Ņemot vērā pašreizējos izaicinājumus, kurus Eiropai rada pieaugošā ģeopolitiskā spriedze, ekonomikas izaugsmes palēnināšanās un globālā tehnoloģiju konkurence, Eiropas Komisija (“EK”) secināja, ka Eiropas Savienībai (“ES”) ir nepieciešams uzņēmējdarbības plāns klimatrīcības, apritīguma un konkurētspējas apvienošanai vienotā visaptverošā izaugsmes stratēģijā.
2025. gada 26. februārī EK prezentēja Tīras rūpniecības kursu1 (“TRK”) – uzņēmējdarbības plānu, kura mērķis ir paātrināt dekarbonizāciju, reindustrializāciju un inovācijas, vienlaikus uzlabojot ES rūpniecības nozaru konkurētspēju. TRK ir jālīdzsvaro ES konkurētspēja globālā mērogā un tās ambiciozie Zaļajā kursā noteiktie vides mērķi.
Bez rūpniecības nebūs iespējams sasniegt ne Zaļā kursa, ne TRK mērķus. Rūpniecības un konkurētspējas stiprināšanai ES ir nepieciešama tūlītēja piekļuve kapitālam, tāpēc TRK ir paredzēts mobilizēt ES līmeņa finansējumu, piesaistīt privātās investīcijas un pilnveidot valsts atbalsta regulējumu.
TRK ietvaros līdz 2025.gada jūnijam EK pieņems jaunu TRK valsts atbalsta regulējumu2, lai paātrinātu un vienkāršotu atjaunīgās enerģijas ieviešanu, izvērstu rūpniecisko dekarbonizāciju un nodrošinātu pietiekamu jaudu tīro tehnoloģiju ražošanai.
TRK uzmanības lokā, galvenokārt, ir divas cieši saistītas jomas:
Vēl viens svarīgs TRK elements ir apritīgums, kura mērķis ir optimizēt ES ierobežotos resursus un samazināt pārmērīgu atkarību no trešo valstu izejvielu piegādātājiem.
TRK ir noteikti seši galvenie uzņēmējdarbības virzītājspēki, kas veicina rūpniecības nozaru attīstību ES (skat. attēlā).
Nodokļu stimuli ir būtiska TRK sastāvdaļa, lai veicinātu elektrifikāciju un samazinātu fosilo kurināmo izmantošanu. Dalībvalstīm ir jānoslēdz sarunas par Enerģijas nodokļu direktīvu, kas ļautu samazināt enerģijas nodokļus īpaši energoietilpīgajām nozarēm. EK izstrādās ieteikumus par nodokļu samazināšanu un tīkla maksu harmonizāciju, kā arī ieteiks dalībvalstīm pārskatīt uzņēmumu nodokļu sistēmas, lai veicinātu investīcijas tīrās tehnoloģijās, piemēram, piedāvājot īsākus nolietojuma periodus un nodokļu atvieglojumus stratēģiskajos sektoros.
Galvenās atziņas uzņēmējiem par TRK ietekmi uz uzņēmējdarbību:
TRK piedāvā uzņēmumiem jaunas iespējas piesaistīt finansējumu un attīstīt ilgtspējīgu uzņēmējdarbību. Tomēr, lai gan potenciāls ir liels, orientēšanās mainīgajos apstākļos un regulējuma izmaiņās, kā arī saistīto risku, piemēram, regulatīvo, finanšu, konkurences un līgumu risku identificēšana, var būt izaicinājums. Šādā situācijā juridiskās konsultācijas var būt ļoti noderīgas. PwC speciālisti labprāt sniegs jums nepieciešamo atbalstu, lai palīdzētu pielāgoties šīm pārmaiņām un labāk izmantotu TRK sniegtās iespējas.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumu2024. gada 17. oktobrī stājās spēkā Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums (“IIAL”), kas nosaka ilgtspējas pārskatu sniegšanas ietvaru un kurā tiek pārņemta Eiropas Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvas (“CSRD”) normas. Likuma mērķis ir nodrošināt publiski pieejamu un salīdzināmu informāciju par likuma subjektu darbības ietekmi uz ilgtspējas jautājumiem, tostarp vides aizsardzība, sociālās tiesības, cilvēktiesības un pārvaldības aspekti, ieskaitot korupcijas un kukuļošanas apkarošanu, kā arī informāciju par to, kā šie jautājumi ietekmē subjektu attīstību, darbības rezultātus un stāvokli. Minētā informācija ir jānorāda ilgtspējas ziņojumā.
Iepriekš esam vairākkārt informējuši lasītājus par Oglekļa ievedkorekcijas mehānisma regulējuma (OIM regulējums) ietekmi uz uzņēmumiem, kuri importē preces (viens no jaunākajiem rakstiem abonentiem ir pieejams šeit). Īsumā – kopš 2023. gada oktobra, Eiropas Savienībā reģistrētiem uzņēmumiem (un komersantiem) ir jāsniedz pārskati par tādu no trešajām valstīm importēto preču iegultajām emisijām, kas ir OIM tvērumā. Savukārt, OIM regulējums paredz, ka no nākamā gada minēto preču importu drīkstēs turpināt tikai tādi uzņēmumi, kuriem būs piešķirts reģistrētā OIM deklaranta statuss.
Apzinoties, ka OIM prasību izpilde var radīt papildu administratīvo un finanšu slogu, Eiropas Komisija (EK) ir izstrādājusi Regulas 2023/956 (OIM regulējums) grozījumu projektu, kurā plānotas izmaiņas esošajā regulējumā un iespējams atbrīvojums no regulējuma prasību izpildes lielākai daļai importētāju.
Ārpakalpojumu grāmatvedība jau sen ir stratēģiska izvēle uzņēmumiem, kuri vēlas optimizēt savus procesus, samazināt izmaksas un saņemt profesionālu finanšu atbalstu. 2025. gadam sākoties un raugoties nākotnē, grāmatvedības nozare piedzīvo būtiskas pārmaiņas, ko veicina tehnoloģiju attīstība, mainīgās klientu prasības un globālās tendences. Apskatīsim galvenos virzienus, kuri veido ārpakalpojumu grāmatvedības nākotni.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).