Eiropas Savienības Tiesa (EST) savā nesen pasludinātajā spriedumā analizē PVN piemērošanu elektrības piegādēm elektroauto lietotājiem, izmantojot trešo personu uzlādes staciju tīklu. Pamatlietā Vācijas uzņēmums apstrīdēja Zviedrijas nodokļu administrācijas lēmumu par Zviedrijā veiktām elektrības piegādēm. Spriedumā EST uzsver skaidrību PVN piemērošanā un nostiprina PVN sistēmas pamatnormu ievērošanu. Šajā rakstā mēs apkopojam galvenos spriedumā analizētos argumentus un faktus.
Uzņēmuma Digital Charging Solutions GmbH (DCS) darbības vieta ir Vācijā, un Zviedrijā tam nav pastāvīgās iestādes PVN vajadzībām. DCS Zviedrijā nodrošina elektroauto lietotājiem piekļuvi uzlādes staciju tīklam. DCS ir noslēdzis līgumus ar neatkarīgiem uzņēmumiem, kas apkalpo uzlādes stacijas, lai elektroauto lietotāji varētu uzlādēt savus transportlīdzekļus. Autentifikācijas vajadzībām DCS nodrošina elektroauto lietotājus ar karti un lietotni. Izmantojot karti vai lietotni, katra uzlādes reize tiek reģistrēta pie tīkla operatora, kurš par šīm uzlādes reizēm izraksta rēķinu DCS. Rēķins tiek izrakstīts katra kalendāra mēneša beigās un apmaksājams 30 dienu laikā.
Balstoties uz tīkla operatoru izrakstītajiem rēķiniem, DCS katru mēnesi izraksta rēķinus kartes vai lietotnes lietotājiem gan par piegādātās elektrības daudzumu, gan par piekļuvi uzlādes staciju tīklam un palīgpakalpojumiem. Elektrības cena mainās atkarībā no patēriņa, bet par piekļuvi tīklam vienmēr jāmaksā fiksēta abonēšanas maksa, pat ja konkrētā periodā nav veikta elektroauto uzlāde.
EST prejudiciālais nolēmums tika lūgts šādos jautājumos:
EST atsaucas uz saviem iepriekšējiem spriedumiem, kuros apstiprināts, ka elektrības piegāde, lai uzlādētu elektroauto publiskā tīklā iekļautā uzlādes stacijā, ir preču piegādes darījums. Preču piegāde nozīmē, ka tiek nodotas tiesības rīkoties ar materiālu lietu kā īpašniekam. Šajā jēdzienā ietilpst jebkāda fiziskas mantas pāreja no vienas personas otrai personai, kas saņēmējam ļauj šo mantu izmantot tā, it kā viņš būtu tās īpašnieks.
Galvenais jautājums ir, vai preču piegādi var konstatēt visos starpniecības posmos, ņemot vērā EST iepriekšējos spriedumus, proti, 2003. gada 6. februāra spriedumu Auto Lease Holland lietā (C-185/01) un 2019. gada 15. maija spriedumu Vega International Car Transport and Logistic lietā (C-235/18), kur EST noteica, ka degvielas karšu piegādātājs vai līzinga pakalpojumu sniedzējs, kurš izsniedz degvielas kartes nomniekam, ir tikai maksājumu pakalpojumu sniedzējs un ka nevar uzskatīt, ka viņš piegādājis degvielu.
Tādējādi būtiski ir atbildēt uz jautājumu, vai elektrības piegādi var interpretēt šādi: tīkla operators vispirms piegādā elektrību DCS, tad DCS piegādā to tiešajam lietotājam (elektroauto īpašniekam), jo tieši lietotājs izvēlas uzlādes apjomu, laiku, vietu un elektrības izmantošanas veidu.
Pastāvēja bažas, ka DCS varētu būt uzskatāms par elektrības tiešā lietotāja finansētāju, nevis preču piegādātāju.
EST atzina, ka šajā scenārijā visos darījumu ķēdes posmos tiek piegādātas preces, un to pamatoja ar šādiem faktiem:
EST arī sniedza norādījumus par to, kā izvērtēt, vai elektrības piegāde un DCS sniegtie pakalpojumi (piekļuve uzlādes staciju tīklam un palīgpakalpojumi) veido vienu saliktu darījumu, kur elektrības piegāde ir raksturīgs un dominējošs elements, vai arī šeit ir divi atsevišķi darījumi, proti, elektrības piegāde un piekļuves nodrošināšana uzlādes staciju tīklam.
EST atzīst, ka katrs darījums parasti ir uzskatāms par atsevišķu un neatkarīgu. Taču darījumu, kas no saimnieciskā viedokļa veido vienotu pakalpojumu, nedrīkst mākslīgi sadalīt. Darījums ir uzskatāms par vienotu, ja vairāki elementi vai darbības, ko PVN maksātājs nodrošina klientam, ir tik cieši saistītas, ka tās objektīvi veido vienotu nedalāmu saimniecisku darījumu, kur šo elementu nošķiršana būtu mākslīga. Būtiski atcerēties, ka palīgpakalpojumiem PVN tiek vienmēr piemērots tieši tāpat kā galvenajam darījumam.
Jāatzīmē, ka DCS izraksta mēneša rēķinu tiešajam lietotājam, atsevišķi norādot maksu par elektroauto uzlādi (elektrību) un fiksētu maksu par piekļuvi uzlādes staciju tīklam. Piekļuves maksa jāmaksā neatkarīgi no tā, vai lietotājs konkrētajā mēnesī vispār ir veicis elektroauto uzlādi. EST ieskatā, ja šos pakalpojumus uzskatītu par neatdalāmiem no elektrības piegādes, tiktu ignorēta saimnieciskā realitāte. Ja tiek sniegts tikai tiesas apsvērtais pakalpojums, tas uzskatāms par elektrības pārdošanu. Situāciju papildus sarežģī tas, ka maksa par DCS pakalpojumu izmantošanu var tikt aprēķināta dažādās valstīs. Turklāt pakalpojuma maksa nemainās atkarībā no lietotājam piegādātās elektrības apjoma vai uzlādes reižu skaita. Tas nozīmē, ka EST piekrīt DCS praksei uzskatīt piekļuves nodrošināšanas pakalpojumu un elektrības piegādi par atsevišķiem darījumiem.
Uzņēmumiem vajadzētu pārskatīt savu pašreizējo PVN piemērošanas praksi, ņemot vērā EST spriedumu, lai nodrošinātu atbilstību, precizētu savu PVN stratēģiju un samazinātu iespējamās saistības citās valstīs. Šo procesu varētu maksimāli racionalizēt, izmaiņu interpretēšanai un ieviešanai piesaistot nodokļu konsultantus.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumu2023. gada 21. decembrī Eiropas Savienības Tiesa (EST) pieņēma spriedumu lietā C-288/22 par to, vai akciju sabiedrības valdes locekļi ir PVN maksātāji. Šis spriedums ir svarīgs, jo skaidro, kādi kritēriji jāizpilda, lai uzskatītu, ka persona veic saimniecisku darbību, kas ir PVN maksāšanas pamats, un kādi faktori jāņem vērā, lai noteiktu, vai persona ir patstāvīga PVN maksātāja.
Šā gada 13. jūnijā Satversmes tiesa (ST) pieņēma spriedumu lietā Nr. 2023-33-01 par likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (IIN) normu atbilstību Satversmes 105. pantam, kas garantē tiesības uz īpašumu. Spriedums tika pieņemts pēc Administratīvās apgabaltiesas un Rīgas pilsētas tiesas pieteikumiem, kuros apstrīdētas IIN likuma normas, kas uzliek pienākumu maksāt IIN no izložu un azartspēļu laimestiem neatkarīgi no spēlētāja iemaksām dalībai spēlē.
Šā gada 8. maijā ES Padome publicēja aktualizētu PVN direktīvas grozījumu projektu “PVN digitālajā laikmetā”. Plānots, ka grozījumi tiks pieņemti dalībvalstu ekonomikas un finanšu ministru ECOFIN sanāksmē, kas notiks šā gada 21. jūnijā. Šobrīd izskatās, ka sākotnējie projekta termiņi tiks atlikti un dalībvalstīm daļa grozījumu būs jāievieš nacionālajos likumos līdz 2027. gada 1. jūlijam, daļa – līdz 2028. gada 1. jūlijam, un daļa – līdz 2030. gada 1. jūlijam. Šajā rakstā – par būtiskajām izmaiņām un termiņiem.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).