Mūsdienu pasaulē inovācijas ir kļuvušas par neatņemamu konkurētspējas un ekonomiskās izaugsmes sastāvdaļu. Uzņēmumi un indivīdi visā pasaulē tiecas radīt jaunus risinājumus, cerot, ka tirgus novērtēs un pieprasīs tos. Inovācija parasti ietver jaunu ideju, metožu vai produktu ieviešanu, kas, uzlabojot procesus, pakalpojumus vai tehnoloģijas, veicina izaugsmi un konkurētspēju. Tomēr, tiecoties pēc progresa, ir būtiski izvērtēt, vai inovācijas uzlabos visas sabiedrības dzīvi, vai inovāciju ieguvumi būt vienlīdzīgi pieejami visiem? Proti, vai inovācijas būs iekļaujošas? Šajā rakstā izpētīsim, saikni starp sociālām inovācijām un sociālo taisnīgumu jeb kā inovācijas var tikt izmantotas, lai mazinātu sociālo atstumtību, nodrošinātu pieejamus risinājumus ikvienam un veicinātu ilgtermiņa pozitīvas pārmaiņas sabiedrībā.
Eiropa un Latvija mūsdienās saskaras ar virkni nopietnu sociālo izaicinājumu, kas ietekmē daudzu cilvēku dzīves. Vēl joprojām 22% eiropiešu jeb 95.3 miljoniem Eiropas Savienības iedzīvotājiem nav pietiekamu līdzekļu, lai apmierinātu savas pamatvajadzības.1 Visaugstākais nabadzības riska līmenis ir Rumānijā, Bulgārijā, Grieķijā, Spānijā un Latvijā.2 2023. gadā Latvijā nabadzības riskam pakļauti 399 tūkstoši jeb 21,6% iedzīvotāju. Visvairāk nabadzības riskam pakļauto vidū ir bezdarbnieki, vecāka gadagājuma cilvēki (virs 65 gadiem), īpaši tie, kas dzīvo vieni; mājsaimniecības ar vienu pieaugušo un apgādībā esošiem bērniem. Nabadzības risks pieaug iedzīvotāju vidū vecumā no 18 līdz 24 gadiem, arī ģimenēm ar diviem pieaugušajiem un trīs un vairāk bērniem.3 Turklāt 40% Latvijas sabiedrības pārstāvju ir saskārušies ar diskrimināciju.4 Šie dati rosina uzdot būtiskus jautājumus. Kā inovācijas var palīdzēt samazināt nabadzības risku? Vai tiek radīti risinājumi, kas ir pieejami arī tiem cilvēkiem, kuri nevar atļauties par tiem maksāt? Un, galvenais, kā nodrošināt, ka, radot inovācijas, pirmajā vietā tiek izvirzītas cilvēku vajadzības un labklājība?
Inovāciju definē kā jaunu ideju, procesu, produktu vai pakalpojumu sistematizēšana, pieņemšana un ieviešana, ar to saprotot gan pilnīgi jaunas idejas ieviešanu, gan esošas idejas pielāgošanu jaunā veidā, gan idejas uzlabošanu un pārvēršanu jaunā procesā, produktā vai pakalpojumā. Inovācija nav tikai jauns produkts vai pakalpojums, bet gan sistemātisks process, kas vērsts uz vērtības radīšanu gan ekonomiskā, gan sociālā ziņā (pakalpojumu un tirgu atjaunošana un paplašināšana, jaunu ražošanas metožu izstrāde un jaunu vadības sistēmu ieviešana u.tml.).5
Savukārt, sociālā inovācija ir jaunu ideju, stratēģiju vai iesaistes procesu izstrāde un ieviešana, lai risinātu sociālās problēmas un radītu pozitīvu transformāciju jeb pārmaiņas. Tās ietver sadarbību starp dažādām ieinteresētajām pusēm, tostarp indivīdiem, organizācijām, kopienām un valdībām, lai rastu inovatīvus risinājumus, kas uzlabo indivīdu un kopienu dzīves kvalitāti.6
Sociālās inovācijas ir ieguvušas popularitāti pēdējo divu dekāžu laikā. Atšķirībā no tradicionālām inovācijām, kas primāri orientētas uz ekonomisko peļņu, sociālā inovācija ir vērsta uz sociālo ietekmi un ilgtspēju. Tās mērķis ir radīt risinājumus, kas ir pieejami, efektīvi un ilgtspējīgi, un kas ņem vērā dažādu sabiedrības grupu vajadzības.7 Daži sociālo inovāciju piemēri pasaulē:
Pastāv arī tādi jēdzieni kā “Taupīguma inovācija” (frugal innovation) un “Iekļaujoša inovācija”. Lai arī šāds inovāciju traktējums ir salīdzinoši jauns un attiecīgi arī pētījumu apjoms par šo tēmu vēl ir diezgan ierobežots, tomēr kopsaucējs šajos jēdzienos ir “domāšanas veids” (mindset). Proti, dažādi ārkārtējie apstākļi, resursu trūkums un cilvēku specifiskās vajadzības ir veicinājušas šādu inovāciju pieeju rašanos, ar nolūku padarīt pakalpojumus un preces pieejamas arī tiem iedzīvotājiem, kuriem tie bieži ir liegti vai nepieejami.
Taupīguma inovācija ir process, kurā tiek samazinātas preču un to ražošanas izmaksas, bieži vien izņemot nevajadzīgas funkcijas, lai padarītu produktus pieejamākus. Biznesa žurnāls “The Economist” bija viens no pirmajiem, kas pamanīja šo tendenci, publicējot rakstu par taupīgajām inovācijām veselības aprūpē Indijā.12 Taupīguma inovācija uzsver inovācijas būtību – “spēt paveikt vairāk ar mazāk”. Taču taupīguma inovācijām ir ievērojami lielāks potenciāls, piedāvājot arī citas priekšrocības, ne tikai izmaksu efektivitāti. Taupīguma inovācijas veicina pozitīvas pārmaiņas, ilgtspēju, lielāku sociālo labumu un ekonomisko attīstību. Daži piemēri taupīguma inovācijām:
Iekļaujoša inovācija ir mērķtiecīgs process, kas orientēts uz sociāli un videi draudzīgu risinājumu radīšanu, ņemot vērā vietējās vajadzības un apstākļus. Tās galvenais uzdevums ir nodrošināt, ka inovācijas sniegtie ieguvumi ir pieejami arī tiem, kuriem tie parasti ir liegti, piemēram, cilvēkiem ar zemiem ienākumiem vai marģinalizētām grupām, piemēram, personas ar invaliditāti, mazākumtautības, personas ar zemu izglītības līmeni u.c. Šī pieeja veicina jaunu produktu un pakalpojumu izstrādi, kas ir īpaši paredzēti šīm grupām, tādējādi palīdzot viņiem iekļauties sabiedrībā un līdzdarboties procesos. Iekļaujošā inovācija nodrošina, ka labklājība un iespējas ir pieejamas ikvienam, ne tikai noteiktai sabiedrības daļai. Tādējādi tiek veicināta taisnīgāka un ilgtspējīgāka attīstība.15
Aplūkojot dažādos traktējumus, varam secināt ka sociālās inovācijas mērķis ir risināt sociālās problēmas un uzlabot sabiedrības labklājību, taupīgās inovācijas mērķis - radīt izmaksu ziņā efektīvus risinājumus, kas ir pieejami zemāku ienākumu patērētājiem un resursu ierobežotām vidēm, bet iekļaujošās - samazināt nevienlīdzību un nodrošināt, ka inovācijas priekšrocības sasniedz visus sabiedrības locekļus.
Strukturēti salīdzinājums par šīm trim inovāciju formām izskatās šādi:
Sociālā inovācija |
Taupīguma inovācija |
Iekļaujoša inovācija |
|
---|---|---|---|
Fokuss |
Sociālo problēmu risināšana un sabiedrības labklājības uzlabošana |
Izmaksu samazināšana un pieejamu produktu izstrāde |
Sociālo un vides mērķu sasniegšana, ņemot vērā vietējo kontekstu |
Mērķauditorija |
Iedzīvotāji, īpaši neaizsargātas grupas |
Attīstības valstis un iedzīvotāju grupas, kas pakļautas sociālai atstumtībai un nabadzībai |
Iedzīvotāju grupas, kas pakļautas sociālai atstumtībai un nabadzībai un neiekļautās kopienas |
Risinājumu piemērotība |
Jauni pakalpojumi, programmas un politikas, kas uzlabo dzīves kvalitāti |
Vienkārši, efektīvi produkti, kas nodrošina būtiskas funkcijas |
Preces un pakalpojumi, kas ir pieejami visiem sabiedrības locekļiem |
Izmaksas |
Var būt augstas, jo bieži vien nepieciešams ilgtermiņa finansējums un atbalsts |
Zemas, koncentrējoties uz izmaksu samazināšanu un efektivitāti |
Var būt vidējas, jo nepieciešams pielāgot risinājumus vietējam kontekstam |
Lai gan pastāv atšķirības starp inovāciju definējumiem, dažkārt tās var arī viena otru papildināt. Lai labāk varētu izprast, kā katra inovācijas pieeja pievēršas problēmu risināšanai, ņemot vērā izmaksas, resursus un mērķauditoriju, piedāvājam piemēru ar tilta būvniecību.
Taupīguma inovācijas ietvaros tilta būvniecība notiks, izmantojot pārstrādātus materiālus un vietējo darbaspēku. Šī pieeja koncentrēsies uz izmaksu samazināšanu un pieejamos resursu izmantošanu tā, lai nodrošinātu, ka tilts ir pieejams un funkcionāls, pat ja tas nebūs tik moderns. Sociālā inovācija būtu vērsta uz jaunu tilta būvniecības tehnoloģiju izstrādi. Šīs tehnoloģijas būtu saskaņotas ar valsts, privātā sektora un nevaldības organizāciju interesēm un izstrādātas tā, lai uzlabotu efektivitāti, drošību un ilgtspējību, padarot tiltu būvniecību pieejamāku un drošāku plašākai sabiedrībai. Savukārt, iekļaujošā inovācija koncentrētos uz to, lai tilta būvniecība un izmantošana būtu pieejama visiem sabiedrības locekļiem, īpaši tiem, kas dzīvo ar zemiem ienākumiem vai ir pakļauti sociālajai atstumtībai. Tas varētu ietvert tilta, piemēram, dizaina pielāgošanu vietējiem apstākļiem un vajadzībām, nodrošinot, ka tilts ir pieejams un noderīgs visiem.
Lai uzņēmums izstrādātu inovācijas, kas ir ne tikai alternatīvas, bet aptver plašu vajadzību loku un noderīgas ikvienam cilvēkam neatkarīgi no to sociāldemogrāfiskajiem rādītājiem, ir nepieciešami vairāki priekšnosacījumi. Minēsim trīs no tiem, kas saistīti ar dažādības un iekļaušanas aspektiem:
Lai pilnvērtīgi izmantotu inovāciju potenciālu, ir būtiski mainīt perspektīvu un izvirzīt cilvēku vajadzības pirmajā vietā. Uzņēmumiem un politikas veidotājiem jātiecas ne tikai uz efektivitāti un produktivitāti, bet arī jāintegrē cilvēktiesību principi un stratēģijas savā darbībā, saskatot inovāciju ietekmi arī uz tiem cilvēkiem, kuri saskaras ar šķēršļiem sociālas atstumtības, nabadzības dēļ vai diskriminācijas dēļ. Pretējā gadījumā inovāciju radītais progress dos labumu ierobežotam sabiedrības lokam, tādejādi pastiprinot nevienlīdzību, sabiedrības noslāņošanos un apdraudot sabiedrības ilgtermiņa pozitīvas pārmaiņas.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuPēdējo gadu laikā intersekcionalitāte ir kļuvusi par aktuālu tēmu dažādās jomās – no politikas zinātnes līdz sociālo pakalpojumu sniegšanai. Šo jēdzienu arvien biežāk piemin arī valsts pārvaldes iepirkumu procesos, uzsverot nepieciešamību pēc visaptverošiem risinājumiem, kas veicina iekļaujošāku un taisnīgāku sabiedrību. Intersekcionalitāte ir jauns un inovatīvs skatījums uz to, kā dažādas identitātes, piemēram, dzimums, vecums, tautība, rase, fiziskās un kognitīvās spējas, ietekmē cilvēku pieredzi un iespējas. Šī pieeja palīdz mums saprast, ka sociālekonomiskie izaicinājumi skar dažādas iedzīvotāju grupas atšķirīgi un kā tie ietekmē cilvēku personīgo un darba dzīvi, tai skaitā organizāciju vadību.
Dzīvē gadās visādi, piemēram, dokumenta oriģināls ir pazudis. Pie personas kādreiz ir atradies pirms desmit gadiem noslēgta un joprojām spēkā esoša līguma parakstīts oriģināls, tas ir kādreiz ieskenēts un saglabāts nolasāmā formā, bet kaut kādu apstākļu dēļ vairs nav pieejams.
Augošās darba tirgus prasības gan vietējā, gan starptautiskā līmenī liek darba devējiem skaidri apzināt personāla politikas uzlabojumus, kas piesaistīs un noturēs šodienas darbaspēku. Taču talantu piesaistes stratēģijas, mākslīgā intelekta satura veidošanas rīku ieviešana, darbinieku vajadzību izprašana un apmierināšana – tā ir tikai aisberga virsotne. Līdz ar lielākiem izaicinājumiem samazināt darbaspēka mainību un veidot iekļaujošu un uz izaugsmi orientētu darba vidi, uzņēmumiem jāvelta arvien vairāk pūļu, lai apzinātu esošās tirgus tendences un veidotu savu piedāvājumu. Šajā rakstā iepazīstināsim lasītājus ar atziņām no PwC ASV veiktā pētījuma “Workforce Radar”, kas aptver uzņēmumus no visa PwC sadarbības tīkla, un ar 2024. gada aprīļa aptaujas “Hopes and Fears 2024” rezultātiem, kurā piedalījās vairāk nekā 20 tūkstoši darbinieku, uzņēmumu vadītāju un personāla nodaļas vadītāju.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).