Ar 2023. gada 1. jūliju grāmatvedības ārpakalpojumus drīkst sniegt tikai personas, kas ir saņēmušas Valsts ieņēmumu dienesta (VID) izsniegtu ārpakalpojuma grāmatveža licenci. Šī licencēšanas prasība attiecas gan uz komersantiem, kas sniedz grāmatvedības ārpakalpojumus, gan uz fiziskām personām, kas sniedz grāmatvedības ārpakalpojumus kā saimnieciskās darbības veicēji.
Saskaņā ar Grāmatvedības likuma 34. panta pirmo daļu uzņēmuma grāmatvedību kārto grāmatvedis vai ārpakalpojuma grāmatvedis, ar ko uzņēmuma vadītājs noslēdzis rakstveida līgumu noteikto pienākumu veikšanai. Tas ietver gada pārskatu, konsolidēto gada pārskatu un citu normatīvajos aktos noteikto finanšu pārskatu sagatavošanu saskaņā ar attiecīgo normatīvo aktu prasībām. Grāmatvedības uzdevumos ir iekļauta nodokļu aprēķināšana, un to var veikt gan uzņēmumā, gan grāmatvedības ārpakalpojuma sniedzēja uzņēmumā pats grāmatvedis vai cita prasībām atbilstoša persona. Šādi nodokļu aprēķinu veidi ietver:
Kā VID norāda izsniegtajā viedoklī, ja grāmatvedības pakalpojuma līguma ietvaros tiek veiktas tikai tādas darbības, kas saistītas ar darba algu un saistīto nodokļu aprēķinu, un pakalpojuma sniedzējs nenodrošina pilnu grāmatvedības ciklu, ieskaitot gada pārskatu sagatavošanu, tad ārpakalpojuma grāmatveža licence nav nepieciešama.
VID skaidro, ka ārpakalpojuma grāmatveža licence nav paredzēta konkrētām darbībām, bet ļauj veikt vispārīgas grāmatvedības darbības, ieskaitot pakalpojuma saņēmēja grāmatvedības organizāciju. Ārpakalpojuma grāmatvedis ir atbildīgs un darbojas saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ar klientu un kurā ir noteikti viņa pienākumi, tiesības un atbildība.
Mūsu nostāja atšķiras no VID sniegtā viedokļa, ka tad, ja uzņēmums noslēdz līgumu ar ārpakalpojuma uzņēmumu tikai par darba algas aprēķināšanu vai gada pārskata sagatavošanu, tam nav nepieciešama ārpakalpojuma grāmatveža licence. Mūsuprāt, šādu likuma normu interpretāciju var izmantot ļaunprātīgi, sadalot uzņēmuma grāmatvedības funkcijas starp vairākiem nelicencētiem ārpakalpojuma sniedzējiem.
Ņemot vērā esošo normatīvo regulējumu, ārpakalpojuma grāmatveža licenci var iegūt juridiskā vai fiziskā persona, kas piedāvā grāmatvedības ārpakalpojumus un ir reģistrējusies VID kā likuma subjekts. Uzņēmumam ir nepieciešama tikai viena licence kopumā, nevis individuāli katram darbiniekam. Lai šo licenci iegūtu, ir jābūt vienai personai uzņēmumā, kas darbojas kā atbildīgais grāmatvedis, un tai ir jāatbilst noteiktajām prasībām, ieskaitot vismaz trīs gadu pieredzi grāmatvedības jomā un atbilstošu izglītību ceturtā līmeņa profesionālajā kvalifikācijā grāmatvedības, ekonomikas, vadības vai finanšu jomā. Atbildīgais grāmatvedis var būt arī valdes loceklis, ja viņš atbilst minētajām prasībām par pieredzi un izglītību grāmatvedības jomā.
Licenci ir iespējams iegūt attālināti, Elektroniskās deklarēšanas sistēmā aizpildot iesnieguma veidlapu “Iesniegums ārpakalpojuma grāmatveža licences saņemšanai”. Darbošanās bez licences var tikt sankcionēta ar brīdinājumu, soda naudu, darbības apturēšanu vai pat pagaidu aizliegumu atbildīgajai personai pildīt pienākumus saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma noteikumiem.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuŠobrīd uzņēmumos notiek spraigs darbs pie gada pārskatu sagatavošanas un revīzijas, tāpēc ir īstais laiks pārskatīt un atjaunot arī pamatinformāciju par biznesu. Viens no nodokļu maksātāju (NM) vispārīgiem pienākumiem, kurš sava šķietamā maznozīmīguma dēļ bieži netiek pienācīgi izpildīts, ir Valsts ieņēmumu dienesta (VID) laicīga informēšana par aktuālo pamatdarbības veidu atbilstoši saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas NACE 2.0 redakcijai, kas vienoti darbojas visā Eiropas Savienībā (ES). Šajā rakstā uzsveram šī pienākuma svarīgumu, atgādinām par termiņiem, sniedzam dažus praktiskus ieteikumus un informējam par plānoto pāreju uz NACE jauno redakciju 2.1 statistikas salīdzināmības uzlabošanai.
Kādi ir ārpakalpojuma grāmatveža pienākumi atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) likumam, ja pakalpojumu sniedz tikai saistītām kapitālsabiedrībām? Uz šo jautājumu drīzumā atbildēs Eiropas Savienības Tiesa (EST), pie kuras šā gada 4. janvārī vērsās Latvijas Republikas Senāta Administratīvo lietu departaments (“Senāts”).
Sveicieni Jaunajā gadā! Jau tradicionāli apkopojam informāciju par normatīvo bāzi un tās izmaiņām, kas skar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN), valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI) un solidaritātes nodokli (SN), aprēķinot darba algu. Šajā rakstā informējam par 2024. gada izmaiņām, lai varat sagatavoties veiksmīgam pārskata gadam!
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).