VID veidotais nodokļu maksātāju (NM) reitings pastāv jau kopš 2018. gada un sākotnēji ietvēra piecas analīzes dimensijas, no kuru novērtējuma bija atkarīgs NM individuālais vērtējums VID skatījumā. Pēc uzņēmēju priekšlikumu uzklausīšanas 2020. gada februārī tautā sauktais VID “spidometrs” tika papildināts ar vēl divām analīzes dimensijām, kas klāt nesa piecus jaunus uzņēmumu darbības novērtējuma rādītājus. Pēc šo papildinājumu veikšanas NM reitings tika pilnveidots un šādā redakcijā darbojas arī šobrīd. Šajā rakstā – par reitinga mērķiem, NM grupām, analīzes galvenajām dimensijām un novērtējumiem, kā arī NM ieguvumiem no reitinga.
Izveidojot NM reitinga sistēmu, VID izvirzīja trīs galvenos mērķus, kurus tai jāsasniedz:
Caurskatot šos mērķus, secināms, ka NM arī būtu jāgūst būtisks labums no reitinga sistēmas pastāvēšanas.
Ņemot vērā “spidometra” plašo darbības jomu, reitinga novērtējums ir pieejams visām juridiskām personām neatkarīgi no nodokļu maksāšanas režīma, kuras vismaz sešus mēnešus ir reģistrētas NM reģistrā, šādās kategorijās:
Kā minēts iepriekš, “spidometrs” tā aktuālajā redakcijā ietver septiņas galvenās analīzes dimensijas, starp kurām ir ne tikai uzņēmumu nodokļu saistību izpilde, bet arī finanšu rādītāju kategorijas, caurspīdīgums un citas dimensijas:
Lai padarītu reitingu maksimāli objektīvu, atsevišķas analīzes dimensijas ietver vairāk nekā vienu analizējamo rādītāju, to skaitam svārstoties no 1 līdz 5. Visās dimensijās ietverto rādītāju kopskaits ir 18, taču tas var katram NM atšķirties atkarībā no saimnieciskās darbības veida un specifikas, tādā veidā novērtējot NM pēc iespējas objektīvāk. Iepazīties ar visiem “spidometra” sistēmas rādītājiem un to aprakstiem iespējams VID mājaslapā.
VID arī neizslēdz iespēju vēl papildināt reitinga sistēmas rādītāju klāstu, ja šāda nepieciešamība radīsies.
Visu minēto dimensiju un rādītāju analīze noslēdzas ar kopējā novērtējuma izsniegšanu NM, kas ir pieejams Elektroniskās deklarēšanas sistēmā. Ir paredzēti šādi iespējamie novērtējumi:
NM reitingu aktualizē reizi mēnesī, kas dod iespēju NM nepieciešamības gadījumā operatīvi ķerties pie sava vērtējuma uzlabošanas.
Reitinga sistēma ļauj NM operatīvi un pietiekami ērtā veidā palūkoties uz sevi no VID skatpunkta, kas var palīdzēt gan īstermiņa, gan ilgtermiņa darbības mērķu sasniegšanai.
Pirmā labumu groza sastāvdaļa ir iespēja salīdzināt savu darbību ar citiem nozares dalībniekiem attiecīgajā teritorijā, reģionā un valstī. Šāds vērtējums ļauj izdarīt secinājumus par saimnieciskās darbības efektivitāti un ilgtspēju ar nosacījumu, ka vērtējums ir maksimāli objektīvs.
Kā otro labumu groza sastāvdaļu var minēt iespēju informēt savus potenciālos klientus un sadarbības partnerus par savu reputāciju, saistību izpildes disciplīnu un darbības stabilitāti, kas pamatojama ar ticamiem datiem no VID. Tas var kalpot par būtisku pamatu saimnieciskās darbības izvēršanai.
Visbeidzot, jāatceras arī par to, cik būtiskas ir uz savstarpēju sadarbību un godīgumu balstītas attiecības ar VID. Labs reitings darbosies kā NM vizītkarte saziņā ar VID, kas noteikti var ietaupīt uzņēmumam tik vērtīgo resursu – laiku. Arī tad, ja NM nonāks grūtībās vai, piemēram, vesela nozare piedzīvos krīzi, svarīgs būs valsts atbalsts, kas tiešā veidā būs sasaistīts ar VID. Godīga attieksme un labs reitings tad noteikti nāks par labu NM.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumu2021. gada 1. decembrī Eiropas Parlaments publicēja apstiprināto direktīvu par publiska starptautiskas uzņēmumu grupas pārskata sagatavošanu par katru valsti (“PCbCR direktīva”). Tā nosaka, ka starptautiskajām uzņēmumu grupām, kuru konsolidētie ieņēmumi pārsniedz 750 miljonus eiro katrā no pēdējiem diviem finanšu gadiem, jāpublisko noteikta informācija (arī par ieņēmumiem, darbinieku skaitu un samaksāto nodokļu summu) attiecībā uz to darbību katrā ES dalībvalstī un atsevišķās trešajās valstīs. Šī informācija jāpublicē grupas tīmekļa vietnē līdz 2026. gada decembrim attiecībā uz direktīvas darbības jomā esošajiem subjektiem, ja finanšu gads beidzas 2025. gada 31. decembrī.
Jau iepriekš esam rakstījuši par nodokļu maksātāja (NM) pienākumu iesniegt VID starptautiskās uzņēmumu grupas pārskatu par katru valsti (saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15. panta devīto daļu) vai arī paziņojumu par pārskatu iesniedzošo uzņēmumu un tā nodokļu rezidenci. Šajā rakstā – par to, kā pareizi norādīt informāciju paziņojumā nestandarta fiskālā perioda gadījumā.
Praksē bieži novērojam, ka, godprātīgi pildot savu pienākumu attiecībā uz transfertcenu (TC) dokumentācijas iesniegšanu VID, nodokļu maksātājs (NM) pēkšņi var nokļūt neveiklā situācijā – Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) funkcionalitāte liedz iespēju ielādēt salīdzināmo datu atlasi pamatojošu ekrānuzņēmumu datni (screenshot) tās apjoma dēļ. Sagatavotais dokuments tādēļ nenonāk VID redzeslokā, un var rasties risks, ka NM nav izpildījis regulējumā noteiktās TC dokumentācijā iekļaujamās informācijas prasības. Šajā rakstā – par minētās problēmas risinājumu.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).