Lai mazinātu Covid-19 pandēmijas negatīvo ietekmi, šā gada 20. martā stājās spēkā Saeimas 18. martā pieņemtie grozījumi Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā. Šajā rakstā – par izmaiņām fizisko personu gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas un nodokļu aprēķināšanas kārtībā.
Grozījumi nosaka garāku termiņu fizisko personu gada ienākumu deklarācijas par 2020. gadu iesniegšanai un vienādu iesniegšanas beigu termiņu neatkarīgi no ienākuma apmēra, proti, 2021. gadā gada ienākumu deklarāciju par iepriekšējo gadu varēs iesniegt līdz 1. jūlijam. Šis termiņš attiecas uz tiem nodokļu maksātājiem, kam deklarācijas iesniegšana ir obligāta.
Sākuma datums gan paliek nemainīgs – tie iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) maksātāji, uz kuriem neattiecas IIN likumā noteiktie deklarēšanas atvieglojumi (tātad tie, kam deklarācijas iesniegšana ir obligāta) un kuru ienākumi, kam piemēro progresīvo likmi, nepārsniedz 62 800 eiro, varēja iesniegt deklarāciju jau no 1. marta, kamēr pārējiem deklarāciju iesniegšana sākas no 1. aprīļa.
Atbilstoši mainīts ir arī IIN iemaksas termiņš vienotajā nodokļu kontā, t.i., līdz 2021. gada 23. jūlijam. Ja aprēķinātā IIN summa pārsniedz 640 eiro, tad maksātājs to var iemaksāt vienotajā nodokļu kontā trijās reizēs – līdz 2021. gada 23. jūlijam, 23. augustam un 23. septembrim.
Sīkāka informācija par deklarācijas iesniegšanas aktualitātēm šajā rakstā.
Ar grozījumiem paredzēts 2020. un 2021. gadā IIN aprēķināšanas vajadzībām atcelt izdevumu ierobežojumu 80% apmērā no saimnieciskās darbības ieņēmumiem. Tādējādi saimnieciskās darbības ienākumus minētajos gados nosaka, piemērojot saimnieciskās darbības izdevumus pilnā apmērā (turklāt zaudējumus var segt no nākamo trīs taksācijas periodu saimnieciskās darbības ienākumiem). Līdz ar to tiek novērsta IIN piemērošana mākslīgi noteiktam ienākumam laikā, kad daudzi uzņēmumi strādā ar zaudējumiem.
Ar grozījumiem ir atcelta prasība 2021. gada laikā valdes locekļiem maksāt IIN un VSAOI no minimālās algas (valdes locekļa domājamā ienākuma), ja –
Attiecībā uz VSAOI, valdes locekļiem būs iespēja izvēlēties – veikt obligātās iemaksas un uzkrāt apdrošināšanas stāžu vai neveikt obligātās iemaksas un neuzkrāt apdrošināšanas stāžu.
Ārkārtējās situācijas laikā, kurā ir spēkā aizliegums organizēt azartspēles to organizēšanas vietās (spēļu zālēs un kazino), tiek noteikts, ka azartspēļu nodokli maksā tikai par tām mēneša dienām, kurās azartspēļu organizētāji drīkstēja organizēt konkrētās azartspēles.
Pirms grozījumu ieviešanas azartspēļu organizētājam bija jāmaksā azartspēļu nodoklis arī par tām dienām, kurās bija aizliegts organizēt azartspēles to organizēšanas vietās, lai gan šajā laikā viņam nebija iespējas gūt ieņēmumus no konkrētās azartspēles organizēšanas.
Lai piemērotu šīs izmaiņas azartspēļu nodokļa aprēķināšanā 2020. gadā, azartspēļu organizētājam būs jāiesniedz VID precizēts pārskats par aprēķināto azartspēļu nodokli par 2020. gada martu, jūniju un novembri.
Papildus nodokļu piemērošanas izmaiņām Covid-19 likumā ir ieviesti vēl citi ar korporatīvo pārvaldību saistīti papildinājumi:
Piemēram, uzņēmumi, uz kuriem attiecas Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likums, arī savu 2020. gada pārskatu var iesniegt trīs mēnešus pēc likumā noteiktā iesniegšanas termiņa, kas atkarībā no uzņēmuma kritērijiem var būt līdz 2021. gada 31. jūlijam vai 31. oktobrim. Šis ir arī galējais termiņš, lai iesniegtu labotu UIN deklarāciju par 2020. gada decembri bez nokavējuma naudas aprēķina.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuJau gadu mācāmies sadzīvot ar Covid-19 pandēmiju, kura mūsu ikdienu pārvērtusi līdz nepazīšanai. Lai gan biežāk domājam par ierobežojumiem un izplatības statistiku, būtu lietderīgi saprast, vai uzņēmumi pašlaik nav pakļauti paaugstinātam noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas un terorisma un proliferācijas finansēšanas ("NILL/TPF") riskam un vai NILL/TPF novēršanas likuma subjektu izveidotās iekšējās kontroles sistēmas joprojām ir tikpat efektīvas kā līdz pandēmijai.
Lai gan pandēmijas izraisītajos ekonomiskajos apstākļos dažiem nodokļu maksātājiem var rasties grūtības piemērot savu iepriekšēju vienošanos ar nodokļu administrāciju par darījuma tirgus cenas (vērtības) noteikšanu (advance pricing agreement jeb “APA”), visas spēkā esošās APA un to noteikumi ir jāievēro, ja vien nav pārkāpts kāds nozīmīgs pieņēmums. Šajā rakstā sniegts ieskats par Covid-19 ietekmi uz APA, ņemot vērā ESAO publicēto ziņojumu par Covid-19 ietekmi uz darījuma tirgus cenas (vērtības) noteikšanu.
Valstī joprojām ir izsludināta ārkārtējā situācija saistībā ar Covid-19 infekciju. Iepriekšējos MindLink rakstos aplūkojām dažus atbalsta pasākumus Covid-19 skartajiem uzņēmumiem, ko paredz Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likums. Ir pieejami arī citi atbalsta pasākumi, tostarp grants apgrozāmajiem līdzekļiem. Šajā rakstā – par pēdējiem grozījumiem atbalsta programmā granta saņemšanai.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).