Kā zināms, jau pašlaik uzņēmumiem, kuri veic darījumus ar valsts iestādēm (B2G), ir jāizraksta strukturēts e-rēķins. No 2026. gada 1. janvāra šī prasība būs obligāta arī uzņēmumu savstarpējos darījumos (B2B). Obligātās iekšzemes e-rēķinu aprites nodrošināšanai ir paredzēts risinājums decentralizētai e-rēķinu apritei, izmantojot trīs elektroniskos nosūtīšanas veidus – kanālus:
Var pieņemt, ka e-adrese būs viena no populārākiem e-rēķinu nosūtīšanas kanāliem izmaksu neesamības un drošības apsvērumu dēļ. Šobrīd autorizēties portālā latvija.lv, pieslēgt un pārvaldīt e-adresi var ar Latvijas nacionālās/uzturēšanās atļaujas ID kartes palīdzību, e-parakstu vai Smart-ID. Vienlaikus uzņēmumi, kur valdē ir ārzemnieki, var saskarties ar problēmām autorizēties minētajā portālā, jo tiem Latvijā nav minēto rīku. Ko darīt?
Pirmkārt, dažiem Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņiem ir dota iespēja autorizēties portālā latvija.lv arī ar savas valsts nacionālās ID kartes palīdzību. Līdz ar to valdes loceklim - Lietuvas, Igaunijas, Beļģijas, Portugāles, Itālijas, Spānijas, Čehijas, Luksemburgas, Slovākijas, Horvātijas, Luksemburgas, Polijas, Maltas, Slovēnijas, Austrijas, Lihtenšteinas, Bulgārijas, Kipras, Grieķijas, Ungārijas, Rumānijas vai Dānijas pilsonis var izmantot savu nacionālo ID karti, lai piekļūtu latvija.lv portālam, izveidot e-adresi un turpmāk nodrošinātu e-rēķinu apriti.
Otrkārt, valdes loceklim, kuram nav jābūt uzturēšanās atļaujai Latvijā, ir iespēja pieteikties ārzemnieka eID.
Ārzemnieka eID ir personu apliecinošs dokuments, kas ļauj personai saņemt pakalpojumus gan digitālajā vidē, gan klātienē, piemēram, apmeklējot notārus vai valsts iestādes. Tas nav obligāts dokuments un neapliecina tiesības uzturēties Latvijā. Tās derīguma termiņš ir 5 gadi. Vispārējā gadījumā ārzemnieka eID pienākas:
Saistībā ar e-rēķinu procesa ieviešanu, galvenā eID priekšrocība ir tajā iekļautais eParaksts, kas ļauj autorizēties portālā latvija.lv un nodrošināt e-rēķinu apriti.
Dokumenta iegūšanas process ir ļoti vienkāršs, ja persona atrodas Latvijā. Tādā gadījumā būs nepieciešams aizpildīt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) izstrādāto anketu, kura personīgi jāiesniedz jebkurā PMLP nodaļā. eID karte, pēc anketas un personu apliecinošu dokumenta pārbaudes, fotografēšanās un biometrisko datu nodošanas būs gatava saņemšanai 2 darbadienu laikā.
Ja personai ir izsniegts Eiropas Savienības sertificēta pakalpojuma sniedzēja drošs elektroniskais paraksts, kas satur iesniedzēja identitātes datus un laika zīmogu, tad anketas aizpildīšanu un nosūtīšanu uz PMLP mājaslapā norādīto e-pastu var veikt attālināti, bet fotografēšanai un biometrisko datu nodošanai, kā arī pašas eID kartes saņemšanai tomēr ir nepieciešama personas klātbūtne Latvijā.
Ja persona atrodas ASV, Austrālijā, Gruzijā, Īrijā, Japānā, Kanādā, Moldovā, Somijā, Ukrainā, Spānijā, Zviedrijā, Norvēģijā, papildus ir iespēja vērsties ar lūgumu iekļaut ziņas par viņu Fizisko personu reģistrā un noformēt ārzemnieka eID Latvijas vēstniecībās minētajās valstīs. Kopumā šis process var aizņemt līdz 3 mēnešiem.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuValsts atbalsts un konkurences neitralitāte ir divi publiskajām personām nozīmīgi institūti, kurus ievērojot, nodrošina publisko personu darbības tirgū taisnīgumu un efektivitāti. Šie principi ir būtiski, lai novērstu tirgus izkropļojumus un veicinātu godīgu konkurenci starp publiskā un privātā sektora uzņēmumiem. Lai arī pēdējā laikā šie jēdzieni ir piesaistījuši plašāku uzmanību, to savstarpējā mijiedarbība vēl nav pietiekami izpētīta. Šajā rakstā aplūkots, kā tie ietekmē un papildina viens otru.
Baltijas valstīs transfertcenu (TC) dokumentācijas formāts un tajā norādāmās informācijas apjoms ir lielā mērā vienveidīgs un atbilst Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) pārskatītajam TC dokumentācijas standartam. Tomēr būtiski atšķiras Latvijas un tās Baltijas kaimiņvalstu noteiktās robežvērtības, kuras pārsniedzot, uzņēmumu ienākuma nodokļa maksātājam (NM) rodas pienākums sagatavot un ik gadu vai pēc pieprasījuma iesniegt nodokļu administrācijai TC dokumentāciju. Turklāt ir noteikti atšķirīgi TC dokumentācijas sagatavošanas termiņi un paredzētā atbildība par obligāto pienākumu nepildīšanu. Atšķiras arī pieeja tirgus cenas (vērtības) noteikšanā katrā no Baltijas valstīm.
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2023/2225 paredz uzlikt uzņēmējiem pienākumu ievērot godīgu attieksmi un caurspīdību kredītu reklāmās un līgumos, tādējādi veicinot patērētāju tiesību aizsardzību un vienotā tirgus efektivitāti.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).