Šā gada septembrī ES PVN komiteja publicēja vadlīnijas,1 kā vērtēt PVN piemērošanu degvielas karšu darījumiem, kas iepriekš iztirzāta Eiropas Savienības Tiesas (EST) lēmumā C-235/18 Vega International. Šajā lietā EST atzina, ka Austrijas uzņēmuma darījums, kas izpaudās kā degvielas karšu izsniegšana citiem uzņēmumiem degvielas iegādei, par kuru tika izrakstīti rēķini kā par degvielas piegādi, tomēr kvalificējams kā ar PVN neapliekams kredīta piešķiršanas pakalpojums.
Spriedums radīja daudz jautājumu praksē, tostarp, vai visi preču pārdošanas starpniecības darījumi, kuros rēķinā norādītais preču pircējs (starpnieks) faktiski nerīkojas ar preci kā īpašnieks, būtu jāuzskata par finansēšanas, nevis preču pārdošanas darījumiem.
Lai arī PVN komiteja analizēja darījumu būtību un sagatavoja vadlīnijas tieši attiecībā uz degvielas karšu biznesu, mūsuprāt, principus darījumu vērtēšanai var attiecināt arī uz citām nozarēm, kad to struktūra pēc ekonomiskās būtības ir tāda pati vai ļoti līdzīga.
Analizējot PVN piemērošanu, PVN komiteja izmanto direktīvas 2006/112/EK regulējumu, īpaši 14(1) un 14(2)(c) pantu, kas definē preču piegādi. Direktīvas 14(1) pants nosaka, ka “preču piegāde” ir tiesību nodošana rīkoties ar materiālu īpašumu kā īpašniekam. EST ieskatā degvielas karšu darījumos karšu izsniedzēji (starpnieki) nerīkojas ar preci kā īpašnieki, tiem nav iespējas ietekmēt degvielas kvalitāti, apjomu un pirkuma dienu. Tas bija pamatā EST lēmumam uzskatīt, ka nav noticis preču piegādes darījums.
PVN komiteja savukārt pievērš uzmanību direktīvas 14(2)(c) pantam, kurš noteic, ka par “preču piegādi” uzskata arī preču nodošanu, pildot līgumu, saskaņā ar kuru par preču pirkšanu vai pārdošanu maksājama komisijas maksa. Līdz ar to komitejas ieskatā degvielas karšu darījumi kvalificējas kā preču pārdošanas darījumi, ja tie atbilst 14(2)(c) pantā minētajiem komisijas tirdzniecības darījumiem, kur īpašumtiesību nodošana starpniekam vērtējama kā formāla.
Lai degvielas pārdošanas darījums atbilstu 14(2)(c) pantam, PVN komitejas ieskatā būtu jāievēro vismaz šādi minimālie nosacījumi:
PVN komiteja gandrīz vienbalsīgi nolēma, ka tad, ja darījumā ir ievēroti minētie kritēriji, var uzskatīt, ka ir noticis preču piegādes darījums atbilstoši direktīvas 14(2)(c) pantam.
Jāpiebilst, ka PVN komiteja norāda, ka pieņemtās vadlīnijas nebūtu jāpiemēro ar atpakaļejošu spēku. Tātad, slēdzot turpmākus starpniecības līgumus, ieteicams pievērst uzmanību to nosacījumiem, lai nodrošinātu pareizu PVN piemērošanu.
Jāatgādina gan, ka PVN komiteja ir dibināta ar mērķi veicināt vienādu direktīvas piemērošanu visās dalībvalstīs un tai ir tikai padomdevēja, bet ne likumdevēja tiesības. Tomēr arī VID praksē ņem vērā komitejas ieteikumus, vērtējot sarežģītus PVN piemērošanas jautājumus. Līdz ar to, slēdzot līgumus par preču pārdošanas darījumiem, kuros jūsu uzņēmums iesaistās kā starpnieks, ir vērts iekļaut atsevišķus nosacījumus, lai izvairītos no riska, ka VID varētu pārkvalificēt darījumu par finanšu pakalpojumu.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuJau ierasti redzēt tādus tirgotāju (arī pakalpojumu sniedzēju) piedāvājumus kā “pērc noteiktu preci, cita dāvanā” vai “katrs pircējs saņems dāvanu”. PVN piemērošanas vajadzībām pārdevēji par dāvanas jēdzienu parasti neuztraucas, kamēr tā nepārsniedz 15 eiro, bet kļūst uzmanīgāki, ja dāvanas ir vērtīgākas. PVN likumā noteiktais mazas vērtības dāvanas ierobežojums attiecas uz vienu cilvēku gada laikā, uzliekot zināmu slogu identificēt dāvanas saņēmēju un veikt šādu uzskaiti. Vienlaikus PVN likumā pie mazas vērtības dāvanas definīcijas ir atruna, ka tā nav piemērojama precēm vai pakalpojumiem, ko nodod bez atlīdzības, ja to izmaksas attiecināmas uz reklāmas vai reprezentācijas izdevumiem. Jāsaka, ka VID savā praksē patiešām nav tendēts tieši un burtiski vērtēt pārdevēja reklāmas saukļus, bet vērtē darījumu pēc tā ekonomiskās būtības. Šajā rakstā – par Eiropas Savienības Tiesas (EST) jaunāko nolēmumu attiecībā uz dāvanas vērtējumu PVN vajadzībām.
Latvijā nodokļu maksātāju un nodokļu administrācijas, t.sk. VID, tiesības un pienākumus nosaka likums “Par nodokļiem un nodevām” (“NN likums”) un likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu”. Saskaņā ar normatīvajiem aktiem primāri pienākums aprēķināt maksājamos nodokļus un iemaksāt tos budžetā ir pašiem nodokļu maksātājiem.
Pamatlīdzekļi, dažkārt arī krājumi, jānoraksta, ja tie vairs neapmierina uzņēmuma vajadzības, ir morāli novecojuši, pēc tiem nav pieprasījuma. Šādās situācijās vienmēr aktualizējas jautājums par atskaitīto priekšnodokli. Nesen šo jautājumu vērtēja Eiropas Savienības Tiesa (EST). Šajā rakstā – par 2023. gada 4. maija spriedumu lietā Nr. C‑127/22 (Balgarska telekomunikatsionna kompania).
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).