Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

“PVN digitālajā laikmetā” pakete – būtiskas izmaiņas PVN regulējumā 1/49/24

Aleksandrs Afanasjevs
Konsultants nodokļu konsultāciju nodaļā, PwC Latvija
Matīss Auziņš
Projektu vadītājs nodokļu konsultāciju nodaļā, PwC Latvija

Vienā no iepriekšējām MindLink Īsziņām iepazīstinājām lasītājus ar plānotajiem grozījumiem pievienotās vērtības nodokļa (PVN) regulējumā. Tie paredz obligātus e-rēķinus pārrobežu darījumos un izmaiņas Eiropas Savienības (ES) darījumu pārskatu aizpildīšanas kārtībā. Tāpat grozījumi noteiks atbildību par PVN iekasēšanu platformām, ar kuru starpniecību notiek darījumi viesu izmitināšanas un transporta pakalpojumu nozarē, kā arī tiks paplašināts vienas pieturas aģentūras (one-stop shop – OSS) režīms.

Šā gada 5. novembrī ES dalībvalstu finanšu ministri Ekonomikas un finanšu padomē oficiāli apstiprināja grozījumu jaunāko redakciju, nosakot vēlāku spēkā stāšanās laiku un mainot atsevišķus noteikumus. Šajā rakstā vēlreiz aplūkosim grozījumus un informēsim par aktuālo redakciju.

E-rēķini un digitālā ziņošana

Ar grozījumiem plānots ieviest digitālos ES darījumu pārskatus, ko veidos dati no obligāti izrakstītajiem e-rēķiniem. No 2030. gada 1. jūlija e-rēķinu un digitālo pārskatu sagatavošana kļūs par pienākumu reģistrētiem nodokļa maksātājiem, veicot pārrobežu B2B preču piegādes/iegādes darījumus ES teritorijā. Šis pienākums attieksies arī uz apliekamu pakalpojumu sniegšanas/saņemšanas darījumiem, kuros par PVN nomaksu ir atbildīgs pakalpojumu saņēmējs (t.s. reversais PVN).

Papildus ir svarīgi pievērst uzmanību arī citiem aspektiem:

  • E-rēķins kļūs par galveno darījuma rēķina veidu, un turpmāk pareizi izrakstīts e-rēķins būs galvenais kritērijs PVN pārmaksas atgūšanai. Iekšzemes darījumiem dalībvalstis varēs noteikt arī citus rēķinu veidus.
  • E-rēķinu struktūrai un formātam būs jāatbilst ES standartam, kas noteikts direktīvā 2014/55/ES par elektroniskajiem rēķiniem publiskā iepirkuma procedūrās. Šis regulējums atļaus arī citus formātus, ja tie būs savietojami ar ES standartu.
  • Lai mazinātu administratīvo slogu, dalībvalstis nevarēs pieprasīt papildu datu iekļaušanu e-rēķinos. Kopsavilkuma rēķini būs atļauti, taču noteiktos sektoros, kur pastāv augsts krāpšanas risks, dalībvalstīm būs tiesības šo iespēju izslēgt.
  • E-rēķinam par pārrobežu darījumu ir jābūt izrakstītam ne vēlāk kā desmit dienu laikā no darījuma veikšanas brīža.
  • Digitālā ziņošana par preču un pakalpojumu piegādēm būs jāveic e-rēķina izrakstīšanas brīdī, ja to izrakstīs preču pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs. Digitālā ziņošana aizstās pārskatu par preču piegādēm un sniegtajiem pakalpojumiem ES teritorijā.
  • Ja rēķinu izrakstīs pats pircējs sev, digitālā ziņošana būs jāveic piecu dienu laikā pēc tā izrakstīšanas. Savukārt tiem preču un pakalpojumu saņēmējiem, kas ir atbildīgi par PVN nomaksu, būs jāziņo piecu dienu laikā pēc rēķina saņemšanas.
  • Dalībvalstīm būs tiesības noteikt digitālās ziņošanas pienākumu arī par iekšzemes darījumiem rēķinu izrakstīšanas brīdī. Tāpat dalībvalstis varēs noteikt e-rēķina izrakstīšanu par būtisku kritēriju priekšnodokļa atskaitīšanai un PVN pārmaksas atgūšanai.
  • Dalībvalstīm būs aizliegts ieviest papildu ziņošanas pienākumus, saglabājot savus nacionālos noteikumus PVN deklarāciju sagatavošanai audita vajadzībām, piemēram, SAF-T prasības.

Šis regulējums stāsies spēkā no 2030. gada 1. jūlija. Dalībvalstīm, kam jau ir ieviesti vai paziņoti iekšzemes digitālie reāllaika darījumu uzskaites pienākumi uz 2024. gada 1. janvāri, būs īpaši noteikumi. Proti, tām līdz 2035. gada 1. janvārim būs jāpārveido savas nacionālās sistēmas atbilstoši ES modelim.

Platformu pienākums viesu izmitināšanas un transporta pakalpojumu nozarē

No 2028. gada 1. jūlija ir noteikts, ka elektroniskā starpniecības platforma īstermiņa izmitināšanai (līdz 30 naktīm) vai pasažieru pārvadājumu veikšanai tiks uzskatīta par pakalpojuma sniedzēju un būs atbildīga par PVN iekasēšanu no pakalpojuma saņēmējiem, izņemot, ja tiešais pakalpojuma sniedzējs:

  • iesniedz platformai savu vietējo PVN numuru vai īpašā režīma numuru un
  • norāda, ka pakalpojumam piemēros PVN.

Pakalpojuma sniegšanas vietu noteiks pēc izmitināšanas vai pasažieru pārvadāšanas pakalpojuma sniegšanas faktiskās vietas. Dalībvalstīm noteikumi būs jāievieš līdz 2030. gada 1. janvārim, nodrošinot ilgāku pārejas periodu. Platformas varēs atļaut tiešajiem pakalpojumu sniedzējiem pašiem iekasēt PVN, ja tie platformām uzrādīs derīgu PVN numuru.

Igaunija sākotnēji izteica bažas par noteikumu radītajām izmaksām mazajiem un vidējiem uzņēmumiem un administratīvo slogu. Tomēr jaunie noteikumi piedāvā lielāku elastību.

Ne visas platformas tiks pakļautas šiem noteikumiem, jo būs izņēmumi tām platformām, kas tikai apstrādā maksājumus, reklamē pakalpojumus vai vienkārši novirza klientus. 

Viena PVN reģistrācija

Plānots mazināt gadījumus, kad saimnieciskās darbības veicējiem, kas darbojas vairākās dalībvalstīs, ir pienākums reģistrēties PVN vajadzībām vairākās dalībvalstīs. No 2028. gada 1. jūlija plānots paplašināt OSS režīmu un iekļaut papildu piegādes veidus, piemēram, iekšzemes B2C (saimnieciskās darbības veicējs – patērētājam) preču piegādes darījumus valstīs, kurās piegādātājs nav reģistrēts kā PVN maksātājs. Tiks paredzēts arī īpašs režīms savu preču pārrobežu pārvietošanai un pienākums piemērot reverso PVN situācijā, kad piegādātājs nav reģistrēts PVN maksātājs šajā valstī, bet klients ir.

Direktīvas izmaiņas paredz arī atsevišķus mazākus grozījumus, piemēram, speciālu pasākumu ieviešanu, lai IOSS (import one-stop shop) PVN numuru sasaistītu ar unikālo sūtījuma numuru un ierobežotu nodokļu krāpniecību, ļaunprātīgi izmantojot speciālo importa režīmu IOSS. Projekts papildināts arī ar normām, kas paskaidro OSS deklarāciju labojumu veikšanas kārtību, un citiem grozījumiem.

Turpmākie soļi

Grozījumi ir ietverti trīs priekšlikumu pakotnē:

  1. priekšlikums Padomes direktīvai, ar ko groza direktīvu 2006/112/EK attiecībā uz PVN noteikumiem digitālajā laikmetā;
  2. priekšlikums Padomes regulai, ar ko groza regulu (ES) Nr. 904/2010 attiecībā uz PVN administratīvās sadarbības pasākumiem digitālajā laikmetā;
  3. priekšlikums Padomes īstenošanas regulai, ar ko groza īstenošanas regulu (ES) Nr. 282/2011 attiecībā uz informācijas prasībām noteiktām PVN shēmām.

Izmaiņas direktīvā un regulās ir pakļautas īpašai likumdošanas procedūrai. 2023. gada 22. novembrī bija saņemts apstiprinājums no Eiropas Parlamenta. Tomēr, ņemot vērā būtiskās izmaiņas, ko Padome veica priekšlikumos, Eiropas Parlamentam būs tie atkal jāizskata un jāsniedz sava piekrišana. Pēc tam priekšlikumi būs formāli jāpieņem Padomei, pirms tie tiks publicēti ES Oficiālajā Vēstnesī un stāsies spēkā.

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu