Lai aprēķinātu kontrolētā atbalsta pakalpojuma darījuma cenu, vispirms norāda to izmaksu kopumu, kas radušās saistībā ar pakalpojuma sniegšanu, un tām pieskaita uzcenojumu. Tomēr pastāv arī izmaksas, kuras nodod bez uzcenojuma. Šajā rakstā sniegts vispārīgs priekšstats par pakalpojuma cenas veidošanu, īpaši skaidrojot t.s. caurplūstošās izmaksas, kurām nav peļņas elementa.
Pakalpojuma cenu veido visas ar tā sniegšanu saistītās izmaksas, kuru bāzi var iedalīt pakalpojuma sniegšanas izmaksās un funkciju izpildes izmaksās, un pieskaitītais uzcenojums. Attēlā atspoguļota pakalpojuma cenas veidošanās struktūra:
Tātad pakalpojuma cenu veido šādas izmaksu kategorijas:
ESAO transfertcenu noteikšanas vadlīnijās (jau 2010. gada redakcijā), paredzot risinājumus tirgus apstākļiem atbilstošas maksas noteikšanai, skaidrots,1 ka pakalpojuma sniedzējs pakalpojuma ietvaros radušās trešo pušu izmaksas var nodot saistītai personai (pakalpojuma saņēmējam) bez uzcenojuma, ja –
Latvijas transfertcenu regulējumā caurplūstošās izmaksas kā termins pirmo reizi ieviests MK noteikumu Nr. 677 18.7 punktā (spēkā no 18.07.2019.) attiecībā uz zemas pievienotās vērtības pakalpojumiem, nosakot, ka pakalpojuma sniedzējs “izmaksu kopumā norāda caurplūstošās izmaksas, taču, aprēķinot zemas pievienotās vērtības pakalpojumu vērtību, tās netiek ņemtas vērā.”
Tādējādi nodokļu maksātājs savās atbalsta pakalpojuma izmaksās var iekļaut caurplūstošās izmaksas bez uzcenojuma, ja tas nepārveido un neuzlabo šos no trešo pušu piegādātājiem saņemtos pakalpojumus un neuzņemas ar tiem saistītus būtiskus riskus, bet būtībā darbojas kā atbalsta mehānisms šo trešo pušu pakalpojumu iegūšanā.
ESAO transfertcenu noteikšanas vadlīnijās ir ietverts piemērs, kad saistītam uzņēmumam var rasties izmaksas, nomājot reklāmas laukumu grupas dalībnieku vārdā (izmaksas, kas grupas dalībniekiem būtu radušās tieši, ja tie būtu neatkarīgi uzņēmumi). Šādā gadījumā varētu būt atbilstīgi izmaksas nodot grupas saņēmējiem bez uzcenojuma un uzcenojumu piemērot tikai izmaksām, kas radušās starpniekam, veicot starpniecības funkciju.
Ikdienā esam konstatējuši, ka nereti pakalpojuma ietvaros pakalpojumu sniedzējs saistīto personu vārdā organizē un apmaksā pakalpojumus, kas iegūti no trešo pušu pakalpojumu sniedzējiem (gan saistītiem, gan nesaistītiem). Šāda pieeja ir ierasta prakse uzņēmumu grupu ietvaros, kad viens uzņēmums izpilda dažādu grupas uzņēmumiem nepieciešamu trešo pušu pakalpojumu piesaistes/iepirkšanas funkciju. Šāda darbība parasti tiek veikta ar mērķi efektīvi izmantot grupas ietvaros jau esošos resursus (piemēram, noslēgti sadarbības līgumi ar trešo pušu piegādātājiem, darbinieki ar atbilstošu zinātību un pieredzi) un attiecīgi optimizēt izmaksas – gūt sinerģiju.
No prakses varam minēt gadījumu, kurā saskaņā ar saistīto uzņēmumu grupas politiku apdrošināšanas polises tika pirktas centralizēti grupas līmenī un darbojās visiem grupas uzņēmumiem. Apdrošināšanas pakalpojumu faktiski nodrošināja trešā puse – brokeru sabiedrība, kura rēķinu izrakstīja vienam grupas uzņēmumam. Šis uzņēmums faktiski organizēja polišu iegādi un noteica sava pakalpojuma cenu, ņemot vērā ar šīs funkcijas izpildi saistītās izmaksas (iesaistīto darbinieku algas, biroja un sakaru izmaksas) un pieskaitot tām uzcenojumu. Maksa par apdrošināšanas polisēm tika uzskatīta par caurplūstošām izmaksām, kas tika attiecinātas uz pakalpojumu saņēmēju bez uzcenojuma.
Citā gadījumā pakalpojuma sniedzējs organizēja saistītam uzņēmumam pārdoto preču transportēšanu, palīdzot piesaistīt ārpakalpojuma pārvadātāju. Savu atlīdzību pakalpojuma sniedzējs noteica, pieskaitot uzcenojumu pakalpojuma organizēšanas izmaksām, savukārt saņemtie trešo pušu transporta pakalpojumi tika uzskatīti par caurplūstošām izmaksām, uz kurām peļņas elements netika attiecināts.
Lai atspoguļotu patiesu informāciju par ar saistīto personu veikto pakalpojuma darījumu un tajā nolīgto cenu, kā arī lai tālāk vērtētu pakalpojuma cenas (vērtības) atbilstību tirgus cenas principam, ir būtiski sniegt informāciju par darījuma faktiem un apstākļiem, norādīt pakalpojuma ietvaros radušās trešo pušu (caurplūstošās) izmaksas un skaidrot, kāpēc tās netiek ņemtas vērā, aprēķinot pakalpojuma tirgus cenu (vērtību), proti, pieskaitīto uzcenojumu.
____________
1 ESAO “Transfertcenu noteikšanas vadlīniju daudznacionāliem uzņēmumiem un nodokļu administrācijām” 7.36. punkts.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuVeicot transfertcenas (TC) analīzi un nosakot tirgus vērtību, ir svarīgi iegūt kvalitatīvus salīdzināmos datus. Viens no būtiskiem faktoriem šajā procesā ir veikt pamatotu izvēli par datu kopas lielumu, t.i., izmantot viena gada vai vairāku gadu salīdzināmo uzņēmumu finanšu rādītājus. Šajā rakstā – par to, kādi ir galvenie riski un faktori, kas jāņem vērā, nosakot darījumu tirgus vērtību, ja tiek izmantoti salīdzināmie dati par vienu vai vairākiem gadiem. Rakstā atsauksimies gan uz vietējās likumvides vispārīgo regulējumu, gan ESAO TC noteikšanas vadlīniju norādēm, kā arī apskatīsim piemēru no tiesu prakses.
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (“ESAO”) šā gada jūlijā publicēja Latvijas salīdzinošā izvērtējuma 2. posma ziņojuma rezultātus, kas iegūti, vērtējot BEPS 14. aktivitātes minimālā standarta ieviešanas gaitu nodokļu strīdu izšķiršanas mehānismu uzlabošanai. Salīdzinošā izvērtējuma 2. posma nolūks ir uzraudzīt no Latvijas salīdzinošā izvērtējuma 1. posma ziņojuma izrietošo ieteikumu ieviešanu. Kopumā 2. posma ziņojumā secināts, ka Latvija ir novērsusi lielāko daļu 1. posma ziņojumā konstatēto trūkumu.
Nesen jau rakstījām par ESAO Iekļaujošā satvara projektu “Digitalizētās ekonomikas aplikšana ar nodokļiem,” kas ļaus dalībvalstīm rast kopēju pamatu, lai vienotos par visām ESAO dalībvalstīm un jurisdikcijām pieņemamu nodokļu piemērošanu globālajiem uzņēmumiem. Kaut arī iesaistīto dalībnieku skaits ir liels (139 dalībvalstis un jurisdikcijas, kas uztur atšķirīgas intereses un pārstāv dažāda mēroga ekonomiku), visas iesaistītās puses izprot jautājuma būtiskumu un ir ieinteresētas pēc iespējas ātrāk vienoties par akūtajiem jautājumiem un ieviest vienoto digitalizētās ekonomikas aplikšanu ar nodokļiem. Šajā rakstā – par šīs vienošanās ambiciozajiem mērķiem un vēl ambiciozākajiem noslēgšanas un ieviešanas termiņiem.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).