2021. gada 1. decembrī Eiropas Parlaments publicēja apstiprināto direktīvu par publiska starptautiskas uzņēmumu grupas pārskata sagatavošanu par katru valsti (“PCbCR1 direktīva”). Tā nosaka, ka starptautiskajām uzņēmumu grupām, kuru konsolidētie ieņēmumi pārsniedz 750 miljonus eiro katrā no pēdējiem diviem finanšu gadiem, jāpublisko noteikta informācija (arī par ieņēmumiem, darbinieku skaitu un samaksāto nodokļu summu) attiecībā uz to darbību katrā ES dalībvalstī un atsevišķās trešajās valstīs. Šī informācija jāpublicē grupas tīmekļa vietnē līdz 2026. gada decembrim attiecībā uz direktīvas darbības jomā esošajiem subjektiem, ja finanšu gads beidzas 2025. gada 31. decembrī.
Starptautiskiem uzņēmumiem (neatkarīgi no tā, vai to galvenā mītne atrodas ES vai ārpus tās) un atsevišķiem uzņēmumiem, kas darbojas ES un kuru kopējie konsolidētie ieņēmumi pēdējos divos finanšu gados pārsniedz 750 miljonus eiro, būs jāsagatavo un jāpublisko starptautiskas uzņēmumu grupas pārskats par katru valsti (“Pārskats”) par savām darbībām katrā dalībvalstī un atsevišķās trešajās valstīs. Ja starptautiskas grupas mātes uzņēmums ir reģistrēts ārpus ES, tad ziņošanas pienākums radīsies, ja ES meitas uzņēmums ir “vidējs” vai “liels” saskaņā ar ES Grāmatvedības direktīvu 2013/34/ES. Tas nozīmē, ka starptautiskai uzņēmumu grupai būs jāiesniedz publisks Pārskats, ja tai ir ES meitas uzņēmums, kas atbilst vismaz diviem no trim kritērijiem:
Ja ES meitas uzņēmumam nav visas vajadzīgās informācijas, kas jāpublicē saskaņā ar PCbCR direktīvu, tam jāpieprasa šī informācija no sava mātes uzņēmuma vai jāpublicē paziņojums, ka mātes uzņēmums nav iesniedzis nepieciešamo informāciju.
PCbCR direktīvas mērķis ir uzlabot uzņēmumu pārskatāmību ES un ļaut pastiprināti kontrolēt lielos uzņēmumus un to nodokļu stāvokli. Ja rodas ziņošanas pienākums, tad uzņēmumam Pārskatā jāsniedz šāda informācija:
Pārskats jāsagatavo par katru dalībvalsti atsevišķi, kā arī par katru trešo valsti, kas divus gadus pēc kārtas iekļauta ES melnajā vai pelēkajā sarakstā.2 Par visām pārējām trešajām valstīm Pārskatu var sagatavot apkopotā veidā.
PCbCR direktīvā ir iekļauta drošības klauzula, saskaņā ar kuru noteiktu informāciju var īslaicīgi nesniegt Pārskatā, ja tās izpaušana nopietni kaitētu uzņēmuma komerciālajam stāvoklim. Taču šāda informācija jāatklāj nākamo piecu gadu laikā un jānorāda neizpaušanas iemesli.
Būtiski norādīt, ka zvērinātam revidentam būs jāapstiprina Pārskats un jāpaziņo, vai uzņēmums ir ievērojis visas Pārskata sagatavošanas prasības un vai tas ir publicēts saskaņā ar PCbCR direktīvas noteikumiem.
Pārskatam būs jābūt publiski pieejamam grupas tīmekļa vietnē vismaz piecus gadus pēc kārtas. Pārskatu uzņēmumi varēs publicēt arī publiskā uzņēmumu reģistrā, taču šādā gadījumā uzņēmuma tīmekļa vietnē būs jābūt atsaucei uz konkrēto reģistru, kurā publicēts Pārskats. Jebkuram šādam publiskam reģistram jābūt bezmaksas piekļuvei.
Līdz ar PCbCR direktīvas stāšanos spēkā dalībvalstīm jāievieš tā savos tiesību aktos līdz 2023. gada 22. jūnijam. Pārskata sniegšanas prasības tiks piemērotas visiem finanšu gadiem, kas sākas 2024. gada 22. jūnijā vai vēlāk.
Pārskats jāpublicē 12 mēnešu laikā no finanšu gada bilances datuma. Tātad grupām, kuru finanšu gads beidzas, piemēram, 2025. gada 31. decembrī, Pārskats jāpublicē līdz 2026. gada 31. decembrim.
______________________
1 Public Country-by-Country Reporting https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021L2101&from=EN 2 https://www.consilium.europa.eu/en/policies/eu-list-of-non-cooperative-jurisdictions/Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuVērtējot transfertcenas (TC) atbilstību tirgus vērtībai, nodokļu maksātājs (NM) var konstatēt, ka saistītu personu darījums atbilstoši sākotnējai salīdzināmības analīzei neatbilst nesaistītu uzņēmumu darījuma principam. Tomēr, analizējot katru gadījumu atsevišķi, reizēm nākas konstatēt, ka NM nav veicis visus nepieciešamos preventīvos pasākumus, lai mazinātu TC risku. Viens no pasākumiem ir izvērtēt nepieciešamību veikt salīdzināmības korekcijas.
Praksē bieži rodas jautājums, vai transfertcenu korekcijas ietekmē PVN. Šo jautājumu neregulē PVN direktīva, PVN likums, saistītie MK noteikumi un VID vadlīnijas. Par šo jautājumu savos spriedumos nav izteikusies arī Eiropas Savienības Tiesa (EST). Šajā rakstā – par Eiropas Komisijas PVN komitejas pausto viedokli.
Iepriekšējā rakstā par VID izdoto metodisko materiālu aplūkojām pirmos divus no pieciem būtiskajiem faktoriem, ko VID izceļ kā īpašas uzmanības vērtus, nosakot transfertcenas (TC) pandēmijas skartajiem periodiem. Šajā rakstā apskatīsim pārējos trīs ne mazāk būtiskos faktorus.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).