Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Covid-19 ietekme uz iepriekšēju vienošanos par darījuma tirgus cenas (vērtības) noteikšanu 3/11/21

Lai gan pandēmijas izraisītajos ekonomiskajos apstākļos dažiem nodokļu maksātājiem var rasties grūtības piemērot savu iepriekšēju vienošanos ar nodokļu administrāciju par darījuma tirgus cenas (vērtības) noteikšanu (advance pricing agreement jeb “APA”), visas spēkā esošās APA un to noteikumi ir jāievēro, ja vien nav pārkāpts kāds nozīmīgs pieņēmums. Šajā rakstā sniegts ieskats par Covid-19 ietekmi uz APA, ņemot vērā ESAO publicēto ziņojumu par Covid-19 ietekmi uz darījuma tirgus cenas (vērtības) noteikšanu.

APA definētie nozīmīgie pieņēmumi

Covid-19 dēļ ieviestie ierobežojumi ir ievērojami izmainījuši ekonomiskos apstākļus, tādēļ pandēmijas skartajiem nodokļu maksātājiem var rasties grūtības piemērot savu APA par 2020. gadu. Iespēja apstrīdēt APA spēkā esību nosakāma atbilstoši tajā definētiem nozīmīgiem pieņēmumiem. Saskaņā ar Latvijas likumvidi APA definē nozīmīgus pieņēmumus, apstākļus, kuros tā grozāma, un apstākļus, kuros tā zaudē spēku. Jāņem vērā, ka nodokļu maksātāja 2020. gada finanšu rezultātu izmaiņas atsevišķi neradīs nozīmīga pieņēmuma pārkāpumu.

Izvērtējot Covid-19 ietekmi uz APA spēkā esību, pirmais solis ir rūpīgi pārbaudīt tās noteikumus. Katrs iespējamais nozīmīga pieņēmuma pārkāpums jāanalizē atsevišķi. Ja pastāv pārkāpuma risks, nodokļu maksātājam ir tiesības saskaņot ar nodokļu administrāciju APA grozījumus.

Nozīmīga pieņēmuma pārkāpšanai var būt dažādi iznākumi.

1. Pārskatīšana. Nodokļu maksātājs un nodokļu administrācija var vienoties pārskatīt APA, ja notikušas būtiskas izmaiņas tās pamatnoteikumos. Atsevišķos gadījumos varētu būt pamatoti dažus noteikumus saglabāt un pārskatīt tikai tos punktus vai darījumus, ko tieši skāris pārkāpums.

ESAO ziņojumā rekomendētas šādas pārskatīšanas iespējas:

  • izvērtēt darījuma tirgus cenas (vērtības) noteikšanas rezultātus APA periodā, nevis gada griezumā;
  • pagarināt periodu, uz kuru attiecas APA;
  • nošķirt APA noteikumus attiecībā uz pirmspandēmijas un pēcpandēmijas gadiem;
  • atcelt APA un atjaunot to nākotnes periodā;
  • apvienot darījumus, uz kuriem attiecas APA, un izvērtēt, vai tie kopā atbilst APA noteikumiem.

2. Atcelšana. APA uzskata par spēkā esošu līdz atcelšanas brīdim. Šis līdzeklis izmantojams, (i) ja noticis nozīmīga pieņēmuma būtisks pārkāpums vai (ii) ja nodokļu maksātājs būtībā neizpilda jebkādu APA punktu vai nosacījumu. Taču atcelšana nav automātiska – noteiktos apstākļos nodokļu administrācija var atteikties no savām tiesībām to pieprasīt.

3. Atsaukšana. Nodokļu maksātāju vērtē tā, it kā APA vispār nebūtu noslēgta. Šis līdzeklis izmantojams, (i) ja pieļauta kļūda vai nolaidība, kas attiecināma uz nodokļu maksātāja netīšu vai apzinātu rīcību, iesniedzot APA pieteikumu, vai (ii) ja nodokļu maksātājs neizpilda būtisku APA nosacījumu. Pandēmija nav mainījusi atsaukšanas regulējumu, tādēļ APA atsaukšanas gadījumu skaitam jābūt ierobežotam (tāpat kā tiem, kas rodas jebkuros citos apstākļos).

Kā nodokļu maksātājam dokumentēt nozīmīgu pieņēmumu pārkāpšanu?

Ieteicams sniegt informāciju laicīgi, lai pusēm būtu vairāk laika vienoties par APA pārskatīšanu. Ja pārkāpti nozīmīgi pieņēmumi, tad nodokļu maksātājam ir svarīgi iesniegt nodokļu administrācijai dokumentārus pierādījumus, piemēram:

  • Uzņēmuma vadības detalizēts nodokļu maksātāja uzņēmējdarbības segmenta apraksts, kas aptver APA iesaistītās puses un darījumus;
  • Prognozētā un faktiskā darbības segmenta peļņa pārskata gados, ko ietekmē Covid-19;
  • Dokumenti, kuros redzamas ierosinātās vai ieviestās izmaiņas iepriekš noslēgtajos starpuzņēmumu līgumos vai jaunu noslēgto līgumu kopijas, kas attiecas uz APA;
  • Skaidrojums par pašreizējo ekonomisko apstākļu sagaidāmo ietekmi uz savstarpēji saskaņoto darījuma tirgus cenas (vērtības) noteikšanas metodoloģiju (piemēram, restrukturēšana, risku un atbildības izmaiņas, valsts rīcība), lai pierādītu, ka šī ietekme attiecināma uz ekonomiskajiem apstākļiem Covid-19 pandēmijas laikā, nevis tikai uz nodokļu maksātāja finanšu rezultātu izmaiņām;
  • Finanšu datu detalizēta segmentācija, kas parāda Covid-19 ietekmi uz nodokļu maksātāja finanšu rezultātiem, nodalot ārkārtējas darbības izmaksas un/vai ienākumus no valdības palīdzības programmas;
  • Informācija par trešo personu rīcību salīdzināmos apstākļos.

Pandēmijas laikā uzsāktos APA procesos pusēm ieteicams elastīgi sadarboties. Apsvērumi, kas būtu jāņem vērā: (i) nošķirt APA par Covid-19 skarto periodu no APA par pēcpandēmijas periodu; (ii) iekļaut nosacījumu, ka pandēmijas būtiskās sekas analizējamas un norādāmas ik gadu, tiklīdz tās kļūst zināmas, un veikt retrospektīvus grozījumus APA tekstā; (iii) pagarināt APA periodu, lai mazinātu pandēmijas īstermiņa ietekmi; (iv) pielietot kumulatīvo jeb termiņtestu visā APA periodā.

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu