Turpinot cīņu pret noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un sankciju pārkāpumiem, 28. martā ES Parlamenta Ekonomikas un monetāro lietu komisijas, kā arī Pilsoniskās brīvības, tieslietu un iekšlietu komisijas deputāti pievērsa uzmanību nepieciešamībai pēc stingrākiem nosacījumiem cīņā pret noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, terorisma un proliferācijas finansēšanu (“AML”), kā arī sankciju pārkāpumiem. Šo komisiju deputāti ir sagatavojuši dokumentu paketi ar trīs tiesību aktu projektiem, kurus aprīlī apstiprināšanai izskatīs Eiropas Parlamenta deputāti.
Šī dokumentu pakete ietver turpmāk minētos tiesību aktu projektus.
Vienotie noteikumi ietvers stingrākus nosacījumus klientu pārbaudes veikšanai, patieso labuma guvēju (PLG) un īpašumtiesību struktūras identificēšanai, kā arī anonīmu finanšu instrumentu, piemēram, kriptovalūtu izmantošanai. Turpmāk tādiem tiesību subjektiem kā dažādu finanšu aktīvu un kriptoaktīvu pārvaldītājiem, nekustamo un virtuālo aktīvu aģentiem un augsta līmeņa profesionālajiem futbola klubiem būs pienākums pārbaudīt savu klientu identitāti, papildus nosakot to līdzekļu izcelsmi un īpašumtiesību struktūru. Tāpat paredzēts, ka šiem subjektiem būs jāidentificē nozarē pastāvošie AML riski jeb tipoloģijas un jāziņo par tām uzraugošajām iestādēm.
Lai stingrāk ierobežotu darījumus skaidrā naudā un ar kriptoaktīviem, ir izvirzīti robežlimiti, līdz kuriem konkrēti likuma subjekti varēs pieņemt maksājumus no klientiem. Piemēram, 7000 eiro robežlimits attieksies uz darījumiem skaidrā naudā, kas jau vairākās ES dalībvalstīs ir ietverts nacionālajā regulējumā, un 1000 eiro robežlimits attieksies uz darījumiem ar kriptovalūtām, ja klientu nevar identificēt jeb tas ir anonīms.
Cīņā pret sankciju pārkāpumiem ir paredzēti arī atsevišķi noteikumi attiecībā uz “zelta” pasēm un uzturēšanās atļaujām, aizliedzot iespēju iegūt pasi vai uzturēšanās atļauju, ja tiek veiktas investīcijas konkrētajā valstī.
Paredzēts, ka 6. AML direktīva ietvers noteikumus par nacionālajām uzraugošajām iestādēm (piemēram, Latvijas Finanšu izlūkošanas dienestu) un to darbību Latvijā, kā arī kārtību, kā uzraugošās iestādes un likuma subjekti piekļūst uzticamai informācijai, proti, PLG reģistriem.
Tāpat tiek uzsvērts, ka dalībvalstu uzraugošajām un citām kompetentajām iestādēm jābūt iespējai piekļūt informācijai par PLG, banku kontiem un nekustamā īpašuma reģistriem, lai laikus atklātu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas shēmas un iesaldētu aktīvus. Tā kā noteiktas preces ir vairāk piemērotas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijai, šo ES komisiju deputāti vēlas, lai dalībvalstis turpmāk apkopotu informāciju par īpašumtiesībām uz tādām precēm kā jahtas, lidmašīnas un automašīnas, kuru vērtība pārsniedz 200 000 eiro, kā arī precēm, ko uzglabā beznodokļu zonās.
Vēl svarīgāks 6. AML direktīvas grozījums ir paredzēts PLG definīcijā, kur komisiju deputāti vienisprātis pauduši nostāju, ka PLG jābūt fiziskai personai, kurai pieder vismaz 15% (šobrīd 25%) plus viena akcija vai balsstiesības, vai citas tiešas vai netiešas īpašumtiesības, vai 5% plus viena akcija, ja klients darbojas nozarē, kura pakļauta lielākam naudas “atmazgāšanas” vai terorisma finansēšanas riskam.
Aplūkojot aktuālo jautājumu par piekļuvi PLG informācijai, kurš pēdējos mēnešos ir guvis plašu rezonansi, jānorāda, ka ES komisiju deputāti ir iekļāvuši nosacījumus, ka PLG reģistriem:
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas (AML) iestāde
Šī jaunizveidotā iestāde uzraudzīs riskus un draudus ES un ārpus tās, veicot pastiprinātu uzraudzību attiecībā uz kredītiestādēm un finanšu iestādēm. Sākotnējais plāns ir nodot AML iestādes uzraudzībā 40 juridiskās personas ar visaugstākajiem riska profiliem, kuras atrodas vismaz divās dalībvalstīs. No katras dalībvalsts plānots izvēlēties vismaz vienu juridisko personu, kurai AML iestāde veiks pastiprinātu uzraudzību.
Lai veiktu uzraudzību, AML iestāde būs tiesīga lūgt juridiskām personām un tās darbiniekiem iesniegt dokumentus un citu nepieciešamo informāciju, kā arī veikt klātienes apmeklējumus. Pārkāpumu konstatēšanas gadījumā AML iestāde būs tiesīga piemērot sankcijas 500 tūkstoš līdz 2 miljoni eiro jeb 0,5–1% no atbildīgā subjekta gada apgrozījuma, savukārt par būtiskiem pārkāpumiem – līdz pat 10% no apgrozījuma iepriekšējā pārskata gadā.
Lai gan šie tiesību aktu projekti vēl nav apstiprināti un gaida aprīlī paredzēto ES Parlamenta sēdi, ir būtiski jau tagad iepazīties ar plānotajiem papildinājumiem un grozījumiem, kā arī sekot līdzi to attīstībai.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuŠā gada 1. septembrī stājās spēkā grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā, kuriem būtu jāpievērš uzmanība arī Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (“NILLTPFN likums”) subjektiem. Ja gribat saglabāt savas attiecības ar klientiem, tad jāizvērtē, kā šie grozījumi tās ietekmēs, un jāievieš risinājumi, kas ļaus tiesiski turpināt attiecības ar klientiem.
Turpinoties Krievijas īstenotajam karam Ukrainā, gan ASV, gan Eiropas Savienība (ES) kopā ar citām valstīm arvien paplašina Krievijai piemērojamo sankciju apmēru.
ES samitā, kas norisinājās šā gada 30. un 31. maijā, Eiropadome vienojās par sesto sankciju paketi pret Krieviju, kura attieksies galvenokārt uz jēlnaftu un naftas produktiem, kurus piegādā ES dalībvalstīm. Jāatzīmē, ka Eiropas Padome vienojusies, ka pagaidu izņēmums attieksies uz jēlnaftu, ko piegādā pa cauruļvadiem. Eiropas Komisijas prezidente Urzula fon der Leiena ir norādījusi, ka līdz šā gada beigām paketē iekļautie ierobežojumi faktiski pārtraukšot aptuveni 90% ES naftas importa no Krievijas.
Pieaugot sankciju apmēram, uzņēmumiem rodas arvien vairāk neatbildētu jautājumu un neizpratne par to, kā tikt galā ar pieaugošo sankciju slogu, vai uzņēmums ir konkrētu regulējošo iestāžu uzraudzībā un vai spēkā esošais regulējums sankciju jomā un vadlīnijas paredz to, ka jāizveido sankciju riska pārvaldības iekšējā kontroles sistēma.
Konstatējot faktu, ka uzņēmums ir pakļauts Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) likumam (“Likums), uzņēmumam ir divas prioritāri veicamas darbības: reģistrēties kā Likuma subjektam, norādot kādu no Likumam pakļautajiem darbības veidiem, un iecelt par Likuma prasību izpildi atbildīgo darbinieku saskaņā ar Likuma 10. pantu, paziņojot par to attiecīgajai uzraudzības un kontroles institūcijai, piemēram, VID vai Finanšu un kapitāla tirgus komisijai.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).