Mantojuma nodoklis ir nodoklis, ko piemēro personām, kuras saņem īpašumu vai naudu no mantojuma atstājēja. Mantojuma nodokļa likmes un atbrīvojumi dažādās valstīs var atšķirties atkarībā no mantinieku radniecības pakāpes, mantotās vērtības un citiem kritērijiem. Latvijā mantojuma nodoklis nav ieviests. Šajā rakstā apskatīsim Finanšu ministrijas izstrādāto priekšlikumu ieviest mantojuma nodokli Latvijā, kas identificēts ziņojumā “Darbaspēka izmaksu esošās situācijas novērtējums un priekšlikumi tālākai rīcībai”, kas ir viens no nodokļu politikas uzstādījumu plānošanas dokumentiem.
Latvijā pašlaik mantojuma nodokli neiekasē, izņemot dažus gadījumus, kad ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) apliek mantoto pensiju shēmas kapitālu vai autortiesību mantinieku gūto ienākumu, kas konkrēti definēts IIN likumā. IIN nav jāmaksā arī par dāvinājumiem, kas saņemti no laulātā vai radiniekiem līdz trešajai pakāpei. Jūnijā publicētajā politikas plānošanas dokumentā ir ietverti priekšlikumi Latvijā ieviest mantojuma un dāvinājuma nodokli, lai mazinātu ienākumu nevienlīdzību un palielinātu valsts budžeta ieņēmumus. Šāds nodoklis ir ieviests daudzās Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (ESAO) valstīs, tostarp Lietuvā.
Balstoties uz Lietuvas pieredzi, mantojuma nodokli piemēro personām, kas mantojušas nekustamo un kustamo mantu (tostarp vērtspapīrus un naudu). Nodokļa bāze ir 70% no mantotajiem aktīviem, un nodokļa likme ir atkarīga no mantotās vērtības un mantinieku radniecības pakāpes. Piemēram, mantojumam, kura vērtība ir līdz 150 000 eiro, piemērojamā mantojuma nodokļa likme ir 5%, bet mantojumam, kura vērtība šo slieksni pārsniedz, piemēro 10% likmi. Mantojuma nodokļa fiskālā ietekme uz budžetu rada ieņēmumus, kuru apjoms bija no 1,95 miljoniem eiro 2020. gadā līdz 3,11 miljoniem eiro 2022. gadā.
Attiecībā uz dāvinājumiem, līdzīgi kā Latvijā, arī Lietuvā šobrīd dāvinājuma nodoklis dāvinājumiem no radiniekiem nav piemērojams. Citos gadījumos piemēro 15% IIN likmi dāvinājuma daļai, kas pārsniedz 2500 eiro ar noteikumu, ka dāvanu kopsumma nepārsniedz 120 vidējās algas.
Ņemot vērā kaimiņvalsts pieredzi, kā arī mantojuma nodokļa izplatību ESAO valstīs, Finanšu ministrija ir izstrādājusi priekšlikumu ieviest mantojuma un dāvinājuma nodokli, ja mantojuma vai dāvinājuma vērtība pārsniedz 500 000 eiro gadā. Piemērojamā mantojuma nodokļa likme būtu 1%, to maksātu mantojuma vai dāvinājuma saņēmējs, un tā fiskālā ietekme uz valsts budžetu vērtējama 1–3 miljonu eiro apmērā. Līdzīgs priekšlikums ieviest mantojuma nodokli ir ietverts arī valsts pētījumu programmas “Ēnu ekonomikas mazināšana valsts ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanai” ietvaros. Kaut arī nav minēta konkrēta likme, ko piemērotu mantojumam, nodokļa ieviešana radītu ieņēmumus līdz 11 200 000 eiro gadā, kas aplēsti, balstoties uz valsts reģistros pieejamo informāciju par nodevu samaksu, mantiniekiem nostiprinot tiesības uz īpašumu Zemesgrāmatā.
Neraugoties uz ziņojumā norādīto, priekšlikums rada gan jautājumus, gan izaicinājumus, piemēram:
Tādējādi mantojuma un dāvinājuma nodokļa ieviešana Latvijā ir sarežģīts jautājums, kas sasaistās ar pēdējo trīs gadu laikā aktualizētajām sabiedriskajām diskusijām un politisko konsensu par nodokļa ieviešanas labumu sabiedrībai kopumā, tāpēc turpināsim sekot līdzi priekšlikuma attīstībai politikas veidotāju vidū.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumu2023. gada 17. oktobrī Eiropas Savienība grozīja zemu nodokļu un beznodokļu valstu sarakstu, kam piemēro īpašu nodokļu uzlikšanas kārtību. Pašlaik sarakstā iekļautas 16 jurisdikcijas, tostarp Antigva un Barbuda, Beliza, Seišelu Salu Republika, Krievija. Tā kā saraksts pērn grozīts vairākas reizes, ir atsevišķas nodokļu nianses, kas nodokļu maksātājam var radīt jautājumus, taču atbildes uz tiem ne vienmēr atrodamas nacionālajos tiesību aktos. Šajā rakstā iepazīstināsim ar Finanšu ministrijas (FM) un VID viedokli par nodokļu piemērošanu Latvijas rezidenta ienākumam no būtiskas līdzdalības ārvalsts sabiedrībā un dividendēm, kas izmaksātas no sarakstā iekļautajām jurisdikcijām.
Šā gada 13. jūnijā Satversmes tiesa (ST) pieņēma spriedumu lietā Nr. 2023-33-01 par likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (IIN) normu atbilstību Satversmes 105. pantam, kas garantē tiesības uz īpašumu. Spriedums tika pieņemts pēc Administratīvās apgabaltiesas un Rīgas pilsētas tiesas pieteikumiem, kuros apstrīdētas IIN likuma normas, kas uzliek pienākumu maksāt IIN no izložu un azartspēļu laimestiem neatkarīgi no spēlētāja iemaksām dalībai spēlē.
Solidaritātes nodokļa (SN) aprēķināšanas un nomaksas specifiskā kārtība bieži vien nodokļa maksātājiem rada jautājumus par tās sasaisti ar citiem Latvijā piemērojamiem nodokļiem – iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām (VSAOI). Neizpratne par SN būtību un piemērošanas mehānismu var novest arī pie strīda ar nodokļu administrāciju un pat tiesvedības. Šajā rakstā iepazīstināsim ar vienu no pēdējām Senāta izskatītajām lietām par SN maksātāja prasību atmaksāt IIN, kas bija it kā nepamatoti samaksāts, veicot SN maksājumus Latvijā.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).