Sabiedrībā bieži tiek jaukti jēdzieni “sabiedriskā labuma organizācija” un “sociālais uzņēmums”, kā arī trūkst viegli pieejama skaidrojuma par šo statusu priekšrocībām ziedojumu un grantu piesaistē. Sabiedriskā labuma organizācijas darbības būtība atšķiras gan no komercsabiedrības klasiskajā izpratnē, gan no uzņēmuma, kam piešķirts sociālā uzņēmuma statuss. Šajā rakstā – par atšķirībām starp šīm darbības formām, kā arī par to iespējām piesaistīt finansiālu un materiālu atbalstu.
Jebkuram uzņēmumam, kas veic saimniecisko darbību, primāri ir identificējami komerciāli nolūki – gūt peļņu, sniedzot pakalpojumus vai pārdodot preces. Taču SLO atšķiras ar savu darbības mērķi. Saskaņā ar SLO likuma 3. pantu SLO ir biedrības un nodibinājumi, kuru statūtos, satversmē vai nolikumā norādītais mērķis ir sabiedriskā labuma darbība, [..], kuras veic sabiedriskā labuma darbību, ja šīm biedrībām, nodibinājumiem un reliģiskajām organizācijām piešķirts SLO statuss un ja tās izlieto savus ienākumus darbībām, kurām nav komerciāla rakstura, ievērojot SLO likumā minētos ierobežojumus un izņēmumus.
SLO likuma 2. pantā precizēts, ka sabiedriskā labuma darbība ir tāda darbība, kas sniedz nozīmīgu labumu sabiedrībai vai kādai tās daļai, it sevišķi, ja tā vērsta uz labdarību, cilvēktiesību un indivīda tiesību aizsardzību, pilsoniskas sabiedrības attīstību, izglītības, zinātnes, kultūras un veselības veicināšanu un slimību profilaksi, sporta (arī augstu sasniegumu sporta) atbalstīšanu, vides aizsardzību, palīdzības sniegšanu katastrofu gadījumos un ārkārtas situācijās, sabiedrības, it īpaši trūcīgo un sociāli mazaizsargāto personu grupu sociālās labklājības celšanu.
No minētā izriet, ka SLO darbība ir cieši saistīta ar sabiedriskā labuma veicināšanu. Proti, ne šo organizāciju darbības mērķis, ne gūto ienākumu izlietošanas mērķis nevar būt saistīts ar komercdarbību.
Saskaņā ar SU likuma 2. pantu SU ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, [..], kura veic saimniecisko darbību, kas rada labvēlīgu un nozīmīgu sociālo ietekmi, nodarbinot mērķa grupas vai uzlabojot dzīves kvalitāti sabiedrības grupām, kuru dzīvi ietekmē sabiedrībai būtiskas problēmas (piemēram, sociālo, veselības aprūpes, izglītības pakalpojumu sniegšana vai specializētu preču ražošana), vai arī veicot citas sabiedrībai nozīmīgas darbības, kas rada ilgstošu pozitīvu sociālo ietekmi (piemēram, iekļaujošas pilsoniskas sabiedrības veidošana, atbalsts zinātnei, vides aizsardzība un saglabāšana, dzīvnieku aizsardzība, kultūras daudzveidības nodrošināšana).
Vispārīgā kārtībā uzņēmumiem Latvijā ir pienākums maksāt uzņēmumu ienākuma nodokli (UIN) tikai tad, ja pārskata gada peļņa tiek sadalīta vai nodokļa maksātājam rodas izdevumi, kas UIN piemērošanai tiek pielīdzināti peļņas sadalei (nosacīti sadalītā peļņa). Tā kā SU statusu piešķir uzņēmumiem, ja tiek ievēroti SU likumā noteiktie kritēriji, tostarp, ka uzņēmums iegūto peļņu nesadala, bet iegulda statūtos noteikto mērķu sasniegšanai, tad SU nerodas UIN izmaksas par peļņas sadali.
Tomēr, tā kā UIN maksājumi var rasties arī par nosacīti sadalītās peļņas pozīcijām, UIN likumā un SU likumā ir paredzēti UIN piemērošanas atvieglojumi, proti, šie uzņēmumi apliekamajā bāzē neiekļauj:
Sīkāka informācija par SU mērķa grupām un atbalsta pasākumiem atrodama 2022. gada janvāra Īsziņā šeit.
Turpinājums – nākamās nedēļas Īsziņās, kurā MindLink.lv abonentus informēsim par citām niansēm attiecībā uz SLO un SU darbību.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuIepriekš ne UIN likumā, ne Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā (UCAL) nebija noteikta īpaša kārtība un atviegloti nosacījumi UIN piemērošanai ziedojumiem, kas palīdz cietušajiem Ukrainā. Šā gada 7. aprīlī stājās spēkā UCAL grozījumi, kas paredz to papildināt ar jaunu 11.4 pantu: Uzņēmumu ienākuma nodokļa atvieglojums ziedotājam. Šajā rakstā – par šo speciālo normu un tās piemērošanu.
Arvien vairāk tiek runāts par to, kā dzīvot zaļi. Arī uzņēmumi cenšas iet zaļo ceļu, domājot par savu ilgtspēju, resursu efektīvāku izmantošanu un izmaksu samazināšanu. Pēdējā laikā pieaug pieprasījums pēc elektromobiļiem, ko apliecina CSDD dati šā gada 1. janvārī – elektromobiļu skaits no 2022. gada sākuma palielinājies par 81%. Šajā rakstā aplūkosim uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) sekas, iegādājoties elektromobili.
Reizi divos gados Labklājības ministrija sagatavo informatīvo ziņojumu par sociālo uzņēmumu (SU) darbību un attīstību iesniegšanai Ministru kabinetam. Jaunākais ziņojums par SU attīstību un aktuālo informāciju, kas jāņem vērā uzņēmumiem, kas vēlas iegūt SU statusu, tika iesniegts šā gada 30. martā. Šajā rakstā – par to, kas ir SU statuss un kādus atbalsta pasākumus tas sniedz, kā arī ziņojumā iekļautās informācijas un SU likuma grozījumu apskats.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).