Unikālie ekonomiskie apstākļi, kas izriet no Covid-19 un valstu izsludinātajiem ierobežojumiem, ir radījuši zināmas grūtības piemērot tirgus cenu principu transfertcenu analīzē. Turpinot iesākto tēmu par Covid-19 ietekmi uz transfertcenām, šajā rakstā detalizēti apskatīsim 2020. gada izskaņā Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (“ESAO”) publicēto ziņojumu par Covid-19 ietekmi uz darījuma tirgus cenas (vērtības) noteikšanu.
Ziņojumā uzsvērts, ka transfertcenu analīzes veikšanā jāturpina balstīties uz ESAO 2017. gada jūlija “Transfertcenu noteikšanas vadlīnijām daudznacionāliem uzņēmumiem un nodokļu administrācijām” (“ESAO TC vadlīnijas”), arī pandēmijas izraisītajos unikālajos apstākļos. Ziņojumā galvenā uzmanība pievērsta tam, kā tirgus cenu princips un ESAO TC vadlīnijas attiecas uz jautājumiem, kas var rasties vai saasināties Covid-19 kontekstā, nevis uz specializētu vadlīniju izstrādi, kas pārsniedz šobrīd ESAO TC vadlīnijās sniegtās norādes un ieteikumus.
Lai mazinātu pandēmijas ietekmi uz transfertcenu analīzi, ziņojumā aplūkoti četri galvenie jautājumi, kas sīkāk aprakstīti atsevišķās nodaļās:
Ziņojumā uzsvērts, ka, lai arī jautājumi skaidroti kā četras atsevišķas tēmas, tās var būt savstarpēji saistītas un tāpēc jāaplūko kopā ar ESAO TC vadlīnijās sniegtajiem skaidrojumiem.
Bezprecedenta pārmaiņas ekonomiskajā vidē pēc Covid-19 uzliesmojuma ir radījušas unikālas problēmas salīdzināmības analīzes veikšanā. Ziņojumā norādīts, ka pandēmija var ietekmēt cenu noteikšanu starp saistītām un nesaistītām personām, kā arī samazina iespēju paļauties uz vēsturiskiem datiem. Ziņojumā aplūkota salīdzināmības analīze vairāku jautājumu sērijā, no kuriem svarīgākie aprakstīti turpmāk.
1.Kādus informācijas avotus var izmantot, lai sagatavotu salīdzināmības analīzi par kontrolētiem darījumiem 2020. gadā?
Ziņojumā norādīts, ka jebkura veida publiski pieejama informācija par Covid-19 ietekmi uz uzņēmējdarbību, nozari un kontrolētiem darījumiem var būt vērā ņemama, lai to analizētu kopā ar uzņēmuma 2020. gadā īstenoto transfertcenu politiku. Ziņojumā uzskaitīti vairāki informācijas avoti, ko var izmantot transfertcenu analīzē, piemēram, informācija par pārdošanas apjomiem, makroekonomikas tendencēm, papildu vai ārkārtas izmaksām, budžetu pret faktiskajiem datiem utt.
2. Vai budžetētos datus var izmantot par pamatu tirgus cenu principam atbilstošas cenas (vērtības) noteikšanai?
Ziņojumā norādīts, ka finanšu rezultāti, kurus nodokļu maksātāji kontrolētā darījuma ietvaros būtu sasnieguši, bet Covid-19 ietekmes dēļ nesasniedza, var sniegt noderīgu informāciju, lai novērtētu Covid-19 ietekmi uz finanšu rezultātiem un noteiktu atbilstošu ietekmi uz piemērotajām transfertcenām. Būtiski norādīt, ka, salīdzinot budžetētos datus ar faktiskajiem, jāņem vērā visi finanšu rezultātus ietekmējušie ekonomiskie faktori, lai noteiktu pandēmijas izolēto ietekmi.
3. Kādas praktiskas pieejas var pielietot, lai novērstu informācijas trūkumu?
Ziņojums mudina nodokļu administrācijas apsvērt pragmatiskas pieejas uzticamu salīdzināmo datu trūkuma novēršanai, lai mazinātu strīdus, kad nodokļu maksātāji godprātīgi cenšas noteikt tirgus cenas, piemēram:
4. Vai darījuma tirgus cenas (vērtības) noteikšanā var izmantot datus no citām krīzēm?
Saskaņā ar ziņojumu salīdzināmības analīze, kas balstās tikai uz informāciju no 2008.–2009. gada pasaules finanšu krīzes, radītu būtiskus salīdzināmības riskus, ņemot vērā Covid-19 pandēmijas unikālo un bezprecedenta raksturu. Turklāt, izvēloties salīdzināmības analīzei atbilstošus gadus, jāraugās, lai pandēmijas skarto gadu finanšu dati nepamatoti neizkropļotu pirmspandēmijas vai pēcpandēmijas periodu rezultātus.
5. Kādas darbības var veikt, lai novērtētu salīdzināmo uzņēmumu vai darījumu kopumu?
Gatavojot salīdzināmības analīzi un atlasot uzņēmumus ar finanšu rezultātiem par 2020. gadu, nodokļu maksātājam var nākties pārskatīt salīdzināmo datu atlasē piemērotos kritērijus. Piemēram, valstu noteikto ierobežojumu ietekme var radīt būtiskas atšķirības gūtās peļņas rādītājos vienā nozarē strādājošiem uzņēmumiem, tādēļ, lai ņemtu vērā Covid‑19 ietekmi un ar to saistītos ierobežojumus, varētu būt nepieciešams pārskatīt un atvieglot citus salīdzināmības kritērijus, lai iegūtu ticamus datus no vissalīdzināmākā tirgus (valsts).
6. Vai salīdzināmības analīzē var atlasīt uzņēmumus ar zaudējumiem?
Salīdzināmo datu atlasē nevajadzētu noraidīt uzņēmumus tikai tāpēc, ka Covid-19 pandēmijas skartajos periodos tiem bijuši zaudējumi. Ja salīdzināmo datu atlasē secināts, ka pārbaudāmais uzņēmums veic salīdzināmas funkcijas un uzņemas salīdzināmus riskus, tad nav pamata to no atlases izslēgt.
Nākamajos rakstos aplūkosim ESAO ziņojuma pārējās tēmas, kas saistītas ar Covid-19 ietekmi uz darījuma tirgus cenas (vērtības) noteikšanu.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuTransfertcenu (“TC”) politikas uzturēšanu uzņēmumos apgrūtina negatīvie ekonomiskie apstākļi, taču pat globālā ekonomikas krīze neatceļ normu, kas nosaka – kontrolētos darījumos jāievēro nesaistītu personu darījuma princips. Pēc mūsu raksta par Covid-19 un finanšu darījumiem, šajā rakstā aplūkojam citas sekas, ko pandēmija atstājusi uz TC rezultātiem, kā arī sniedzam ieteikumus TC analīzei.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).