citi leģitīmi uzņēmējdarbības stratēģijas iemesli un ar tiem saistītie riski, kas materializējās attiecīgajā pārskata gadā, kā arī par to, kur un kā sniegt skaidrojumus, lai lauztu priekšstatu, ka tieši TC ir iemesls NM saimnieciskās darbības zaudējumiem.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).