Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Nodokļu maksātāju reitings jeb VID “spidometrs” 3/32/22

Elvijs Logins
Vecākais konsultants transfertcenu nodaļā, PwC Latvija
Andis Vītols
Vecākais projektu vadītājs transfertcenu nodaļā, PwC Latvija

VID veidotais nodokļu maksātāju (NM) reitings pastāv jau kopš 2018. gada un sākotnēji ietvēra piecas analīzes dimensijas, no kuru novērtējuma bija atkarīgs NM individuālais vērtējums VID skatījumā. Pēc uzņēmēju priekšlikumu uzklausīšanas 2020. gada februārī tautā sauktais VID “spidometrs” tika papildināts ar vēl divām analīzes dimensijām, kas klāt nesa piecus jaunus uzņēmumu darbības novērtējuma rādītājus. Pēc šo papildinājumu veikšanas NM reitings tika pilnveidots un šādā redakcijā darbojas arī šobrīd. Šajā rakstā – par reitinga mērķiem, NM grupām, analīzes galvenajām dimensijām un novērtējumiem, kā arī NM ieguvumiem no reitinga.

Mērķi

Izveidojot NM reitinga sistēmu, VID izvirzīja trīs galvenos mērķus, kurus tai jāsasniedz:

  • jāinformē NM par saimniecisko darbību raksturojošo rādītāju atbilstību vispārīgām ekonomiskām tendencēm;
  • jāmotivē NM sekot līdzi nodokļu saistību izpildes disciplīnai un to uzlabot;
  • jānodrošina rīks, ar ko NM var informēt sadarbības partnerus par savu reputāciju, nodokļu saistību izpildes disciplīnu un saimniecisko darbību raksturojošo rādītāju atbilstību vispārīgām ekonomiskām tendencēm.

Caurskatot šos mērķus, secināms, ka NM arī būtu jāgūst būtisks labums no reitinga sistēmas pastāvēšanas.

Reitinga novērtējuma saņēmēji

Ņemot vērā “spidometra” plašo darbības jomu, reitinga novērtējums ir pieejams visām juridiskām personām neatkarīgi no nodokļu maksāšanas režīma, kuras vismaz sešus mēnešus ir reģistrētas NM reģistrā, šādās kategorijās:

  • sabiedrības ar ierobežotu atbildību;
  • akciju sabiedrības;
  • zemnieku un zvejnieku saimniecības, kā arī individuālie uzņēmumi, kas ir uzņēmumu gada pārskata iesniedzēji.

Būtiskie aspekti

Kā minēts iepriekš, “spidometrs” tā aktuālajā redakcijā ietver septiņas galvenās analīzes dimensijas, starp kurām ir ne tikai uzņēmumu nodokļu saistību izpilde, bet arī finanšu rādītāju kategorijas, caurspīdīgums un citas dimensijas:

  1. reģistrācijas datu novērtējums;
  2. nodokļu pārskatu iesniegšanas disciplīna;
  3. VID administrēto maksājumu parāds;
  4. nodokļu administrēšanas procesu rezultāti;
  5. darba samaksas rādītāji;
  6. saimnieciskās darbības rādītāji;
  7. nodokļu deklarēšanas riski.

Lai padarītu reitingu maksimāli objektīvu, atsevišķas analīzes dimensijas ietver vairāk nekā vienu analizējamo rādītāju, to skaitam svārstoties no 1 līdz 5. Visās dimensijās ietverto rādītāju kopskaits ir 18, taču tas var katram NM atšķirties atkarībā no saimnieciskās darbības veida un specifikas, tādā veidā novērtējot NM pēc iespējas objektīvāk. Iepazīties ar visiem “spidometra” sistēmas rādītājiem un to aprakstiem iespējams VID mājaslapā.

VID arī neizslēdz iespēju vēl papildināt reitinga sistēmas rādītāju klāstu, ja šāda nepieciešamība radīsies.

Visu minēto dimensiju un rādītāju analīze noslēdzas ar kopējā novērtējuma izsniegšanu NM, kas ir pieejams Elektroniskās deklarēšanas sistēmā. Ir paredzēti šādi iespējamie novērtējumi:

  • divi pozitīvi novērtējumi – 5 un 4 balles;
  • viens neitrāls novērtējums – 3 balles (epizodiska rakstura problēmas);
  • divi negatīvi novērtējumi – 2 balles un 1 balle.

NM reitingu aktualizē reizi mēnesī, kas dod iespēju NM nepieciešamības gadījumā operatīvi ķerties pie sava vērtējuma uzlabošanas.

Potenciālie NM ieguvumi

Reitinga sistēma ļauj NM operatīvi un pietiekami ērtā veidā palūkoties uz sevi no VID skatpunkta, kas var palīdzēt gan īstermiņa, gan ilgtermiņa darbības mērķu sasniegšanai.

Pirmā labumu groza sastāvdaļa ir iespēja salīdzināt savu darbību ar citiem nozares dalībniekiem attiecīgajā teritorijā, reģionā un valstī. Šāds vērtējums ļauj izdarīt secinājumus par saimnieciskās darbības efektivitāti un ilgtspēju ar nosacījumu, ka vērtējums ir maksimāli objektīvs.

Kā otro labumu groza sastāvdaļu var minēt iespēju informēt savus potenciālos klientus un sadarbības partnerus par savu reputāciju, saistību izpildes disciplīnu un darbības stabilitāti, kas pamatojama ar ticamiem datiem no VID. Tas var kalpot par būtisku pamatu saimnieciskās darbības izvēršanai.

Visbeidzot, jāatceras arī par to, cik būtiskas ir uz savstarpēju sadarbību un godīgumu balstītas attiecības ar VID. Labs reitings darbosies kā NM vizītkarte saziņā ar VID, kas noteikti var ietaupīt uzņēmumam tik vērtīgo resursu – laiku. Arī tad, ja NM nonāks grūtībās vai, piemēram, vesela nozare piedzīvos krīzi, svarīgs būs valsts atbalsts, kas tiešā veidā būs sasaistīts ar VID. Godīga attieksme un labs reitings tad noteikti nāks par labu NM.

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu