Nodarbinātība laika gaitā ir piedzīvojusi dažādus evolūcijas posmus. Šobrīd ES atrodas gadījumdarbu (gig) ekonomikas1 posma priekšā, tādēļ ir uzsākta platformu darba regulējuma izstrāde. Latvijā platformu darbs galvenokārt asociējas ar ēdiena piegādes nozari, taču līdz ar tehnoloģiju attīstību platformu darbība kļūs aktuāla arī ražošanas un pakalpojumu sniegšanas nozarēs.
Par platformu darba attīstību liecina arī statistika. 2021. gadā ES identificēti 28 miljoni cilvēku, kas veic darbu vienā vai vairākās digitālās platformās. Prognozēts, ka 2025. gadā šis skaits pieaugs līdz 43 miljoniem. ES likumdevējs ir aktualizējis regulējuma projektu, kura sākotnējās versijas parādījās 2018. un 2021. gadā. Plānotais regulējums saistīts ar darbinieku2 tiesību aizsardzību un sociālo nodrošinājumu.
Lai gan platformu darba regulējums pašlaik vēl ir politiskās izšķiršanās jautājums, jau ir iespējams identificēt galvenās regulējuma iezīmes, ņemot vērā gan dokumentācijas projektus, gan normatīvo aktu virzību.
Konkrēta definīcija šāda veida darbam vēl nav nostiprināta, taču direktīvas projektā var atrast pirmo mēģinājumu. Proti, par platformu darbu uzskata darbu, ko organizē ar digitālās platformas palīdzību, pamatojoties uz līgumiskām attiecībām starp šo platformu un personu (neatkarīgi no tā, vai personai ir līgumiskas attiecības arī ar pakalpojuma saņēmēju).
Digitālās platformas identificēšanai ir noteiktas galvenās pazīmes. Par digitālo platformu uzskata fizisku vai juridisku personu, kuras sniegto pakalpojumu raksturo šādas pazīmes:
Individuāli nevērtējot šīs pazīmes, būtiskā sastāvdaļa, kas raksturo platformu darbību un nošķir to no klasiskās darba organizācijas, ir darba algoritmiskā vadība. Piemēram, algoritma darbība platformu darba organizēšanā ēdiena piegādes nozarē izpaustos šādi:
Tā kā piegādātājs pakalpojumu sniedz klientam, bet pakalpojuma līgumu ir noslēdzis ar platformu, starp platformu un piegādātāju nav identificējamas darba attiecības. Ņemot vērā piegādātāja ekonomisko atkarību no platformas, šī ir juridiski “pelēkā zona”, kurai risinājumus paredzēts noteikt direktīvā, taču problemātiska izrādījusies dažādo interešu salāgošana.
Platformu organizētāji norādījuši, ka algoritmiskā vadība ir ļāvusi radīt jaunas darba vietas, kā arī labākus un lētākus pakalpojumus patērētājiem, nodrošinot caurredzamību un taisnīgumu tajos nodarbinātības virzienos, ko raksturo efektivitātes un caurredzamības trūkums un priekšniecības “kaprīzes”. Savukārt darbiniekiem ir iespēja brīvi izvēlēties darba laiku un apjomu. No otras puses, darba piešķiršanas kārtība ir neviennozīmīga, kā arī darbiniekiem nav skaidri algoritma nosacījumi un nav pieejams sociālais nodrošinājums, piemēram, slimības gadījumā. Tieši pēdējo aspektu risināšanu ir uzņēmusies ES.
2021. gadā izstrādātajā direktīvas projektā tika paredzēta iespēja platformās nodarbinātās personas pārkvalificēt par darbiniekiem nacionālā darba likuma izpratnē. Taču darbinieka statusa piešķiršana nozīmētu ne tikai likuma aizsardzību un sociālo nodrošinājumu, bet arī platformu darbam raksturīgās brīvības zaudēšanu. Pašlaik gan likumdevējs ir novērsies no pielīdzināšanas darbiniekiem, tā vietā risinot tiesiskās attiecības starp platformu un darbinieku.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuValdes locekļa atbildība ir plaša un aptver dažādas jomas. Arī tās sekas var būt visdažādākās, piemēram, finanšu kompensācija, naudas piedziņa, aizliegums nodarboties ar uzņēmējdarbību, pat kriminālsods. Šajā rakstā apkopotas jomas, kurās valdes loceklim var iestāties atbildība. Aplūkosim arī, kā var šo risku mazināt.
Pēdējā laikā publiskajā vidē ir sastopama informācija, kurā uzsvars tiek likts uz piegādātāju rīcības ietekmi uz konkurenci. Turpretī tas, kas reti tiek detalizēti vērtēts, ir – kā konkurenci kropļo pircēja rīcība. Publiskajos iepirkumos prasību noteikšanas ziņā pasūtītājam ir dota izvēles brīvība, tomēr nereti pasūtītājs, nosakot prasības, jau sākotnēji ierobežo kandidātu vai pretendentu piedāvājumu iesniegšanu, kas kopumā kropļo konkurenci. Šajā rakstā aplūkosim sīkāk, kādas pasūtītāja darbības, izvirzot prasības vai kritērijus publiskajos iepirkumos, nereti tieši vai netieši kropļo konkurenci.
2021. gadā informējām par Eiropas Komisijas mākslīgā intelekta (MI) regulas projektu, kuras MI sistēmu regulējums ietver uz risku balstītu pieeju. Proti, tādas MI sistēmas, kas uzskatāmas par nepieņemama riska sistēmām, ES nav pieļaujamas vispār. Savukārt augsta riska MI sistēmām regulas projekts paredz stingrus nosacījumus, kas jāizpilda, lai tās drīkstētu izplatīt ES tirgū. Kamēr tiek veikti priekšdarbi MI regulas piemērošanai, 2022. gada septembrī Komisija prezentēja direktīvas projektu par MI ārpuslīgumiskās atbildības noteikumiem (“Atbildības direktīvas projekts”), kurš kopā ar MI regulas projektu un MI produktu drošības noteikumiem veidos ietvaru MI sistēmu izplatīšanai ES tirgū. Šajā rakstā – īsumā par to, ko paredz Atbildības direktīvas projekts, lai uzņēmumi varētu izplatīt MI sistēmas tirgū.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).