Šā gada 11. aprīlī pieņemtā Regula 2024/2019 ievieš būtiskas izmaiņas Eiropas Savienības Tiesas (EST) procesā, īpaši attiecībā uz nodokļu, muitas un citu specifisku jautājumu izskatīšanas kompetencēm. Izmaiņas paredz, ka noteiktas tiesvedības jomas, kas līdz šim bija EST atbildībā, tagad tiks nodotas izskatīšanai Vispārējai tiesai. Šādi pasākumi tiek veikti, lai uzlabotu procedūru efektivitāti un samazinātu lietu izskatīšanas laiku. Izmaiņas stājās spēkā šā gada 1. septembrī ar EST statūtu grozījumu pieņemšanu un būs piemērojamas no šā gada 1. oktobra.
EST ir augstākā tiesu instance ES tiesu sistēmā. Tā pieņem galīgos lēmumus par ES tiesību interpretāciju un piemērošanu. EST nodrošina ES tiesību vienveidīgu interpretāciju visā ES.
Vispārējā tiesa ir zemāka tiesu instance ES tiesu sistēmā.
Saskaņā ar pēdējiem grozījumiem Vispārējā tiesa pieņem lēmumus specifiskās jomās, lai atvieglotu EST darba slodzi un nodrošinātu efektīvāku lietu izskatīšanu.
Saskaņā ar Regulu 2024/2019 no šā gada 1. oktobra Vispārējā tiesa uzņemsies kompetenci izskatīt prejudiciālus nolēmumu pieprasījumus sešās specifiskās jomās, tādējādi atvieglojot EST noslogojumu:
Šīs jomas reti skar principiālus jautājumus, kas var ietekmēt ES tiesību vienotību vai saskaņotību. Tajās jau ir izveidojusies bagātīga EST judikatūra, kurai būtu jāļauj Vispārējai tiesai balstīties uz agrāk pasludinātiem spriedumiem. Šīs jomas aptver gandrīz 20% no EST iesniegtajām prejudiciālajām lietām, un tas veido pietiekami stabilu lietu skaitu, lai radītu reālu EST darba slodzes samazinājumu. Tādējādi EST spēs koncentrēties uz savu misiju – būt ES konstitucionālajai un augstākajai tiesai.
Neskatoties uz Vispārējai tiesai piešķirto jurisdikciju, EST kompetencē joprojām paliks prejudiciālie nolēmumi šajās specifiskajās jomās, ja lūgums sniegt prejudiciālu nolēmumu rada neatkarīgus interpretācijas jautājumus par:
Turklāt Vispārējā tiesa varēs nosūtīt EST savā kompetencē ietilpstošu lietu, kurā tomēr jāpieņem principiāls lēmums, kas var ietekmēt ES tiesību vienotību vai saskaņotību.
Iesniedzējtiesām (piemēram, Latvijas) pašām nav jāizlemj, kuras tiesas kompetencē ir izskatīt šādus lūgumus. Visi lūgumi sākotnēji tiek iesniegti EST, kura pēc tam saskaņā ar savā reglamentā precizēto kārtību nosūta attiecīgās jomas lietas Vispārējai tiesai.
Izmaiņas tiek ieviestas, lai efektīvāk pārvaldītu tiesvedību un sniegtu ātrākus un precīzākus nolēmumus šajās specifiskajās jomās.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuŠajā rakstu sērijā informējam par valsts atbalsta būtību, un šoreiz aplūkosim vienu no visplašāk izmantotajiem valsts atbalsta regulējumiem – de minimis atbalstu. Šis atbalsta regulējums ir īpaši pievilcīgs, jo tā nosacījumi ir vienkāršoti, kā arī atbalsts ir pieejamāks salīdzinājumā ar citiem valsts atbalsta veidiem. Rakstā aplūkosim nozīmīgākās šī regulējuma izmaiņas, kā arī sniegsim ieskatu par to, kur un pie kādiem nosacījumiem iespējams pieteikties uz šo atbalstu.
Šā gada 31. maijā tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes regula 2024/1624 par to, lai nepieļautu finanšu sistēmas izmantošanu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanai un teroristu finansēšanai (“AML regula”). Jau ilgstoši naudas atmazgāšanas jautājumi ir regulēti Eiropas Savienības (ES) līmenī, tomēr līdz šim tas darīts direktīvas formā, nosakot tikai minimālos standartus un atstājot dalībvalstīm plašas iespējas pašām izvēlēties to realizēšanas veidus.
Ar šo rakstu aizsākam jaunu rakstu sēriju par valsts atbalsta tēmu. Valsts atbalsts ir rīks, kuru pašvaldības un citas publiskās personas izmanto, lai veicinātu valsts ekonomisko izaugsmi un atbalstītu uzņēmējdarbību. Šajā rakstā aplūkosim galvenos valsts atbalsta principus, kurus ir būtiski zināt ikvienam uzņēmumam, jo saskaņā ar Eiropas Savienības Tiesas praksi, ikvienam uzņēmumam jārīkojas kā rūpīgam saimniekam un pašam jāspēj noteikt, vai saņemtais valsts atbalsts ir likumīgs. Vai zinājāt, ka patiesībā valsts atbalsts ir aizliegts un atļauts tikai izņēmuma gadījumos?
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).