Valsts atbalsts un konkurences neitralitāte ir divi publiskajām personām nozīmīgi institūti, kurus ievērojot, nodrošina publisko personu darbības tirgū taisnīgumu un efektivitāti. Šie principi ir būtiski, lai novērstu tirgus izkropļojumus un veicinātu godīgu konkurenci starp publiskā un privātā sektora uzņēmumiem. Lai arī pēdējā laikā šie jēdzieni ir piesaistījuši plašāku uzmanību, to savstarpējā mijiedarbība vēl nav pietiekami izpētīta. Šajā rakstā aplūkots, kā tie ietekmē un papildina viens otru.
Valsts atbalsts un konkurences neitralitāte ir cieši saistīti, taču atšķirīgi jēdzieni. Valsts atbalsts ir jebkāds atbalsts, kuru publiskā persona piešķir no publiskajiem līdzekļiem un kurš rada vai varētu radīt konkurences izkropļojumus, dodot priekšroku konkrētiem uzņēmumiem vai konkrētu preču ražošanai, ciktāl tāds atbalsts iespaido tirdzniecību starp dalībvalstīm1.
Konkurences neitralitāte ir plašāks princips, kas izriet no normatīvajiem aktiem, kuri regulē publiskas personas darbību2, un ir nostiprināts Konkurences likuma 14.1 pantā. Šis pants uzliek par pienākumu publiskajām personām nodrošināt brīvu un godīgu konkurenci, ievērojot tādus pašus noteikumus un nosacījumus kā privātie uzņēmumi. Konkurences neitralitātes princips ir balstīts uz ideju, ka tirgus ir visefektīvākais tad, kad visi dalībnieki darbojas vienādos apstākļos. Neitralitāte nodrošina tirgus dalībnieku sacenšanos, pamatojoties uz viņu spējām un efektivitāti, nevis uz politiski vai finansiāli piešķirtām priekšrocībām.
Sākotnēji varētu šķist, ka valsts atbalsts neatbilst konkurences neitralitātei, jo tiek dotas priekšrocības noteiktiem uzņēmumiem. Taču, aplūkojot abus principus kopā, var secināt, ka valsts atbalsta kontroles regulējums patiesībā veicina konkurences neitralitātes ievērošanu.
Konkurences likums nosaka, ka konkurences neitralitātes princips nav piemērojams, ja konkrētā darbība izriet no citos likumos noteiktajām prasībām. Attiecīgi, ja publiskā persona piešķir vai saņem valsts atbalstu, ievērojot Komercdarbības atbalsta kontroles likumā noteiktās prasības, konkurences neitralitātes aspekts netiek vērtēts un varētu prezumēt, ka konkurences neitralitāte tiek ievērota, jo regulējums novērš pārmērīgu konkurences izkropļojumu (piemēram, situācijā, kad tiek noslēgts līgums par pakalpojuma sniegšanu, kuram ir vispārēja tautsaimnieciska nozīme).
Lai nodrošinātu konkurences neitralitāti, ir svarīgi, lai valsts atbalstu piešķirtu pārredzami un uz ierobežotu laikposmu. Pirms atbalsta piešķiršanas ir būtiski veikt rūpīgu izvērtējumu, lai pārliecinātos, ka valsts intervence ir nepieciešama un ka atbalsts tiek sniegts visefektīvākajā veidā.
Tomēr praksē var rasties situācijas, kurās piešķirtais atbalsts neatbilst valsts atbalsta definīcijai, piemēram, ja tam ir tikai vietēja ietekme vai ja valsts atbalsta kontroles regulējums nav piemērots pareizi. Turklāt mēdz būt gadījumi, kad publiskā persona piešķīrusi priekšrocību, neizvērtējot to no valsts atbalsta regulējuma perspektīvas un attiecīgi radot nepamatotu priekšrocību publiskā sektora uzņēmumiem. Šāda priekšrocība var izpausties, piemēram, piekļuvē informācijai, kas nav pieejama privātajiem uzņēmumiem. Šādos gadījumos ir būtiski ievērot konkurences neitralitātes principu. Neatbilstības gadījumā var tikt konstatēts gan valsts atbalsta, gan konkurences neitralitātes principa pārkāpums.
Konkurences padome praktizē konkurences neitralitātes aspektu izvērtēšanu arī publisku personu atbalsta projektos, kuri neatbilst valsts atbalsta definīcijai. Piemēram, Konkurences padome ir konstatējusi, ka Valsts kultūrkapitāla fonda (VKKF) atbalsta projektu ietvaros noteiktais ierobežojums pieteikties tikai juridiskām personām nepieļaujami diskriminē pašnodarbinātās personas un ir pretrunā ar konkurences neitralitātes principu. Pēc pārrunām ar VKKF šis ierobežojums tika novērsts.
Publiskās personas var ietekmēt konkurences apstākļus ne tikai ar tiesisko regulējumu, bet arī ar darbībām, kuras tās veic tirgū ar kapitālsabiedrību starpniecību, veicot saimniecisko darbību.
Lai nodrošinātu konkurences neitralitāti, publiskajām personām ir jāievēro vairāki principi, tostarp:
Gan valsts atbalsta, gan konkurences neitralitātes mērķis ir veicināt taisnīgu un efektīvu Eiropas Savienības vienotā tirgus darbību, novēršot tirgus izkropļojumus. Pareizi piešķirts, valsts atbalsts var palīdzēt saglabāt konkurences neitralitāti. Gadījumos, kad valsts atbalsta regulējumu nepiemēro, ir svarīgi, lai publiskās personas darbotos atbilstoši konkurences neitralitātes principam. Publiskajam sektoram, iesaistoties tirgū, ir jānodrošina, lai netiktu izkropļota konkurence un netiktu ietekmēta privātā sektora konkurētspēja, nodrošinot neatkarīgu un efektīvu uzraudzību. Ja jums nepieciešama padziļināta konsultācija vai palīdzība ar konkurences tiesībām saistītos jautājumos, aicinām sazināties ar PwC speciālistiem.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuTirgus ekonomikas dalībnieka kritērijs (saukts arī par “privātā investora principu”) ir analītisks instruments, ko izmanto Eiropas Komisija, lai izslēgtu tādas priekšrocības uzņēmumam, kas iegūtas, valstij iejaucoties noteiktā tirgū. Šim kritērijam ir nepieciešama sarežģīta ekonomiskā analīze un juridiskais pamatojums, lai novērtētu, vai hipotētisks privāts investors konkrētajā tirgū veiktu salīdzināmu iejaukšanos un ar tādiem pašiem nosacījumiem kā valsts. Ja atbilde ir apstiprinoša un darījums ir atbilstošs tirgum, tas visticamāk netiks uzskatīts par valsts atbalstu, jo darījuma otrai pusei (uzņēmumam) nav sniegta ekonomiska priekšrocība, ko tas nebūtu saņēmis parastos tirgus apstākļos.
Šā gada 27. oktobrī ir noslēgusies publiskā apspriešana Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādātajiem Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma grozījumiem, ar ko paredzēts dzēst atsauces uz de minimis atbalsta regulējumu un pilnvarot EM slēgt ar jaunuzņēmumu pārstāvošām organizācijām līdzdarbības līgumus, lai vienkāršotu topošā 400 000 eiro atbalsta piešķiršanas procesu. Šajā rakstā iepazīstināsim ar galvenajiem grozījumos paredzētajiem jaunumiem.
Ar šo rakstu aizsākam jaunu rakstu sēriju par valsts atbalsta tēmu. Valsts atbalsts ir rīks, kuru pašvaldības un citas publiskās personas izmanto, lai veicinātu valsts ekonomisko izaugsmi un atbalstītu uzņēmējdarbību. Šajā rakstā aplūkosim galvenos valsts atbalsta principus, kurus ir būtiski zināt ikvienam uzņēmumam, jo saskaņā ar Eiropas Savienības Tiesas praksi, ikvienam uzņēmumam jārīkojas kā rūpīgam saimniekam un pašam jāspēj noteikt, vai saņemtais valsts atbalsts ir likumīgs. Vai zinājāt, ka patiesībā valsts atbalsts ir aizliegts un atļauts tikai izņēmuma gadījumos?
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).