Praksē piemērojot UIN reglamentējošās normas par soda naudām un ziedojumiem, nākas saskarties ar jēdzieniem “valsts institūcija,” “budžeta iestāde” un “valsts kapitālsabiedrība,” kuri nav skaidroti ne UIN likumā, ne tā piemērošanas noteikumos. Šajā rakstā skaidrojam šos jēdzienus UIN piemērošanas vajadzībām.
No Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1. panta 3. punkta secināms, ka iestāde ir institūcija, kas darbojas publiskas personas vārdā un kurai ar normatīvo aktu ir noteikta kompetence valsts pārvaldē un piešķirti finanšu līdzekļi tās darbības īstenošanai un ir savs personāls. Tātad, ja iestāde atbilst visām šīm pazīmēm, tā ir atzīstama par valsts institūciju. Turklāt jāņem vērā, ka valsts institūcijas jēdziens attiecināms arī uz ārvalsts institūcijām.
No MK noteikumu Nr. 677 64. punkta izriet, ka UIN vajadzībām valsts institūciju uzliktās soda naudas, līgumsodi un naudas sodi ir uzskatāmi par samērīgiem izdevumiem attiecībā pret darījuma vērtību un ir atzīstami kā ar saimniecisko darbību saistīti izdevumi. Tātad šī norma attiecas uz daudzu valsts institūciju (piemēram, VID, Valsts policijas, Valsts darba inspekcijas, Konkurences padomes) uzliktajiem sodiem.
Likumā par budžetu un finanšu vadību budžeta iestāde ir definēta kā valsts vai pašvaldības iestāde, atvasināta publiska persona, kuru pilnīgi finansē no valsts vai pašvaldības budžeta, kā arī pašvaldības aģentūra. Lai gan no šīs definīcijas izriet, ka par budžeta iestādi ir atzīstama arī atvasināta publiska persona, tomēr atbilstoši UIN likuma 12. pantam par budžeta iestādi ir atzīstama tikai valsts vai pašvaldības izveidota iestāde. Tātad no tiesību normas izriet, ka, piemēram, atlaidi var piemērot par ziedojumu pašvaldības izveidotai iestādei (piemēram, skolai, bibliotēkai, kultūras centram), nevis pašai pašvaldībai, jo tā ir atvasināta publiska persona.
Arī VID savā metodiskajā materiālā “UIN atvieglojumu piemērošana ziedotājiem” ir norādījis, ka atlaide nav piemērojama par ziedojumu, piemēram, Latvijas Universitātei vai Vidzemes augstskolai, jo tās ir atvasinātas publiskas personas.1 Tātad ziedojuma atvieglojumu UIN vajadzībām var piemērot par ziedojumu budžeta iestādēm, proti, valsts vai atvasinātas publiskas personas izveidotām iestādēm.
Taču saistībā ar ziedojumiem Ukrainas un tās iedzīvotāju atbalstam Finanšu ministrija savā Facebook lapā šā gada 3. martā ir paudusi informāciju, ka UIN likuma 12. panta atvieglojumi attiecas arī uz ziedojumiem pašvaldībām. Tātad, lai gan tas no šī panta tieši neizriet, UIN atvieglojumu var piemērot arī par ziedojumu pašvaldībai, ja izpildās visi likuma nosacījumi.
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 1. panta 9. punktā skaidrots, ka valsts kapitālsabiedrība ir kapitālsabiedrība, kurā visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder valstij.
Ja uzņēmums ziedo valsts kapitālsabiedrībai un vēlas piemērot kādu no UIN likuma 12. pantā minētajiem atvieglojumiem, tad papildus jāņem vērā, ka ziedot var tikai tām valsts kapitālsabiedrībām, kas veic Kultūras ministrijas deleģētas valsts kultūras funkcijas. Tādas ir, piemēram, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris”, “Valsts Akadēmiskais koris “Latvija”, “Latvijas Koncerti”, “Kremerata Baltica”, “Latvijas Nacionālā opera un balets”, “Liepājas simfoniskais orķestris”, “Rīgas Cirks”, “Jaunais Rīgas teātris”, “Dailes teātris” u.c.
_____________
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuAtsaucoties uz iepriekš publicēto rakstu, kurš aktualizē iespējas samazināt uzņēmumu ienākuma nodokļa (“UIN”) apmēru, sadalot “jauno” peļņu, šajā rakstā apskatīti iedzīvotāju ienākuma nodokļa (“IIN”) atvieglojumi, kurus var piemērot fiziskā persona pat tad, ja uzņēmums jau izmantojis kādu no pieejamiem UIN atvieglojumiem saskaņā ar šī brīža praksi.
2021. gada laikā UIN likums ir grozīts pavisam nedaudz, par ko jau esam rakstījuši 20/04/2021 Īsziņās. Šajā rakstā iepazīstināsim ar jaunākajām UIN likuma izmaiņām un plānotajiem grozījumiem tuvā nākotnē, t.sk. ilgi gaidīto saistībā ar uzkrājumiem, kas veidoti nedrošiem parādiem atbilstoši starptautiskajam finanšu pārskatu standartam Nr. 9 “Finanšu instrumenti” (9. SFPS).
Uzņēmumiem ir pieejami vairāki UIN atvieglojumi, kurus var izmantot, lai samazinātu aprēķināto nodokli par dividendēm. Šajā rakstā atbildēsim uz jautājumu, vai normatīvie akti nosaka atvieglojumu piemērošanas secību vai arī nodokļa maksātājam ir tiesības pašam to noteikt.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).