2022. gada 8. decembrī Eiropas Komisija (EK) publicēja priekšlikumus grozījumiem PVN direktīvā (2006/112/EK) un Padomes Īstenošanas regulā (ES) Nr. 282/2011. Šie priekšlikumi ir izstrādāti, lai digitālajā laikmetā modernizētu ES PVN sistēmu, liktu tai darboties uzņēmumu labā un padarītu to noturīgāku pret krāpšanu. Priekšlikumu mērķis ir arī risināt platformu ekonomikas radītās problēmas PVN jomā.
Pēc EK domām 30 gadus vecie PVN noteikumi pārrobežu tirdzniecībā nav pilnībā pielāgoti digitālā laikmeta problēmām, un tie jāgroza, lai, pateicoties digitālo tehnoloģiju iespējām, samazinātu administratīvo slogu un ar to saistītās izmaksas uzņēmumiem, vienlaikus novēršot krāpšanu.
Kā norāda EK, saskaņā ar nesen publicētajiem PVN iztrūkuma rādītājiem, dalībvalstis 2020. gadā zaudēja PVN ieņēmumus 93 miljardu EUR apmērā. Piesardzības aplēses liecina, ka vienu ceturtdaļu no trūkstošajiem ieņēmumiem var tieši attiecināt uz krāpšanu PVN jomā, kas saistīta ar ES iekšējo tirdzniecību. Turklāt PVN režīms ES joprojām var būt apgrūtinošs uzņēmumiem, īpaši maziem un vidējiem, kā arī citiem uzņēmumiem, kuri darbojas vai vēlas paplašināt savu darbību pārrobežas darījumos.
Pēc EK pieņēmumiem jaunie priekšlikumi palīdzēs dalībvalstīm ik gadu iekasēt PVN ieņēmumos līdz 18 miljardiem EUR vairāk, vienlaikus palīdzot attīstīties uzņēmumiem.
Ar jauno sistēmu tiek ieviesta reāllaika digitālā ziņošana PVN jomā, pamatojoties uz e-rēķiniem, kura sniegs dalībvalstīm vērtīgu informāciju, kas tām vajadzīga, lai pastiprinātu cīņu pret krāpšanu PVN jomā, īpaši pret karuseļveida krāpšanu. Plānots, ka pāreja uz e-rēķiniem varētu samazināt krāpšanu PVN jomā par līdz pat 11 miljardiem EUR gadā un administratīvās izmaksas ES tirgotājiem nākamo desmit gadu laikā par vairāk nekā 4,1 miljardu EUR ik gadu. Jaunā sistēma nodrošinās vienotu pieeju visās dalībvalstīs, kuru būs iespējams izmantot, veidojot digitālās ziņošanas sistēmas iekšzemes darījumiem.
EK savā priekšlikumā ir paziņojusi par divu posmu pieeju PVN ziņošanas pienākumu modernizēšanai attiecībā uz e-rēķiniem:
Papildus no 2028. gada 1. janvāra ir paredzēts pašreizējos kopsavilkuma paziņojumus (PVN2 pielikums “Pārskats par preču piegādēm un sniegtajiem pakalpojumiem Eiropas Savienības teritorijā”) aizstāt ar reāllaika digitālo ziņošanu par katru darījumu, nevis kopsavilkumu par klientu. Dati būs jāziņo divu darbdienu laikā pēc rēķina izrakstīšanas (vai, kad bija pienākums izrakstīt rēķinu).
Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem platformu ekonomikas dalībnieki šajās nozarēs būs atbildīgi par PVN iekasēšanu un pārskaitīšanu nodokļu iestādēm tajos gadījumos, kad pakalpojumu sniedzēji bija atbrīvoti no PVN maksāšanas (piemēram, mazie uzņēmumi vai individuāli pakalpojumu sniedzēji). Tas nodrošinās vienotu pieeju visās dalībvalstīs izmitināšanas un pārvadājumu pakalpojumu sniedzējiem, neuzliekot tiem pārāk lielu administratīvo slogu, ko prasa PVN noteikumi dažādās dalībvalstīs, kurās tie veic uzņēmējdarbību.
Pamatojoties uz jau esošo “PVN vienas pieturas aģentūras” (OSS) modeli (PVN deklarēšana, izmantojot OSS PVN deklarāciju), e-komercijas uzņēmumi, kuri pārdod preces patērētājiem citā dalībvalstī, var reģistrēties PVN vajadzībām tikai vienā dalībvalstī un pildīt tur savas PVN saistības. Tomēr pašreizējais PVN regulējums neatbrīvo e-komercijas uzņēmumus no reģistrācijas PVN vajadzībām vēl kādā citā dalībvalstī, piemēram, pārvietojot preces uz citu dalībvalsti. Jaunie priekšlikumi to atrisinās. Pēc EK aplēses, tas desmit gadu laikā uzņēmumiem, īpaši maziem un vidējiem uzņēmumiem, ļaus ietaupīt ap 8,7 miljardus EUR reģistrēšanās un administratīvajās izmaksās.
“Importa vienas pieturas aģentūra” (IOSS īpašais režīms) tiks izveidota kā obligāta konkrētām platformām, kuras veicina pārdošanu patērētājiem ES.
Papildus, ar šiem EK priekšlikumiem ir plānots izveidot vienotu PVN reģistrāciju uzņēmumiem, kuriem tas šobrīd nebija iespējams, paplašinot “PVN vienas pieturas aģentūras” režīmu šādiem darījumiem:
Pēc EK aplēsēm šie priekšlikumi varētu stāties spēkā laikposmā no 2023. līdz 2028. gadam, taču ir nepieciešams visu dalībvalstu vienprātīgs atbalsts. Tiklīdz tas tiks saņemts un būs izstrādāti PVN direktīvas (2006/112/EK) un Padomes Īstenošanas regulas (ES) Nr. 282/2011 grozījumi, informēsim par to MindLink abonentus.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuPriekšnodokļa atskaitīšana – it īpaši par kapitālprecēm – notiek, balstoties uz to plānoto izmantošanu ar PVN apliekamiem darījumiem. Nereti ieceres nerealizējas un aktuāls kļūst jautājums, vai nodokļa maksātājam rodas pienākums atmaksāt valsts budžetā iepriekš atskaitīto PVN. Tieši šo jautājumu risina Eiropas Savienības Tiesas (EST) 2022. gada 6. oktobra spriedums lietā C-293/21. Šoreiz EST vērtējusi korekcijas nepieciešamību, ja nodokļa maksātājs iegādātās preces un pakalpojumus neizmantoja apliekamo darījumu nodrošināšanai, jo tā īpašnieks nolēma likvidēt sabiedrību. Šajā rakstā – sīkāk par EST atziņām un to piemērošanu praksē.
Salīdzinot ar nomu, nomaksas pirkuma gadījumā būtiski atšķiras ne tikai dažādi ekonomiskie riski, bet arī PVN piemērošana. Proti, lai gan pircējam ir tiesības maksāt pirkuma cenu pa daļām, preču piegādātājam ir pienākums aprēķināt un iemaksāt valsts budžetā PVN no visas darījuma summas. Šāda PVN piemērošanas kārtība nav jauna, taču praksē saskaramies ar situācijām, kurās nodokļa maksātājs šo būtisko atšķirību nav ievērojis vai rodas grūtības noteikt, kāds darījums faktiski tiek veikts. Šajā rakstā – par būtiskām darījumu atšķirībām PVN vajadzībām.
Turpinot iepriekšējās nedēļās uzsākto tēmu par ieguldījumiem un PVN, šajā rakstā aplūkojam retāk sastopamu komercdarbības tiesisko formu – komandītsabiedrības un pilnsabiedrības, kas uz sabiedrības līguma pamata veic ieguldījumu darbā.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).