Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Administratīvo sodu prakse nodarbinātības pārkāpumu gadījumā 2/41/21

Edgars Riņķis
Vecākais jurists, PwC Legal

Nodarbinātības pārkāpumu biežākās sekas ir administratīvais sods, taču darba devējiem, kuri praksē nav saskārušies ar Valsts darba inspekcijas pārkāpuma procedūru, ne vienmēr ir skaidrs priekšstats par soda noteikšanas procesu un tā galvenajiem principiem. Šajā rakstā – par soda noteikšanas galvenajiem posmiem un apstrīdēšanas iespējām.

Līdzko Valsts darba inspekcija (“Iestāde”) būs ierosinājusi administratīvā pārkāpuma lietu, tā pieprasīs informāciju no darba devēja (“DD”). Šajā posmā ir būtiski nodrošināt efektīvu komunikāciju un sadarbību, iesniedzot Iestādes pieprasītos dokumentus. Balstoties uz lietā sniegto informāciju un apstākļu izvērtējumu, Iestāde pieņems lēmumu.

Lēmuma pieņemšanai Iestādei vispirms jāizvērtē, vai DD rīcībā vispār varētu tikt konstatēts administratīvais pārkāpums. Ja pārkāpums ir konstatēts, tad jāvērtē, vai Iestāde to ir konstatējusi atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai. Saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 5. panta pirmajā daļā noteikto administratīvā pārkāpuma jēdzienu1 jākonstatē rīcība, prettiesiskums un vainojamība.

Rīcība var izpausties kā DD darbība vai bezdarbība, tai jābūt tādai, kas pārkāpj normatīvo aktu (prettiesiskums), un šādu prettiesisku rīcību jāvar attiecināt uz DD (vainojamība). Ja kāds no kritērijiem neizpildās un tomēr sods tiek noteikts, DD būtu jāapstrīd Iestādes lēmums.

Ja visi kritēriji tiek konstatēti, Iestāde var saukt DD pie administratīvās atbildības, taču Iestādei jāievēro princips “Konsultē vispirms”. Šo principu piemēro valsts iestāžu darbā, un tas ir vērsts uz prasību skaidrošanu un nepilnību novēršanu, kā arī brīdinājuma, nevis soda piemērošanu. Ja Iestādes rīcībā nav šī principa ievērošanas pazīmju, tas faktiski var būt patstāvīgs pamats lēmuma apstrīdēšanai.

Ja nav iespējams piemērot brīdinājumu vai trūkumus novērst, Iestāde var noteikt administratīvo (naudas) sodu. Arī šajā posmā Iestādei jāievēro tai saistošie priekšnosacījumi. Tie ir nostiprināti Iestādes metodiskajos materiālos administratīvā soda noteikšanai. Svarīgākais, kas jāņem vērā:

  • Soda piemērošanas lietderības apsvērumu izvērtējums jāatspoguļo lēmumā, turklāt soda apmērs jāpamato, ņemot vērā pārkāpuma raksturu, izdarīšanas apstākļus, pārkāpēja attieksmi pret izdarīto un mantisko stāvokli.
  • Katram soda veidam (piemēram, par darba vides risku novērtējuma neveikšanu vai par darba samaksas neizmaksāšanu) ir nedaudz atšķirīgi, speciāli soda izvērtēšanas nosacījumi.
  • Amatpersona var atkāpties no metodisko ieteikumu piemērošanas, tikai īpaši pamatojot šādu atkāpšanos lēmumā.

Ja Iestāde pārkāpj tai saistošos priekšnosacījumus, DD var apstrīdēt lēmumu, ar kuru noteikts administratīvais sods.

Administratīvā soda apmēri par nodarbinātības pārkāpumiem var svārstīties no brīdinājuma līdz pat 7100 eiro. Darba likumā neiekļauts, taču ne mazāk ierobežojošs ir Publisko iepirkumu likuma 42. panta septītajā daļā norādītais liegums piedalīties publiskajā iepirkumā par atsevišķiem pārkāpumiem.2 Šāds ierobežojums ir sevišķi svarīgs būvniecības nozares uzņēmumiem un, izpildoties konkrētiem nosacījumiem, ir iespējams panākt lieguma atcelšanu.

Visbiežāk DD soda par pārkāpumiem divās kategorijās. Pirmā kategorija ir nereģistrēta nodarbinātība – ar darbiniekiem nav noslēgti darba līgumi vai tie satur likumam neatbilstošus trūkumus. Otrā kategorija saistīta ar nelaimes gadījumiem un darba aizsardzības un drošības prasību neievērošanu. Jāņem vērā, ka katra pārkāpuma specifika var ietekmēt arī turpmāko procesu. Piemēram, ja noticis nelaimes gadījums darbā, Iestāde var vienlaikus uzsākt administratīvā pārkāpuma lietu, izdot administratīvo aktu un lūgt uzsākt kriminālprocesu.

Apkopojot minēto, administratīvais sods nav nosakāms un piemērojams vieglprātīgi. Tam, ņemot vērā administratīvā pārkāpuma lietas kā mazās krimināllietas statusu, ir pietiekami augsts pierādīšanas slieksnis. Pierādīšanas pienākuma neievērošana paver iespējas apstrīdēt lēmumu, taču apstrīdēšanas process atkarībā no pārkāpuma specifikas var būt ļoti sarežģīts. DD, pret kuriem uzsākta administratīvā pārkāpuma lieta, konsultējoties ar juristu, jākontrolē katrs procesa posms, nepieļaujot pārmērīga un nepamatota soda noteikšanu.

_______________

1 Administratīvais pārkāpums ir personas prettiesiska, vainojama rīcība (darbība vai bezdarbība), par kuru likumā vai pašvaldību saistošajos noteikumos paredzēta administratīvā atbildība

2 Pārkāpumi, nodarbinot personas bez darba atļaujas vai rakstveidā noslēgta darba līguma.
 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu