Pēc Covid-19 pandēmijas pārrobežu attālinātais darbs ir ieguvis īpašu popularitāti. Tādus strādājošos mēdz saukt par digitālajiem nomadiem jeb tāldarba veicējiem (teleworkers). Vienlaikus iespēja strādāt no ārvalstīm var radīt darba devējam (DD) vairākus administratīvos šķēršļus un nodokļu riskus, no kuriem viens ir pastāvīgās pārstāvniecības (PP) risks. Šajā rakstā noskaidrosim attālinātā darba popularitātes pieauguma iemeslus un PP riskus, algojot darbiniekus ārvalstīs.
Attālinātā darba popularitātes pieauguma iemesli meklējami daudzu faktoru apvienojumā, ko galvenokārt veicināja Covid-19 pandēmija un ar to saistītā atklāsme, ka darbu ir iespējams gan veikt, gan vadīt no attāluma.
Pēdējos piecos gados attālinātā darba koncepcijas izaugsme ir radījusi jaunu darbinieku uzvedības tendenci, dodot priekšroku darbam ārpus biroja. Uzvedības izmaiņas veicina arī talantu meklēšanas politikas jaunievedumi – iespēja strādāt attālināti ir viens no populārākajiem DD papildu labumiem. Arvien vairāk darbinieku sagaida no DD iespēju strādāt ārpus uzņēmuma biroja vai pat valsts, lai brīvi regulētu savu darba un privātās dzīves līdzsvaru un strādātu citas valsts uzņēmuma labā, nesaraujot saites ar savu dzīvesvietu. Arī daudzi DD ir ieinteresēti piedāvāt iespēju strādāt attālināti, jo tas atvieglo jaunu talantu piesaisti no visas pasaules.
Attālinātais darbs no ārvalstīm var radīt nodokļu izaicinājumus gan DD, gan darba ņēmējam. Pirms darbinieku nodarbināšanas ārvalstīs ne tikai jāsaprot darbaspēka nodokļu piemērošana, bet arī jāanalizē, vai konkrētajos apstākļos uzņēmumam nerodas PP, kas uzliktu pienākumu reģistrēt savu klātbūtni nodokļu vajadzībām. Vēl sarežģītāku PP noteikšanu padara tas, ka tā balstās gan uz vietējiem, gan starptautiskiem normatīvajiem aktiem, kā arī tiesu praksi. Tātad jāanalizē katras valsts nodokļu administrācijas pieeja PP noteikšanā un peļņas attiecināšanā uz tādu PP, kas rodas attālinātā darba dēļ.
Vairākas starptautiskās organizācijas jau ir uzsvērušas nepieciešamību ieviest vienotas vadlīnijas, izvērtējot pārrobežu attālināto darbu un PP risku. Piemēram, Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijai (ESAO) un Apvienoto nāciju organizācijai (ANO) pakļauto komisiju nodokļu eksperti iestājas par vienotu PP kritēriju izstrādi attālinātā darba gadījumā, lai atvieglotu izpratni par PP rašanos šādās situācijās un vienkāršotu darbaspēka nodokļu piemērošanu tāldarba veicēju ienākumam.
Izvērtējot PP rašanos, secīgi jāvērtē gan vietējie normatīvie akti (primāri), gan starptautiskie normatīvie akti, ar ko galvenokārt saprot nodokļu konvencijas un ESAO/ANO paraugkonvenciju komentārus. No tā izriet, ka katrs gadījums vērtējams atsevišķi, lai noteiktu tāldarba veicēju radīto PP. Taču, balstoties uz ESAO nodokļu paraugkonvencijas komentāriem par 5. pantu un līdz šim izveidojušos praksi un pieredzi, attālinātā darba gadījumā PP rastos pie šādiem nosacījumiem:
Pirmais kritērijs var radīt DD vislielākās šaubas, jo tas ir gana vispārīgs un plašs formulējums, ko nodokļu administrācijas var dažādi interpretēt. Jāatzīmē, ka starptautiskajā praksē tāldarba veicēji mēdz ilgstoši strādāt no noteiktām vietām (piederošiem/īrētiem dzīvokļiem vai mājām, viesnīcu numuriem u.c.), tāpēc galvenā uzmanība pievēršama jautājumiem, vai darba vieta atrodas DD rīcībā un vai tai ir noteikts pastāvīgums.
Lai konstatētu, vai darba vieta atrodas DD rīcībā, ir jāizvērtē, kurš – darbinieks vai DD – pieņēma lēmumu organizēt darbu attālināti. Ja attālinātā darba piedāvājums nācis no DD, neparedzot citus darba vietas variantus, tad PP risks būtiski palielinās. Turpretī, ja DD nodrošina darba veikšanas iespēju darbinieka valsts vai DD valsts birojā vai citā uzņēmējdarbības vietā, bet darbinieks pats izvēlas uzsākt vai turpināt darbu attālināti, turklāt mainot uzturēšanās valstis, tas ir viens no elementiem, kas var izslēgt PP risku. Tomēr šis nebūs vienīgais kritērijs, ko vērtēs nodokļu administrācija un tiesa, lai noteiktu, vai konkrētajā valstī ir PP. Gan šie, gan citi kritēriji jāskata kopsakarā atbilstoši konkrētās valsts praksei.
Starptautiskajā praksē nodokļu administrācijas un citas atbildīgās institūcijas ir ņēmušas vērā darba pieejamības aspektus. Piemēram, Austrijas Finanšu ministrija ir paudusi viedokli, ka mājas biroja izmantošanu pēc DD pieprasījuma var vērtēt kā PP pazīmi.1 Vienlaikus Zviedrijas nodokļu administrācija ir paziņojusi, ka PP riskam nevajadzētu rasties, ja attālinātais darbs tiek veikts pēc darbinieka vēlēšanās un DD nav komerciāla mērķa vai citādu priekšrocību, darbinieku attālināti nodarbinot tieši šajā valstī.2
Savukārt Spānijas nodokļu administrācija vienā no pēdējām izskatītajām lietām par attālināto darbu nolēma, ka darbinieka mājas birojs neatrodas Lielbritānijas DD rīcībā, jo darbinieka aktivitātes kopš pārcelšanās uz Spāniju nav mainījušās, pārcelšanās bija darbinieka lēmums un DD nesedz izmaksas, kas rodas, darbiniekam uzturoties Spānijā. Turklāt darbinieks teorētiski varētu izmantot DD biroju Lielbritānijā bez nepieciešamības veikt darbu Spānijā.3
Nereti nodokļu administrācija papildus vērtē, vai pastāvīgajā uzņēmējdarbības vietā (t.i., mājas birojā) veiktās aktivitātes veido būtisku uzņēmējdarbības daļu. Tāpēc ir svarīgi konstatēt, cik cieši tāldarba veicēja aktivitātes ir saistītas ar uzņēmējdarbības pamatfunkcijām un ieņēmumu gūšanu (ne obligāti valstī, kur darbinieks atrodas).
Piemēram, Dānijas nodokļu administrācija, vērtējot situāciju ar Zviedrijas DD un darbinieku, kurš attālināti strādāja Dānijā, nolēma, ka PP nerodas, jo darbinieka funkcijas, strādājot attālināti Dānijā, neietvēra ne vadīšanu, ne tiešo komunikāciju ar klientiem.4 Savukārt Polijas nodokļu administrācija vienā no izsniegtajiem viedokļiem uzsvēra, ka Dānijas uzņēmumam nerodas PP Polijā, jo tāldarba veicēju aktivitātes nav līdzīgas Dānijas uzņēmuma galvenajām uzņēmējdarbības funkcijām.5
Balstoties uz iepriekš minēto, ir vienlīdz svarīgi analizēt šādus aspektus:
Secināms, ka katrs gadījums ar PP rašanās risku jāanalizē individuāli, vērtējot šos kritērijus attiecīgās valsts prakses kontekstā. Neraugoties uz to, visiem apsvērumiem ir liela nozīme, jo tie var palīdzēt DD pirmšķietami izvērtēt varbūtību, ka tam radīsies pienākums reģistrēt PP.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuEiropas Savienības zilā karte ir termiņuzturēšanās atļaujas īpašs veids, uz ko var pretendēt augsti kvalificēti ārzemju specialisti. Šajā rakstā – par būtiskajām atšķirībām nosacījumos un uzturēšanās tiesību iegūšanas procesā.
Pērn novembrī tika publicēts spriedums lietā Nr. SKC-165/2023. Lai gan tas nerisina iepriekš gluži neatklātus juridiskus jautājumus, darbinieku nosūtīšanas tēma apvienojumā ar konkrētā prasījuma vērā ņemamo apmēru rada nepieciešamību spriedumu analizēt detalizētāk. Spriedumā vērtēto samaksas komponenšu skaits ļauj vienuviet apkopot un izvērtēt būtiskus darbinieku samaksas jautājumus darbinieku nosūtīšanas gadījumā.
Attālinātais darbs ir kļuvis par ierastu nodarbinātības veidu, uz ko norāda arvien lielāks darbinieku skaits, kuri izvēlas darbavietu ar iespēju strādāt no mājām. Tas veicina darbaspēka globalizāciju, jo tehnoloģijas nodrošina iespēju strādāt jebkurā pasaules vietā bez dzīvesvietas maiņas. Vienlaikus attālinātais darbs ļauj ērti mainīt darba vietu un pāriet no viena uzņēmuma uz citu salīdzinoši ātri. Tādus darbiniekus, kas maksimāli izmanto attālinātā darba priekšrocības, mēdz saukt par digitālajiem nomadiem. Neraugoties uz popularitāti, šādi jauninājumi rada nodokļu riskus gan darbiniekiem, gan viņu darba devējiem. Tāpēc daudzi nodokļu eksperti un pētnieki ir pārliecināti, ka šajā jomā pēc iespējas drīzāk jāizstrādā plašas un visaptverošas reformas, kas novērstu pašreizējā nodokļu regulējuma atpalikšanu no starptautiskā darba tirgus tendencēm.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).