C-18/23 (F S.A. pret Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej)
Šajā Eiropas Savienības Tiesas (EST) nolēmumā tika aplūkots svarīgs jautājums par kapitāla brīvu apriti Eiropas Savienībā. Šī lieta attiecās uz Polijas tiesību aktiem, kuros atbrīvojums no uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) tika piemērots tikai uz ārēji, bet ne iekšēji pārvaldītiem kolektīvo ieguldījumu uzņēmumiem (PVKIU) no citām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm. Nodokļa atbrīvojums tika liegts PVKIU, kas tika pārvaldīti iekšēji. Šis ierobežojums tika apstrīdēts kā nesaderīgs ar ES tiesību aktiem, it īpaši ar kapitāla brīvu apriti.
Iesniedzējtiesa (Glivices Reģionālā administratīvā tiesa Polijā) uzdeva EST šādu prejudiciālo jautājumu:
“Vai [Direktīvas 2009/65] noteikumi un it īpaši tās 29. panta 1. punkts, lasot tos kopā ar [LESD] 18., 49. un 63. pantu, ir jāinterpretē [tādējādi], ka tiem ir pretrunā tas, ka valsts tiesību aktos ir paredzētas tādas formālas prasības kā pamatlietā, lai kolektīvo ieguldījumu uzņēmumi, kuru juridiskā adrese ir citā Eiropas Savienības dalībvalstī, nevis Polijas Republikā, varētu izmantot atbrīvojumus no uzņēmumu ienākuma nodokļa, vai citā Eiropas Ekonomikas zonas valstī, proti, no prasības, ka tos ārēji pārvaldnieki, kurām savas darbības veikšanai ir tās valsts kompetento finanšu tirgus uzraudzības iestāžu atļauja, kurā ir šo uzņēmumu juridiskā adrese?”
EST izmantojo turpmāk minētos argumentus sava nolēmuma pamatošanai:
EST nolēma, ka Polijas tiesību akti, kuri attiecina UIN atbrīvojumu tikai uz ārēji pārvaldītiem PVKIU no citām ES valstīm, nav saderīgi ar LESD 63. panta 1. punktu, kas garantē kapitāla brīvu apriti. EST konstatēja, ka, lai gan dalībvalstīm ir tiesības noteikt PVKIU pārvaldības formas savā teritorijā, Polijas tiesību aktos noteiktais ārējās pārvaldības nosacījums, lai gan tā mērķis ir aizsargāt ieguldītājus, pārsniedz nepieciešamos mērus, un ir nesamērīgs kapitāla brīvas aprites ierobežojums. EST secināja, ka dalībvalstis nedrīkst diskriminēt citu ES valstu PVKIU, pamatojoties tikai uz to pārvaldības veidu, jo īpaši, ja šos KIU jau uzrauga to reģistrācijas Dalībvalsts finanšu tirgus uzraudzības iestādes.
Šis spriedums, visticamāk, ietekmēs citas dalībvalstis, kuras noteikušas līdzīgus ierobežojumus attiecībā uz UIN atbrīvojumiem iekšēji pārvaldītiem PVKIU.
EST nolēmumā uzsvērts, ka ir svarīgi nodrošināt vienlīdzīgus konkurences apstākļus visiem PVKIU ES teritorijā neatkarīgi no to pārvaldības veida.
Šajā lietā ir uzsvērts, ka dalībvalstīm ir jāpamato visi kapitāla brīvas aprites ierobežojumi ar skaidriem un pārliecinošiem sabiedrības interešu iemesliem.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuUzņēmumi, kuri ilgstoši darbojas ar zaudējumiem, joprojām ir nodokļu administrāciju, tostarp Latvijas Valsts ieņēmumu dienesta, uzraudzības un kontroles redzeslokā, jo īpaši, ja minētie uzņēmumi ietilpst daudznacionālu uzņēmumu grupā un veic kontrolētus darījumus.
Šajā rakstā aplūkotas vairākas tiesvedības Eiropas valstīs, kas parāda sarežģītības līmeni un grūtības, ar kurām uzņēmumi un nodokļu administrācijas saskaras, pārbaudot uzņēmumu, kuru darbības rezultāts ir zaudējumi, transfertcenas.
Plānojot iegādāties uzņēmuma akcijas vai kapitāla daļas ir svarīgi ne tikai identificēt juridiskos, finanšu un nodokļu riskus, bet arī apzināt ar konkurences tiesībām saistītos pienākumus, kuri var rasties, īstenojot plānoto darījumu.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).