Starptautiskais bizness šobrīd piedzīvo vērienīgu pārveidi. Līdz ar rūpēm par apkārtējās vides saglabāšanu starptautiskās uzņēmumu grupas radikāli maina savu stratēģiju un priekšplānā izvirza ilgtspējīgas attīstības mērķus, apņemoties gan ievērojami mazināt oglekļa pēdu, gan attīstīt sociāli atbildīgu uzņēmējdarbību atbilstoši labākajai pārvaldības praksei. Vides, sociālo un pārvaldības (ESG) kritēriju iekļaušana biznesa attīstības stratēģijā kļūst par pārrobežu uzņēmumu konkurences priekšrocību. Īstenojot bezprecedenta pāreju uz zaļo kursu, starptautiskās uzņēmumu grupas iegulda nozīmīgus resursus un tām ievērojami palielinās izmaksu bāze. Šajā rakstā – par to, kam grupas ietvaros būtu jāsedz ar ESG stratēģijas un saistīto pasākumu plānošanu, ieviešanu un īstenošanu saistītās izmaksas, vērtējot tās no transfertcenu perspektīvas.
ESG pasākumu plānošanas, ieviešanas un īstenošanas rezultātā grupas ietvaros izmaksas var radīt dažādi pasākumi, piemēram:
Tā kā šīs izmaksas parasti ir diezgan būtiskas, rodas jautājums, kā tās sadalīt starp grupas uzņēmumiem. Pārrobežu biznesam nostājoties uz stratēģisku pārmaiņu ceļa, korekta izmaksu uzņemšanās un attiecināšana ir viens no biežākajiem klupšanas akmeņiem, jo ne vienmēr ir uzreiz skaidrs, kam tās būtu jāsedz.
Ar ESG pasākumiem saistīto izmaksu uzņemšanās un attiecināšanas principi nav definēti vietējā regulējumā un nav arī īpaši aprakstīti ESAO publicētajā dokumentā “Transfertcenu noteikšanas vadlīnijas daudznacionāliem uzņēmumiem un nodokļu administrācijām” (2022. gada redakcijā), uz kuru nodokļu maksātājs varētu atsaukties, vērtējot ESG izmaksu uzņemšanos. Izmaksas, kas saistītas ar konkrēta grupas uzņēmuma ilgtspējas darbībām, bieži vien sedz pats uzņēmums, turpretī grupas centralizētās izmaksas tiek vienlīdzīgi sadalītas starp visiem uzņēmumiem, jo sākotnēji rodas iespaids, ka globāla ESG principu ieviešana zināmā mērā ietekmē ikvienu uzņēmumu neatkarīgi no iesaistes pakāpes.
Tomēr šāds vērtējums nav atbilstošs dažu svarīgu iemeslu dēļ. Lai gan ESAO vadlīnijas nesniedz atbildes tieši par ESG izmaksu uzņemšanos, vērtējot šīs izmaksas, jāvadās pēc vispārīgā tirgus cenas principa, no kura izriet divi svarīgi aspekti:
Kā informējām iepriekš, gūto labumu visvienkāršāk var konstatēt, vērtējot, vai neatkarīgs uzņēmums līdzīgos apstākļos būtu bijis gatavs saņemt līdzīgu pakalpojumu ar attiecīgām ESG aktivitātēm un segt saistītās izmaksas. Ja labumu nav iespējams konstatēt, tad saistītās izmaksas nevar attiecināt uz grupas uzņēmumu.
Tādējādi grupas ietvaros ir lietderīgi identificēt meitas uzņēmumus, kuri virza un attīsta biznesu, un zemas pievienotās vērtības un atbalsta pakalpojumu sniedzējus (piemēram, grāmatvedības, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju, juridiskā atbalsta, mārketinga un personāla vadības uzņēmumus), kurus biznesa stratēģiskās pārmaiņas tiešā veidā neietekmē vai kuri nespēj šādas izmaksas kontrolēt un kuriem nav finanšu kapacitātes tās segt, tādēļ varētu nebūt racionāla pamata ar ESG pasākumu ieviešanu saistītās izmaksas attiecināt arī uz tāda profila meitas uzņēmumiem.
Nākamajā rakstā aplūkosim izmaksu kontroles nozīmīgumu, minēsim vēl dažus iemeslus, kāpēc vienlīdzīga izmaksu pārdale varētu būt kļūdaina, un ieskicēsim iespējamu rīcības plānu transfertcenu risku mazināšanai.
1Šo ziņojumu sagatavošana vēl nav obligāta visās ES dalībvalstīs un attiecībā uz visu nozaru uzņēmumiem. Tomēr tajās valstīs, kur tas vēl nav obligāti, grupas informācija par ESG stratēģiju un pasākumu īstenošanu arvien biežāk tiek sagatavota brīvprātīgi kā ilgtspējas vai līdzīgu pārskatu sastāvdaļa.
2Public Country-by-Country Reporting
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuVID veidotais nodokļu maksātāju (NM) reitings pastāv jau kopš 2018. gada un sākotnēji ietvēra piecas analīzes dimensijas, no kuru novērtējuma bija atkarīgs NM individuālais vērtējums VID skatījumā. Pēc uzņēmēju priekšlikumu uzklausīšanas 2020. gada februārī tautā sauktais VID “spidometrs” tika papildināts ar vēl divām analīzes dimensijām, kas klāt nesa piecus jaunus uzņēmumu darbības novērtējuma rādītājus. Pēc šo papildinājumu veikšanas NM reitings tika pilnveidots un šādā redakcijā darbojas arī šobrīd. Šajā rakstā – par reitinga mērķiem, NM grupām, analīzes galvenajām dimensijām un novērtējumiem, kā arī NM ieguvumiem no reitinga.
2021. gada 1. decembrī Eiropas Parlaments publicēja apstiprināto direktīvu par publiska starptautiskas uzņēmumu grupas pārskata sagatavošanu par katru valsti (“PCbCR direktīva”). Tā nosaka, ka starptautiskajām uzņēmumu grupām, kuru konsolidētie ieņēmumi pārsniedz 750 miljonus eiro katrā no pēdējiem diviem finanšu gadiem, jāpublisko noteikta informācija (arī par ieņēmumiem, darbinieku skaitu un samaksāto nodokļu summu) attiecībā uz to darbību katrā ES dalībvalstī un atsevišķās trešajās valstīs. Šī informācija jāpublicē grupas tīmekļa vietnē līdz 2026. gada decembrim attiecībā uz direktīvas darbības jomā esošajiem subjektiem, ja finanšu gads beidzas 2025. gada 31. decembrī.
Labuma gūšanas tests (LGT) ir viens no svarīgākajiem jautājumiem, ko VID analizēs, pārbaudot uzņēmumu grupas ietvaros saņemtus pakalpojumus un izvērtējot, vai to saņemšanas izmaksas ir saistītas ar nodokļu maksātāja saimniecisko darbību. Lai pierādītu, ka no saņemtā pakalpojuma gūts labums, svarīgi ieviest preventīvus pasākumus transfertcenu (TC) risku mazināšanai. LGT ir atkarīgs no faktiem un apstākļiem, tādēļ nav iespējams precīzi nošķirt pakalpojumus, kas uzskatāmi par pakalpojumiem ar zemu vai augstu pievienoto vērtību. Šajā rakstā – par LGT un iespējām pārliecināties, vai no grupas ietvaros sniegtā pakalpojuma ir gūts ekonomisks vai komerciāls labums.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).