Arvien vairāk tiek runāts par to, kā dzīvot zaļi. Arī uzņēmumi cenšas iet zaļo ceļu, domājot par savu ilgtspēju, resursu efektīvāku izmantošanu un izmaksu samazināšanu. Pēdējā laikā pieaug pieprasījums pēc elektromobiļiem, ko apliecina CSDD dati šā gada 1. janvārī – elektromobiļu skaits no 2022. gada sākuma palielinājies par 81%. Šajā rakstā aplūkosim uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) sekas, iegādājoties elektromobili.
UIN likumā nav noteikts speciāls regulējums elektromobiļiem, tādēļ tā normas jāpiemēro pēc tādiem pašiem principiem kā jebkuram citam transportlīdzeklim.
Sākotnēji jāsaprot, vai iegādātais elektromobilis saskaņā ar UIN likuma 1. panta 17. punktā noteikto ir kvalificējams kā reprezentatīvs auto. Ja tas tā ir, tad visi izdevumi, kas saistīti ar elektromobiļa iegādi vai nomu un ekspluatāciju, ir ar saimniecisko darbību nesaistīti izdevumi, kas jāiekļauj ar UIN apliekamajā bāzē.
Ja elektromobilis nekvalificējas kā reprezentatīvs auto, tad nākamais solis ir izvērtēt, vai elektromobiļa ekspluatācijas izdevumi ir saistīti ar saimniecisko darbību. Piemēram, ja uzņēmumam ir –
tad tās ir ar saimniecisko darbību saistītas izmaksas – UIN seku nav.
Lielāko daļu no automobiļa ekspluatācijas izdevumiem veido degvielas izmaksas. Elektromobiļa gadījumā tas ir elektrības izmaksas. Šobrīd UIN likumā nav ietvertas normas, kas regulē UIN piemērošanu elektromobiļa patērētai elektrībai, taču publiski ir pieejams VID skaidrojums par šo jautājumu.
Izvērtējot iespējamās UIN sekas elektromobiļa elektrības izmaksām, apskatīsim divas situācijas.
1. situācija – uzņēmums maksā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli (UVTN)
Elektromobili var izmantot arī privātām vajadzībām, un jāaprēķina elektrības patēriņš.
VID skaidro, ka elektromobiļa elektrības patēriņam jāpiemēro tie paši UIN likuma 8. panta piektās daļas 5. punkta nosacījumi kā transportlīdzeklim ar degvielas patēriņu. Izdevumi par elektrību būs ar saimniecisko darbību saistītas izmaksas neatkarīgi no tā, vai transportlīdzeklis tiek izmantots tikai saimnieciskajā darbībā, pamatojoties uz faktiski nobraukto kilometru skaitu katrā mēnesī saskaņā ar tam noteikto elektrības patēriņa normu uz 100 km, kas nepārsniedz izgatavotājrūpnīcas norādīto pilsētas cikla degvielas patēriņa normu vairāk kā par 20%, ja:
Tādējādi uzņēmumam nav jāveic detalizēta braucienu uzskaite. UIN vajadzībām jāfiksē transportlīdzekļa odometra rādījumi katra mēneša sākumā un beigās, kā arī patērētās elektrības daudzums un izmaksas, lai noteiktu, vai neveidojas pārsniegums pār elektrības patēriņa normu.
Uzņēmums var izmantot transportlīdzekļa izgatavotājrūpnīcas norādīto degvielas patēriņu vai, ja tāds nav pieejams, šādus rādītājus:
Izmaksas par aprēķināto pārsniegumu virs 20% normas jāatspoguļo UIN deklarācijas 6.1. rindā par mēnesi, kurā pārsniegums radies, un jāsamaksā UIN.
2. situācija – uzņēmums nemaksā UVTN
Jāveic braucienu uzskaite, un jāuzstāda maršrutu kontroles sistēma (GPS) vai detalizēti jāpilda ceļazīmes, maršruta lapas. Šajā gadījumā izdevumi par elektroenerģiju būs ar saimniecisko darbību saistīti izdevumi, taču elektromobilis jāizmanto tikai saimnieciskajā darbībā.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuŠā gada 14. februārī ES Padome nolēma papildināt minēto sarakstu ar četrām jurisdikcijām. Kopumā tajā šobrīd ir iekļautas 16 jurisdikcijas. Sarakstu plānots pārskatīt jau oktobrī. Spēkā esošajos MK noteikumos Nr. 819 iekļautais saraksts ar 12 jurisdikcijām balstās uz ES Padomes 2022. gada 4. oktobrī aktualizēto ES sarakstu. Lai gan šobrīd grozījumi nav ierosināti, izmaiņām jāsagatavojas laikus un jāaplēš to ietekme uz uzņēmuma darījumiem.
Lai nodrošinātu kapitāla pietiekamību vai uzņēmuma attīstību, dalībnieki var veikt pamatkapitāla palielināšanu, bet pēc laika arī samazināšanu. Šajā rakstā – par UIN piemērošanas aspektiem, kas jāņem vērā saistībā ar izmaiņām pamatkapitālā.
Otrais pīlārs (Pillar II) ir nodokļu sistēma, ko piemēros vienādi ES un ESAO valstīs, papildinot nacionālās uzņēmumu ienākuma nodokļa sistēmas. Tas izstrādāts, lai starptautiskiem uzņēmumiem liktu samaksāt savā mītnes valstī minimālo 15% nodokli no ienākumiem, kas gūti katrā valstī, kurā tie darbojas.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).