Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Platformu darbs – nodarbinātības attīstības nākamais posms 2/10/23

Edgars Riņķis
Vecākais jurists, PwC Legal

Nodarbinātība laika gaitā ir piedzīvojusi dažādus evolūcijas posmus. Šobrīd ES atrodas gadījumdarbu (gig) ekonomikas1 posma priekšā, tādēļ ir uzsākta platformu darba regulējuma izstrāde. Latvijā platformu darbs galvenokārt asociējas ar ēdiena piegādes nozari, taču līdz ar tehnoloģiju attīstību platformu darbība kļūs aktuāla arī ražošanas un pakalpojumu sniegšanas nozarēs.

Par platformu darba attīstību liecina arī statistika. 2021. gadā ES identificēti 28 miljoni cilvēku, kas veic darbu vienā vai vairākās digitālās platformās. Prognozēts, ka 2025. gadā šis skaits pieaugs līdz 43 miljoniem. ES likumdevējs ir aktualizējis regulējuma projektu, kura sākotnējās versijas parādījās 2018. un 2021. gadā. Plānotais regulējums saistīts ar darbinieku2  tiesību aizsardzību un sociālo nodrošinājumu.

Lai gan platformu darba regulējums pašlaik vēl ir politiskās izšķiršanās jautājums, jau ir iespējams identificēt galvenās regulējuma iezīmes, ņemot vērā gan dokumentācijas projektus, gan normatīvo aktu virzību.

Jēdzieniskā izpratne

Konkrēta definīcija šāda veida darbam vēl nav nostiprināta, taču direktīvas projektā var atrast pirmo mēģinājumu. Proti, par platformu darbu uzskata darbu, ko organizē ar digitālās platformas palīdzību, pamatojoties uz līgumiskām attiecībām starp šo platformu un personu (neatkarīgi no tā, vai personai ir līgumiskas attiecības arī ar pakalpojuma saņēmēju).

Digitālās platformas identificēšanai ir noteiktas galvenās pazīmes. Par digitālo platformu uzskata fizisku vai juridisku personu, kuras sniegto pakalpojumu raksturo šādas pazīmes:

  1. pakalpojumu pilnībā vai daļēji nodrošina attālināti, ar elektroniskiem līdzekļiem (piemēram, mājaslapa vai mobilā lietotne);
  2. pakalpojumu nodrošina pēc tā saņēmēja pieprasījuma;
  3. pakalpojums iekļauj individuālu personu veikta darba organizāciju neatkarīgi no tā, vai darbs izpildīts tiešsaistē vai noteiktā vietā.

Individuāli nevērtējot šīs pazīmes, būtiskā sastāvdaļa, kas raksturo platformu darbību un nošķir to no klasiskās darba organizācijas, ir darba algoritmiskā vadība. Piemēram, algoritma darbība platformu darba organizēšanā ēdiena piegādes nozarē izpaustos šādi:

  • persona A (klients) vēršas digitālajā platformā, lai saņemtu maltīti;
  • platformas algoritms no fizisko personu loka, kurām noslēgts līgums ar platformu, izvēlas piegādātāju/kurjeru B (pēc tādiem kritērijiem kā piegādātāja attālums, izmaksas, reitings);
  • piegādātājs apstiprina pasūtījumu un saņem informāciju piegādes veikšanai;
  • piegādātājs atved maltīti klientam;
  • digitālā platforma veic samaksu piegādātājam.

Tā kā piegādātājs pakalpojumu sniedz klientam, bet pakalpojuma līgumu ir noslēdzis ar platformu, starp platformu un piegādātāju nav identificējamas darba attiecības. Ņemot vērā piegādātāja ekonomisko atkarību no platformas, šī ir juridiski “pelēkā zona”, kurai risinājumus paredzēts noteikt direktīvā, taču problemātiska izrādījusies dažādo interešu salāgošana.

Krustojas platformu un darbinieku intereses un likumdevēja pienākums

Platformu organizētāji norādījuši, ka algoritmiskā vadība ir ļāvusi radīt jaunas darba vietas, kā arī labākus un lētākus pakalpojumus patērētājiem, nodrošinot caurredzamību un taisnīgumu tajos nodarbinātības virzienos, ko raksturo efektivitātes un caurredzamības trūkums un priekšniecības “kaprīzes”. Savukārt darbiniekiem ir iespēja brīvi izvēlēties darba laiku un apjomu. No otras puses, darba piešķiršanas kārtība ir neviennozīmīga, kā arī darbiniekiem nav skaidri algoritma nosacījumi un nav pieejams sociālais nodrošinājums, piemēram, slimības gadījumā. Tieši pēdējo aspektu risināšanu ir uzņēmusies ES.

2021. gadā izstrādātajā direktīvas projektā tika paredzēta iespēja platformās nodarbinātās personas pārkvalificēt par darbiniekiem nacionālā darba likuma izpratnē. Taču darbinieka statusa piešķiršana nozīmētu ne tikai likuma aizsardzību un sociālo nodrošinājumu, bet arī platformu darbam raksturīgās brīvības zaudēšanu. Pašlaik gan likumdevējs ir novērsies no pielīdzināšanas darbiniekiem, tā vietā risinot tiesiskās attiecības starp platformu un darbinieku.

Sagaidāms, ka platformu darba temats būs aktuāls vēl ilgi. Turklāt platformu darbs kā nodarbinātības modelis kļūs arvien populārāks. Precīzi izstrādāts regulējums var veicināt šādas nodarbinātības tendenci un laikmetīgi modernizēt darba tiesības, turpretī pārmērīgs regulējums var nozari būtiski bremzēt vai pat izskaust. Visticamāk, visu pušu interesēm pilnībā atbilstošu risinājumu atrast neizdosies un kompromisi būs neizbēgami, tādēļ digitālajām platformām un to darbiniekiem jāgatavojas šīs uzņēmējdarbības tuvināšanai nodarbinātības attiecībām.
___________
Normatīvajos aktos nav vienotas gadījumdarbu ekonomikas definīcijas, taču būtībā ar šo jēdzienu nodarbinātības aspektā apzīmē darba tirgu, kas paļaujas uz pagaidu un nepilnas slodzes pozīcijām, kuras aizpilda pašnodarbinātas personas vai ārštata darbinieki, nevis pilnas slodzes darbinieki.

Platformu darbiniekiem nav piešķirts darbinieka statuss, taču raksta ietvaros “darbinieka” jēdziens aptver arī platformu darbinieku.

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu