Gan publiskajā telpā, gan uzņēmumu iekšējās sanāksmēs arvien biežāk tiek pieminēti tādi termini kā ilgtspēja, Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīva (“CSRD”), Eiropas ilgtspējas ziņošanas standarti (“ESRS”). Apzinīgākie uzņēmumi ne vien labi orientējas ilgtspējas jautājumos, bet ir izveidojuši tādu uzņēmuma struktūru, kas palīdzēs efektīvāk nodrošināt ziņošanu par sniegumu ilgtspējas jomās. Citi uzņēmumi vēl meklē ilgtspējas ekspertu, kas palīdzēs tikt galā ar pienākumiem šajā jomā. Bet vai ilgtspējas eksperta pieņemšana darbā var atrisināt visas problēmas? Un kāda īsti ir valdes loma un atbildība par sniegumu ilgtspējas jomās? Par to detalizētāk – šajā rakstā.
Ne CSRD, ne ESRS neparedz vienu vienīgu ideālo uzņēmuma pārvaldības modeli, kas ilgtspējas ziņošanu padarītu efektīvāku vai pat pareizāku. Šo dokumentu mērķis ir sniegt vadlīnijas uzņēmumiem, lai palīdzētu orientēties dažādās ilgtspējas ziņošanas jomās. Praksē uzņēmumi izvēlas ieviest atšķirīgus pārvaldības modeļus atkarībā no sava lieluma, kā arī brieduma pakāpes ilgtspējas jautājumos.
Īstenojot Eiropas Savienības (ES) zaļā kursa apņemšanos, ilgtspējas jomā šobrīd intensīvi tiek pieņemti dažādi ES normatīvie akti, kuros jāspēj orientēties jebkuram uzņēmumam, lai izpildītu prasības, kas jau ir piemērojamas vai kļūs obligāti piemērojamas tuvākajā nākotnē. Ņemot vērā šīs jomas straujo attīstības tempu, uzņēmumi lielākoties sastopas ar diviem izaicinājumiem:
Šobrīd uzņēmumi izmēģina dažādus pārvaldības modeļus:
Kopumā mūsu pieredze liecina, ka ilgtspējas jautājumu pārvaldība var noritēt efektīvāk, ja valde aktīvi iesaistās ilgtspējas jautājumu risināšanā, ne vien pieņemot lēmumus šajā jomā, bet arī pašiem valdes locekļiem kļūstot zinošiem ilgtspējas jautājumos, kas ļauj lēmumus pieņemt ātrāk un pārdomātāk. Protams, no valdes netiek prasīts dublēt tādas pašas zināšanas un pienākumus, kas attiecināmi uz ilgtspējas struktūrvienībām vai ekspertiem, tomēr lielāka valdes iesaiste var palīdzēt jautājumus risināt efektīvāk. Kā ilustratīvu piemēru lomu sadalījumam starp valdi un struktūrvienību/ekspertiem var apsvērt šādu modeli:
Uzdevums |
Valde |
Ilgtspējas struktūrvienība |
Būtisku ilgtspējas risku identificēšana |
|
✓ |
Izglītošana par uzņēmumam piemītošajiem riskiem, tostarp ilgtspējas riskiem |
✓ |
|
Ilgtspējas risku prioritizēšana |
|
✓ |
Ilgtspējas risku integrēšana valdes procesos |
✓ |
|
Ilgtspējas riskus mazinošu pasākumu īstenošanas uzraudzība |
✓ |
|
Dažādu lēmumu pieņemšana ilgtspējas jomā |
✓ |
✓ |
Ziņošana par ilgtspējas jautājumiem |
✓ |
✓ |
Terminam “valdes atbildība” ir divējāda nozīme. Var runāt par to, cik lielā mērā uzņēmuma valdes locekļi ir atbildīgi par ilgtspējas pienākumu ievērošanu uzņēmuma darbībā un ilgtspējas ziņojumu savlaicīgu iesniegšanu. Vienlaikus var runāt par to, vai valdes locekļiem var piemērot juridisku atbildību (sodu) par ilgtspējas pienākumu nepildīšanu.
Analizējot, cik lielā mērā valde ir atbildīga par ilgtspējas pienākumu ievērošanu uzņēmuma darbībā, jāņem vērā uzņēmuma uzstādījumi un mērķi šajā jomā. Ja valdes loceklim ir nosprausti ilgtspējas jomā sasniedzamie mērķi, tad valde būs atbildīga pret uzņēmuma īpašniekiem vai padomes locekļiem par šo mērķu sasniegšanu. Turpretī, ja valdes loceklim konkrēti sasniedzamie mērķi nav paredzēti, tad valdes atbildība faktiski ir ievērot uzņēmumam saistošo ilgtspējas normatīvo aktu prasības. Arī šajā gadījumā veids, kā uzņēmums ievēros šīs prasības, ir atstāts valdes ziņā, ievērojot to, ka jebkuram valdes loceklim jārīkojas kā rūpīgam saimniekam saskaņā ar Komerclikuma prasībām.
Ja skatāmies uz valdes atbildību kā sodu, jānorāda, ka, piemēram, CSRD neparedz tiešu sodu uzņēmumam vai valdes locekļiem. Tas tiek atstāts dalībvalstu kompetencē, un dažas dalībvalstis plāno ieviest pat kriminālatbildību par ilgtspējas ziņojumu iesniegšanas pienākumu pārkāpumiem. Tomēr ilgtspējas jomā būs arī tādi normatīvie akti, kas paredzēs tiešu sodu vai noteiks skaidras vadlīnijas, kāds sods dalībvalstīm jānosaka savos normatīvajos aktos par konkrētiem pārkāpumiem ilgtspējas jomā.
Katrā ziņā ES normatīvajos aktos noteiktie pienākumi ilgtspējas jomā (piemēram, ilgtspējas ziņošanas pienākums) noteikti var motivēt uzņēmumu un tā valdi rīkoties aktīvāk. Piemēram, pienākums ziņot par uzņēmuma plāniem, lai nodrošinātu, ka tā komercdarbība pēc iespējas mazina ietekmi uz vidi, ir priekšnoteikums šo plānu izstrādāšanai, par ko ir atbildīga valde.
Jāņem vērā, ka uzņēmumu rīcību ilgtspējas jomā ietekmēs ne tikai atbilstība CSRD prasībām. Faktiski arī citas ilgtspējas prasības tiešā vai netiešā veidā ietekmēs uzņēmumu plānus un rīcību. Šādas informācijas obligāta izpaušana, protams, ir labs dzinulis pārejai uz ilgtspējīgāku darbību, taču ne visiem uzņēmumiem ilgtspējas pārskatu iesniegšana būs obligāta. Vienlaikus citas ietekmes puses, piemēram, sabiedrība, nevalstiskās organizācijas, riska ieguldījumu fondi, varētu izmantot jebkuru publiski pieejamo informāciju par konkrētiem uzņēmumiem, lai salīdzinātu dažādus uzņēmumus un publiski runātu par nepietiekamo ātrumu, ar ko tie pāriet uz ilgtspējīgāku komercdarbību.
ES lēmumi par ilgtspēju noteikti rada nopietnus izaicinājumus uzņēmumiem un to valdēm. Tomēr ir vērts mēģināt uzlabot savus plānus ilgtspējas jomā, padarot biznesa stratēģijas noturīgākas un piemērotākas nākotnei.
Lai detalizētāk iepazītos ar dažādiem ilgtspējas aspektiem, aicinām iegādāties mūsu ekspertu lekciju ierakstus ESG Academy ietvaros vai vērsties pie PwC ilgtspējas ekspertiem tieši.
Aicinām pieteikties PwC Latvija ilgtspējas jaunumu saņemšanai, lai ērti sekotu līdzi aktualitātēm ilgtspējas jomā!
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuGatavojoties Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvas (CSRD) prasību ieviešanai, šajā rakstā meklēsim atbildes uz jautājumiem, kāpēc ir nepieciešama ilgtspējas pārskatu ārējā pārbaude, kādas ir sagaidāmās pārbaudes procedūras un kā tām pēc iespējas labāk sagatavoties.
Lielai daļai cilvēku augstās dzīves izmaksas ir izaicinājums, kas spiež gan sabiedrību, gan valdību rīkoties, lai iegūtu aizsardzību no mūsdienu neparedzamajiem ekonomiskajiem apstākļiem. Ikviens darbinieks ir pelnījis saņemt tādu atalgojumu, kas ļauj apmierināt savas vajadzības un dzīvot pienācīgu dzīvi, tomēr ANO atzīst, ka šobrīd pasaulē vairāk nekā trešdaļa strādājošo pelna mazāk, nekā ir nepieciešams šāda dzīves līmeņa nodrošināšanai. Arī 2023. gadā šī problēma joprojām nav atrisināta, tādēļ šis raksts apkopo dažādus izaicinājumus, kas uzņēmumiem jāpārvar, lai spētu ieviest t.s. iztikas algu (living wage).
Uzņēmumiem – Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvas subjektiem – saskaņā ar Eiropas ilgtspējas ziņošanas standartu (ESRS) prasībām jāveic dubultā būtiskuma novērtējums, lai identificētu tiem būtiskās vides, sociālās un pārvaldības jomas (ESG). Atšķirībā no līdzšinējās prakses, kur šīs jomas tika identificētas atbilstoši uzņēmuma radītajai ietekmei, jaunā metodoloģija pievieno papildu analīzes līmeni – novērtējumu par to, kādu finanšu ietekmi rada ESG jomas uz pašu uzņēmumu, raugoties no risku un iespēju perspektīvas.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).