Uzņēmumi, kuri ilgstoši darbojas ar zaudējumiem, joprojām ir nodokļu administrāciju, tostarp Latvijas Valsts ieņēmumu dienesta, uzraudzības un kontroles redzeslokā, jo īpaši, ja minētie uzņēmumi ietilpst daudznacionālu uzņēmumu grupā un veic kontrolētus darījumus.
Šajā rakstā aplūkotas vairākas tiesvedības Eiropas valstīs, kas parāda sarežģītības līmeni un grūtības, ar kurām uzņēmumi un nodokļu administrācijas saskaras, pārbaudot uzņēmumu, kuru darbības rezultāts ir zaudējumi, transfertcenas.
Pēdējā gada laikā tiesvedības, kas saistītas ar nozīmīgām transfertcenu korekcijām, ar ko nodokļu administrācijas koriģēja ar uzņēmumu ar darbības zaudējumiem rentabilitāti, notika Spānijā, Francijā, Ungārijā, Slovākijā, Dānijā un daudzās citās valstīs. Arī Latvijā novērojama pastiprināta Valsts ieņēmumu dienesta (“VID”) interese par šādu uzņēmumu transfertcenu (“TC”) noteikšanas atbilstību un attiecīgi to pārbaudēm. Pārbaudot TC atbilstību, VID galvenokārt pārbauda, vai kontrolētajos darījumos uzņēmumi, kuriem ir darbības zaudējumi, nav nepamatoti pārnesuši peļņu uz citās valstīs reģistrētajiem grupas uzņēmumiem.
Ņemot vērā, ka TC atbilstību nesaistītu pušu darījuma principam pārbauda, salīdzinot darījuma dalībnieka (testējamās puses), gūto peļņu, ar salīdzināmu neatkarīgu uzņēmumu rentabilitātes intervālu, uzņēmumi, kuri darbojas ar zaudējumiem, cenšas pielietot TC analīzes metodes, kuru pielietošanas rezultātā netiks pārbaudīts uzņēmuma, kas darbojas ar zaudējumiem, rentabilitātes līmenis, piemēram:
Proti, pārbaudē nodokļu administrācija analizē, vai pielietota TC metode piemērota pareizi. Konstatējot būtiskās kļūdas metodes pielietošanā, nodokļu administrācija veic neatkarīgu analīzi, kuras rezultātā visbiežāk koriģē uzņēmuma, kurš darbojas ar zaudējumiem, rentabilitāti tā, lai tā atbilstu tirgus līmeņa rentabilitātei.
Uzņēmums IHLE ESPAÑA S.L. (IHLE ESP) nodarbojas ar riepu, disku un piederumu vairumtirdzniecību, galvenokārt Spānijā un Portugālē. Tas iegādājas preces no saistīta Vācijas uzņēmuma IHLE BB, kas darbojas kā grupas centrālo iepirkumu pakalpojumu sniedzējs. Uzņēmumi piemēroja SNC metodi, analizējot savstarpēji pārdoto preču transfertcenu atbilstību tirgus cenai, apgalvojot, ka IHLE BB pārdod produktus IHLE ESP par iepirkuma cenu. Papildus, IHLE BB piemēroja 3% uzcenojumu, lai segtu savas loģistikas un administrācijas izmaksas. Spānijas nodokļu administrācija, veicot IHLE ESP pārbaudi, konstatēja, ka uzņēmums strādā ar zaudējumiem jau bruto peļņas līmenī: pārdodot tālāk no IHLE BB iepirktās riepas un piederumus, tas nesedz pat to pašizmaksu.
IHLE ESP transfertcenu pārbaudes rezultātā Spānijas nodokļu administrācija:
Tiesa piekrita nodokļu administrācijas pieejai, atstājot tās lēmumu spēkā.
Uzņēmumam SAS Roger Vivier Paris (RVP) ir luksusa mazumtirdzniecības veikals Parīzē, kur tirgo apavus un luksusa preces ar zīmolu Roger Vivier, lai gan tam nepieder šis zīmols. RVP iegādājās luksusa preces ar zīmolu Roger Vivier no saistītā Itālijas uzņēmuma Tod's, kas ražo minētās preces. Veicot preču mazumtirdzniecību, RVP bija atbildīgs par Roger Vivier zīmola mārketingu un reklāmu savas darbības tirgū. Tas ietvēra nozīmīgus izdevumus par preču mārketingu, veikalu reklamēšanu un mazumtirdzniecības vietas prestiža saglabāšanu. Daļu no RVP mārketinga un reklāmas izdevumiem bez uzcenojuma kompensēja saistītais uzņēmums Gousson, tolaik zīmola īpašnieks. Pārbaudot preču iegādes cenu pārbaudi, RVP bija pielietojis tālākpārdošanas cenu metodi, salīdzinot RVP bruto peļņu, kas tika gūta no Tod’s nopirkto preču tālākpārdošanas, ar salīdzināmu nesaistītu uzņēmumu bruto peļņas intervālu. RVP ilgstoši darbojās ar zaudējumiem neto peļņas līmenī.
RVP transfertcenu pārbaudes rezultātā Francijas nodokļu administrācija:
Tiesa piekrita nodokļu administrācijas pieejai, atstājot tās lēmumu spēkā.
(turpinājums sekos)
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuIkdienā uzņēmumiem dažādiem konkrētiem mērķiem rodas nepieciešamība izmantot tādu iespēju kā naudas aizņēmums. Būtisks parādsaistību apjoma pieaugums uzņēmumam var radīt izaicinājumus, kas ietekmē bilances rādītājus un potenciālus nodokļa riskus.
Viens no risinājumiem pieaugoša parāda problēmai var būt aizdevuma kapitalizācija – process, kurā kreditors savas prasījuma tiesības iegulda aizņēmēja pamatkapitālā kā mantisku ieguldījumu.
Šajā rakstā paskaidrota aizdevuma darījuma un tā kapitalizācijas būtība, ar praktiskiem piemēriem aplūkotas iespējamās situācijas, pievēršoties gan uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN), gan transfertcenu (TC) aspektiem.
Kā zināms, Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (ESAO) ir unikāls forums un globāli atzīts ekspertīzes centrs, kas dalībvalstīm, tostarp, Latvijai dod iespēju efektīvi risināt tās interesējošos jautājumus par transfertcenu atbilstību.
Šajā īsziņā - par ESAO izstrādātajām Summas B vadlīnijām saistītajiem uzņēmumiem, kuri veic preču izplatītāja funkciju uzņēmumu grupā.
Baltijas valstīs transfertcenu (TC) dokumentācijas formāts un tajā norādāmās informācijas apjoms ir lielā mērā vienveidīgs un atbilst Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) pārskatītajam TC dokumentācijas standartam. Tomēr būtiski atšķiras Latvijas un tās Baltijas kaimiņvalstu noteiktās robežvērtības, kuras pārsniedzot, uzņēmumu ienākuma nodokļa maksātājam (NM) rodas pienākums sagatavot un ik gadu vai pēc pieprasījuma iesniegt nodokļu administrācijai TC dokumentāciju. Turklāt ir noteikti atšķirīgi TC dokumentācijas sagatavošanas termiņi un paredzētā atbildība par obligāto pienākumu nepildīšanu. Atšķiras arī pieeja tirgus cenas (vērtības) noteikšanā katrā no Baltijas valstīm.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).