Šā gada 8. maijā ES Padome publicēja aktualizētu PVN direktīvas grozījumu projektu “PVN digitālajā laikmetā”. Plānots, ka grozījumi tiks pieņemti dalībvalstu ekonomikas un finanšu ministru ECOFIN sanāksmē, kas notiks šā gada 21. jūnijā. Šobrīd izskatās, ka sākotnējie projekta termiņi tiks atlikti un dalībvalstīm daļa grozījumu būs jāievieš nacionālajos likumos līdz 2027. gada 1. jūlijam, daļa – līdz 2028. gada 1. jūlijam, un daļa – līdz 2030. gada 1. jūlijam. Šajā rakstā – par būtiskajām izmaiņām un termiņiem.
PVN ir nozīmīgākais dalībvalstu ieņēmumu avots. Nodokļu plaisa1 ik gadu samazinās, bet joprojām ir ievērojama. Pērn veiktie pētījumi rāda, ka ES nodokļu plaisa ir samazinājusies par 38 miljardiem eiro – no 99 miljardiem 2020. gadā līdz 61 miljardam 2021. gadā. Eiropas Komisija jau 2020. gadā uzsāka nodokļu sistēmas uzlabošanas un vienkāršošanas plānu trīs galvenajos virzienos (pīlāros).
Plānots ieviest digitālos ES darījumu pārskatus, kas balstīsies uz e-rēķiniem. Ar 2030. gada 1. jūliju e-rēķini un digitālā ziņošana būs obligāta preču piegādes un iegādes darījumiem ES teritorijā (izņemot domājamās preču piegādes un iegādes) un ar nodokli apliekamu pakalpojumu sniegšanas/saņemšanas darījumiem ES teritorijā, kuros saņēmējs ir atbildīgs par nodokļa aprēķināšanu (PVN reverss).
Svarīgākās izmaiņas, kam pievērst uzmanību:
Lai mazinātu PVN piemērošanas nevienlīdzību, kas rodas starp PVN reģistrētiem viesnīcu vai pasažieru pārvadājumu pakalpojumu sniedzējiem un PVN nereģistrētiem saimnieciskās darbības veicējiem, projekts paredz, ka platformas būs atbildīgas par PVN piemērošanu situācijās, kad pakalpojumu sniedzējs PVN nepiemēro. Plānots, ka no 2027. gada 1. jūlija tiešsaistes platformas, kas ar elektronisku saskarni veicina īstermiņa izmitināšanas vai pasažieru pārvadājumu pakalpojumus, tiek uzskatītas par šo pakalpojumu piegādātājiem. Pakalpojumu sniegšanas vietu noteiks pēc izmitināšanas vai pasažieru pārvadājuma pakalpojuma sniegšanas faktiskās vietas. Dalībvalstīm būs tiesības regulāri pieprasīt no platformām informāciju par piegāžu datiem. Dalībvalstis varēs izvēlēties no šīs shēmas izslēgt īstermiņa mājokļu īri un pasažieru autopārvadājumu pakalpojumus, kas sniegti saskaņā ar īpašo shēmu mazajiem uzņēmumiem.
No 2027. gada 1. jūlija plānots paplašināt OSS režīmu, ko varēs izmantot preču piegādēm ES teritorijā pielīdzināmiem darījumiem (īpaši piemērojams e-komercijas krājumu nodrošināšanai citā dalībvalstī), dabasgāzes, elektroenerģijas, apkures un dzesēšanas pārrobežu piegādēm, piegādēm ar instalāciju. Tiks pakāpeniski likvidēts PVN režīms preču piegādēm uz noliktavu citā dalībvalstī, jo arī šos darījumus varēs deklarēt OSS sistēmā.
Direktīvas izmaiņas paredz arī atsevišķus mazākus grozījumus, piemēram, speciālu pasākumu ieviešanu, lai IOSS PVN numuru sasaistītu ar unikālo sūtījuma numuru un ierobežotu nodokļu krāpniecību, ļaunprātīgi izmantojot speciālo importa režīmu IOSS. Projekts papildināts arī ar normām, kas paskaidro OSS deklarāciju labojumu veikšanas kārtību, un citiem grozījumiem.
Kā minēts iepriekš, šie grozījumi vēl nav pieņemti. Pēc to pieņemšanas izmaiņas vēl būs jāievieš Pievienotās vērtības nodokļa likumā. Turpināsim informēt par jaunumiem šajā jomā.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuNe tikai uzņēmuma pārejas gadījumā, bet arī tad, ja nodokļa maksātājs veic mantisku ieguldījumu apmaiņā pret kapitāla daļām, praksē pieņemts uzskatīt, ka tas ir darījums, kam PVN likuma normas nav piemērojamas. Jāsaka gan, ka PVN likumā nav viennozīmīgu normu par šo jautājumu. Šāds prakses pieņēmums ir veidojies, loģiski vērtējot normas, kas nosaka pienākumu koriģēt atskaitīto priekšnodokli. Eiropas Savienības Tiesas (EST) nesenā prakse ir sašķobījusi pārliecību, ka ieguldījums kapitālā vienmēr būs darījums, kam PVN likuma normas nav piemērojamas. Šajā rakstā – sīkāk par EST spriedumu.
Šajā rakstā aplūkojam Eiropas Savienības Tiesas (EST) spriedumu lietā C-606/22 par tiesībām saņemt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) atmaksu gadījumos, kad nodokļa maksātājs piemērojis augstāku PVN likmi, nekā paredzēts likumā. Spriedums ir svarīgs, jo tas paskaidro PVN direktīvas principu piemērošanu praksē, kad pircējam ir izsniegts kases čeks, kuru grozīt, lai tajā būtu norādīta pareizā PVN likme, un pircējam atmaksāt pārmaksāto nodokli, nav praktiski iespējams.
Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likums paredz īpašu kārtību nodokļa piemērošanai darījumos ar lietotām mantām. Lietotās mantas var būt visdažādākās ķermeniskās lietas – automašīnas, iekārtas, biroja tehnika, mēbeles un citas lietas, kas ir derīgas turpmākai lietošanai tādā pašā veidā bez pārveidojumiem vai pēc labošanas un kas nav mākslas darbi, kolekciju priekšmeti vai senlietas. Standarta gadījumā PVN maksātājs, pārdodot lietotu preci, visai tās vērtībai piemēros PVN. Tomēr atsevišķos gadījumos lietotām precēm PVN var nepiemērot vai piemērot īpašā režīmā, apliekot tikai starpību starp iegādes un pārdošanas vērtību (īpašs režīms lietotām mantām PVN likuma 138. pantā). Šajā rakstā – par to, kādi nosacījumi jāievēro, lai piemērotu 138. pantu, un kādos gadījumos PVN var nepiemērot.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).