No iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) avansa maksājumu veikšanas bija atbrīvoti saimnieciskās darbības veicēji (SDV) 2020., 2021. un 2022. gadā saistībā ar ieviestajiem nodokļu atbalsta pasākumiem atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 6. pantam. Saskaņā ar šobrīd spēkā esošo regulējumu un VID publicēto informāciju SDV būtu bijis jāatsāk veikt IIN avansa maksājumus 2023. gadā, pirmo maksājumu veicot līdz 23. martam, taču 3. martā tika iesniegti priekšlikumi pagarināt termiņu par vēl vienu gadu.
Šā gada 23. februārī VID publicēja informāciju, ka iepriekš ieviestie Covid-19 atbalsta pasākumi attiecībā uz IIN avansa maksājumu veikšanu SDV no 2023. gada vairs nav spēkā. Papildus minētajam VID izdeva arī metodisko materiālu, lai informētu SDV par gaidāmajām izmaiņām, taču šā gada 3. martā tika iesniegti saskaņošanai grozījumi Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 6. pantā, kas to papildina ar vārdu un skaitli “un 2023.”, pagarinot atbalsta pasākumu termiņu par vēl vienu gadu un atbrīvojot SDV no obligāto IIN avansa maksājumu veikšanas arī 2023. gadā. Iepriekšējos gados SDV varēja veikt IIN avansa maksājumus labprātīgi. Ja grozījumi tiks pieņemti, tad iespēja labprātīgi veikt maksājumus arī tiks pagarināta, taču aicinām lasītājus sekot līdzi aktuālajai informācijai un nepieciešamības gadījumā sazināties ar VID.
Atbilstoši IIN likuma 18. pantam vienreiz gadā VID kopā ar gada ienākumu deklarācijas iesniegšanu aprēķina IIN avansa maksājumu, pamatojoties uz iepriekšējā gada ienākumiem. Aprēķināto avansa maksājumu SDV var aplūkot savā EDS profila sadaļā “Maksājumu un nomaksas stāvoklis”.
Gan tie maksātāji, kuri taksācijas gada laikā uzsāk saimniecisko darbību, gan tie maksātāji, kuri, balstoties uz atbalsta pasākumiem, izvēlējušies veikt avansa maksājumus labprātīgi, iesniedz aprēķinu par avansa maksājumu lielumu taksācijas gadā, prognozējot paredzamo ienākumu.
Brīvprātīgi avansa maksājumus var veikt arī tie SDV, kas mainījuši nodokļu režīmu no mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja vai paziņotās saimnieciskās darbības veicēja uz IIN maksātāju vispārīgā režīmā.
Avansa maksājums neattiecas uz mikrouzņēmumu nodokļa maksātājiem, paziņotās saimnieciskās darbības veicējiem un samazinātās patentmaksas maksātājiem.
Avansa maksājumus aprēķina pēc IIN likmes vispārīgā kārtībā atbilstoši IIN likuma 15. panta otrajai daļai:
Maksājumi jāveic ne vēlāk kā 23. martā, ne vēlāk kā 23. jūlijā, ne vēlāk kā 23. septembrī un ne vēlāk kā 23. novembrī.
Ja avansa maksāšanas periodā ir būtiski mainījies darbības veids, ieņēmumu vai izdevumu struktūra, samazinājies peļņas apjoms, tad SDV var iesniegt precizētu avansa maksājumu aprēķinu kopā ar pamatotu paskaidrojumu par avansa maksājumu apmēra samazinājumu vai palielinājumu. Avansa maksājumu aprēķinu precizē par attiecīgā gada atlikušajiem ceturkšņiem.
Avansa maksājumu var pārcelt uz nākamo maksājuma termiņu, iesniedzot precizētu avansa maksājumu aprēķinu. To var darīt, ja –
Aicinām lasītājus sekot līdzi jaunumiem un aktuālajai informācijai par nepieciešamību veikt avansa maksājumus 2023. gadā, kā arī aicinām iepazīties ar mūsu iepriekš publicēto rakstu par iespēju SDV atskaitīt izdevumus.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuPwC ASV ir veicis pētījumu HR Tech Survey 2022, kura rezultāti, mūsuprāt, varētu interesēt arī MindLink.lv abonentus, jo tas skar vienu no tradicionālajiem uzņēmumu procesiem – cilvēkresursus (human resources – “HR”), jeb precīzāk, investēšanu HR tehnoloģiju jomā. Ar HR tehnoloģijām šajā rakstā ir saprotamas IT sistēmas, kas nodrošina HR procesu uzskaiti (piemēram, atvaļinājumu pieprasīšanu, darba laika tabeļu aizpildīšanu, mācību organizēšanu, darbinieku pieņemšanu darbā, atbrīvošanu no darba). Pētījumā tika aptaujāti 688 HR vadītāji, kuri atbildēja uz jautājumiem par izaicinājumiem un sasniegumiem tehnoloģiju jomā. Pilns pētījums diemžēl ir pieejams tikai ASV tirgum, taču tā apkopojums ir pieejams šeit un sniedz daudz vērtīgu atziņu. Šajā rakstā – par, mūsuprāt, svarīgākajām pētījuma atziņām.
2021. gadā informējām par Eiropas Komisijas mākslīgā intelekta (MI) regulas projektu, kuras MI sistēmu regulējums ietver uz risku balstītu pieeju. Proti, tādas MI sistēmas, kas uzskatāmas par nepieņemama riska sistēmām, ES nav pieļaujamas vispār. Savukārt augsta riska MI sistēmām regulas projekts paredz stingrus nosacījumus, kas jāizpilda, lai tās drīkstētu izplatīt ES tirgū. Kamēr tiek veikti priekšdarbi MI regulas piemērošanai, 2022. gada septembrī Komisija prezentēja direktīvas projektu par MI ārpuslīgumiskās atbildības noteikumiem (“Atbildības direktīvas projekts”), kurš kopā ar MI regulas projektu un MI produktu drošības noteikumiem veidos ietvaru MI sistēmu izplatīšanai ES tirgū. Šajā rakstā – īsumā par to, ko paredz Atbildības direktīvas projekts, lai uzņēmumi varētu izplatīt MI sistēmas tirgū.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).