Iepriekšējā nedēļā publicētā raksta nobeigums.
Valdes loceklis var saņemt valdes locekļa atalgojumu no uzņēmuma – nerezidenta.
Atbilstoši starptautiskajam regulējumam, piemērojot nodokļu konvencijas 16. pantu, kurš nosaka, ka tās personas ienākumi, kas ir valdes vai citas līdzīgas vadības institūcijas loceklis, jāapliek ar nodokli valstī, kurā uzņēmums reģistrēts, IIN jāmaksā uzņēmuma rezidences valstī.
VSAOI maksāšanas pienākums gan var mainīties – tas var būt arī tajā valstī, kur persona veic darbu.
Tātad, ja citas valsts uzņēmuma valdes loceklis pilda valdes locekļa pienākumus Latvijā, tad saņemtā atlīdzība varētu būt atbrīvota no aplikšanas ar IIN Latvijā, ja ir spēkā nodokļu konvencija.
Savukārt Latvijas nodokļu rezidentam ir pienākums ziņot par gūtajiem ienākumiem, iesniedzot gada ienākuma nodokļa deklarāciju. Šajā gadījumā VID varētu nosūtīt ārvalsts juridiskajai personai, kuras labā fiziskā persona strādā, lūgumu paskaidrot, kāpēc uzņēmums nav reģistrējis savu PP Latvijā.
Ar Covid-19 saistīto pārvietošanās ierobežojumu laikā ESAO izdeva vadlīnijas, kurās skaidroja, ka darbiniekiem, kuri ar pandēmiju saistītu ierobežojumu dēļ strādā citā jurisdikcijā, nevis tajā, kurā atrodas viņu darba devējs, nevajadzētu būt vienīgajam faktoram, kas noteiktu PP rašanos. Šajās vadlīnijās galvenā uzmanība tika pievērsta tam, ka valdību noteiktajiem ierobežojumiem Covid-19 dēļ bija izņēmuma un pagaidu raksturs.
Lai gan šobrīd pārvietošanās ierobežojumi kopumā ir atcelti, liela daļa darbinieku turpina strādāt attālināti, tāpēc uzņēmumiem ir vēl svarīgāk izvērtēt PP rašanās risku saistībā ar šādiem darbiniekiem.
ESAO kopumā joprojām atbalsta Covid-19 ietekmē izvirzīto nostāju, ka ne vienmēr, darbiniekiem veicot darba pienākumus attālināti, tas automātiski uzņēmumam rada PP citā jurisdikcijā. Tomēr, lai PP neveidotos, jāizpilda divi kritēriji:
Attiecīgi, ja darba devējs nepieprasa darbiniekam izmantot savu mājas biroju, lai veiktu saimniecisko darbību, un darba devējs faktiski nodrošina iespēju strādāt no biroja (piemēram, citā valstī atrodas uzņēmuma birojs, bet darbinieks pats labprātīgi izvēlas strādāt no valsts, kurā atrodas viņa mājas birojs), tam nevajadzētu radīt uzņēmuma PP darbinieka mājas biroja valstī.
No praktiskā viedokļa raugoties, ja darbinieks lielāko daļu sava darba veic no mājām, kas atrodas vienā jurisdikcijā, nevis no biroja, kas viņam ir pieejams otrā jurisdikcijā, tad nevajadzētu uzskatīt, ka mājas birojs ir pieejams uzņēmuma saimnieciskās darbības veikšanai, jo uzņēmums nav izvirzījis prasību, lai mājoklis tiktu izmantots tā saimnieciskās darbības veikšanai.
Minētais var neattiekties uz uzņēmuma valdes/padomes locekļiem vai prokūristiem, kā arī tām personām, kas nodrošina pārdošanas un līgumu slēgšanas aktivitātes.
2022. gada 21. novembrī Dānijas nodokļu administrācija izdeva saistošu nodokļu nolēmumu SKM2022.557.SR, kurā daļēji tika analizēts, vai diviem Norvēģijas uzņēmumiem faktiskās vadības vieta var tikt atzīta Dānijā, un daļēji vērtēts, vai šādiem uzņēmumiem Dānijā veidojas PP.
Faktiskie apstākļi
Uzņēmumu izpilddirektors nedēļā trīs dienas strādāja no mājām Dānijā un divas dienas – no biroja Norvēģijā, īstenojot hibrīddarba modeli. Izpilddirektors strādāja virsstundas Norvēģijā, tādēļ secināts, ka 65% no visa darbalaika izpilddirektors pavadīja Norvēģijā un tikai 35% – Dānijā. Turklāt izpilddirektoram piederēja 20% Norvēģijas uzņēmumu akciju.
Lēmums
Dānijas nodokļu administrācija norādīja, ka uzņēmumu faktiskās vadības vieta šajā gadījumā nav Dānijā, jo ikdienas vadības funkcijas tiek veiktas Norvēģijā, kur atrodas arī lielākā daļa darbinieku. Vienlaikus Dānijas nodokļu administrācija secināja, ka abiem Norvēģijas uzņēmumiem ir PP Dānijā, jo tie veic svarīgu funkciju Dānijā.
Uzņēmumiem, kuru darbinieki strādā attālināti citā valstī, rūpīgi jāapsver, vai un kā PP var ietekmēt pašreizējo darbības modeli. Viens no PP riska mazināšanas veidiem:
Šajā rakstā aplūkotā jaunākā tiesu prakse parāda, cik viegli var rasties PP citā jurisdikcijā un cik svarīgi ir jebkuram uzņēmumam rūpīgi apsvērt iespējamās sekas, lemjot par attālināta pārrobežu darba veikšanas iespējām gan darbinieku, gan vadības līmenī. Domājams, ka nodokļu administrācijas tikai tagad sāk apzināties riskus un sekas, kas visticamāk nozīmē, ka redzēsim vēl daudzus tādus spriedumus par PP rašanos.
Ja jūsu uzņēmumam ir nepieciešama palīdzība saistībā ar PP riska izvērtēšanas un novēršanas pasākumiem, aicinām sazināties ar PwC nodokļu nodaļas vecāko projektu vadītāju Irēnu Arbidāni vai vecāko konsultanti Alisi Dzintari.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuIr pagājis labs laiks, kopš mūsu ikdienu izmainīja Covid-19. Pandēmijas dēļ ieviestās izmaiņas biznesa vidē un tieši nodarbinātībā ir kļuvušas par ierastu ikdienas daļu, augot interesei par attālinātā un hibrīddarba modeli. Šāda darba organizācija ļauj darbiniekam izvēlēties arī vietu vai valsti, no kuras veikt savus darba pienākumus. Taču neierobežotās pārvietošanās iespējas var radīt nodokļu riskus uzņēmumam, kurā darbinieks strādā. Šajā rakstā aplūkosim, vai uzņēmumam noteiktos apstākļos var rasties pastāvīgās pārstāvniecības (PP) risks, vadības līmeņa darbiniekam strādājot attālināti, un kāda ir citu valstu nodokļu administrācijas nostāja, lai noteiktu riskantākās valstis.
Šā gada 14. februārī ES Padome nolēma papildināt minēto sarakstu ar četrām jurisdikcijām. Kopumā tajā šobrīd ir iekļautas 16 jurisdikcijas. Sarakstu plānots pārskatīt jau oktobrī. Spēkā esošajos MK noteikumos Nr. 819 iekļautais saraksts ar 12 jurisdikcijām balstās uz ES Padomes 2022. gada 4. oktobrī aktualizēto ES sarakstu. Lai gan šobrīd grozījumi nav ierosināti, izmaiņām jāsagatavojas laikus un jāaplēš to ietekme uz uzņēmuma darījumiem.
Lai nodrošinātu kapitāla pietiekamību vai uzņēmuma attīstību, dalībnieki var veikt pamatkapitāla palielināšanu, bet pēc laika arī samazināšanu. Šajā rakstā – par UIN piemērošanas aspektiem, kas jāņem vērā saistībā ar izmaiņām pamatkapitālā.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).